به گزارش پاداش، پس از تصمیم فدرال رزرو مبنی بر کاهش 0.5 درصدی نرخ بهره، دارایی‌های ریسکی با بهبود عملکرد همراه شدند به طوری که اغلب کامادیتی‌ها در پی ورود پول و استقبال معامله‌گران توانستند مسیر رو به رشدی را در پیش گیرند. در این میان نفت برنت هم در هفته جاری توانست تا سطح 80 دلار پیشروی کند اما در ادامه به دلیل کاهش سطح ریسک‌های سیاسی در سطح منطقه، نفت دست از جهش کشید و به محدوده 77 دلار بازگشت. صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله با پشتوانه طلا نیز هر چند در هفته‌های اخیر بارها نوسانات متعددی را تجربه کردند اما در آخرین روز معاملاتی بازار سهام عمدتا در محدوده منفی تابلو حضور داشتند. نماگر اصلی بازار سهام هم در یک هفته اخیر بیش از 15 هزار واحد ریزش معادل 0.71 درصد افت را تجربه کرد و محدوده 2.1 میلیون واحدی را از دست داد. هر چند خریداران سهام نسبت به هفته گذشته تحرک بیشتری در جریان معاملات داشتند اما با فعال شدن مقاوت‌ 2.1 میلیون واحدی، در نهایت دماسنج بورس در عبور از محدوده فوق بازماند. دلار بازار آزاد تا حدودی در منطقه 63 هزار تومانی تثبیت شده و در مقابل نرخ نیما با افزایش 110 تومانی در روز چهارشنبه توانست در میانه‌های کانال 47 هزار تومانی جای بگیرد. از نکات حائز اهمیت بازار روز جاری می‌توان به ارزش معاملات خرد اشاره کرد. این پارامتر بورسی همچنان در سطوح پایینی قرار دارد، که در جای خود سیگنالی مبتنی بر پویایی بازار را به بیرون ارسال نمی‌کند. به باور برخی کارشناسان بازار سرمایه، در شرایط کنونی به رغم کاهش تنش‌ میان ایران و رژیم صهیونیستی اما همچنان دامنه نوسان یک درصدی به صورت یک معضل در جریان داد و ستدهای بازار سهام حضور دارد. هر چند سیاست‌گذار با رویکرد جلوگیری از بروز هیجانات در مسیر خرید و فروش سهام از سوی معامله‌گران دست به چنین اقدامی زد اما باید توجه داشت، اساسا انباشت اردر چه در سمت خرید و چه در سمت فروش طبعا سیگنالی مبتنی بر تداوم ریسک معاملاتی را به فعالان بورسی ارسال خواهد کرد. موضوع دیگر به عدم تمایل جریان نقد به گردش در میان شرکت‌ها باز می‌گردد. این مهم عمدتا از هراسی بوده که به واسطه بروز تنش‌ یا به عبارتی تشدید ریسک‌ جنگ در سطح منطقه نشات گرفته است. به طور کلی در شرایط کنونی بازار سرمایه مثلث ترس، عدم‌ قطعیت و تردید معضلی است که دست به گریبان جامعه سرمایه‌گذاران شده است.از ابتدای هفته جاری تا کنون رقمی بالغ بر یک هزار و 300 میلیارد تومان در معیار سهام و حق تقدم از سوی معامله‌گران بورسی خارج شده است. صندوق‌های درآمد ثابت نیز یک هزار و 727 میلیارد تومان منابع جذب یونیت‌های سرمایه‌گذاری خود کردند.

www.padash.ir

امروز دماسنج بازار بیش از 2 هزار و 400 واحد رشد را متحمل شد و تا سطح 2 میلیون 99 هزار واحدی پیشروی کرد. به رغم صعود 0.12 درصدی شاخص کل، معیار هم وزن بازار هم با 0.03 درصد افزایش مواجه شد و در رقم 696 هزار واحدی تثبیت شد.ارزش معاملات در سطح کلیت بازار در رقمی بالغ بر 6 هزار و 573 میلیارد تومانی قرار گرفته است. ارزش معاملات خرد نیز رقم 2 هزار و 144 میلیارد تومانی را به خود اختصاص داد و 183 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد.

www.padash.ir

در روز جاری برخی نمادهای معاملاتی نظیر فملی، فارس، نوری، وغدیر، شپدیس و... بیشترین تاثیر مثبت را در عملکرد شاخص کل بورس تهران داشتند. از طرفی نمادهایی همچون شپنا، شبندر، شتران، خودرو، وبملت بیشترین تاثیر منفی را در عملکرد دماسنج اصلی بازار سهام اعمال کردند.

www.padash.ir

در بررسی فهرست برترین گروه‌های صنایع به لحاظ ارزش معاملات در بورس تهران، مشاهده می‌شود که صنایعی نظیر خودرو، بانک‌ها و شیمیایی رتبه‌های اول تا سوم را در حوزه ارزش معاملات به ترتیب 166، 117 و 85 (همگی میلیارد تومان) به خود اختصاص داده‌اند.

www.padash.ir

مقایسه صنایع

در ارزیابی عملکرد صنعت خودرویی بازار سهام، نماد معاملاتی خگستر با افزایش 0.98 درصدی به قمیت 360 تومان رسید. این شرکت دارای حجم معاملاتی 184 میلیون برگه سهمی و ارزش معاملاتی بالغ بر 66 میلیارد تومانی است. نماد معاملاتی خودرو هم امروز با 0.94 درصد افت به قیمت 252 تومان رسید. این شرکت با حجم معاملاتی 220 میلیون برگه سهم و ارزش معاملاتی بالغ بر 55 میلیارد تومان همراه بود. نماد خبهمن با 0.88 درصد افت به قیمت 157 تومان رسید. این شرکت با حجم معاملاتی 104 میلیون برگه سهم و ارزش معاملاتی بالغ بر 164 میلیارد تومان همراه بود.

در بررسی صنعت فلزات نیز نماد معاملاتی فملی با 0.81 درصد رشد به قیمت 626 تومانی افزایش یافت. این شرکت با 41 میلیون برگه سهم ارزش معاملاتی در محدوده 25 میلیارد تومان را به ثبت رساند. از طرفی شرکت فباهنر هم با 0.94 درصد رشد و لمس قیمت 538 تومانی توانست با 26 میلیون برگه سهم و ارزش معاملاتی در سطح 14 میلیارد تومان به خود اختصاص داد. نماد معاملاتی فسبزوار هم امروز با 0.76 درصد افزایش به قیمت 3 هزار و 985 تومان رسید. این شرکت با حجم معاملاتی 1.2 میلیون برگه سهم و ارزش معاملاتی بالغ بر 4.9 میلیارد تومان همراه بود.

کارشناس بازار : مسعود کریمی