به گزارش پاداش، سرمایه‌گذاران در شرایطی به استقبال معاملات نخستین روزکاری در هفته جاری رفتند که پیش از شروع مارتن بورس هیئت مدیره سازمان در جلسه‌ای مقرر کرد، دامنه نوسان سهام در بورس و فرابورس به مثبت و منفی ۳ درصد بازگردد. بدین ترتیب شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در دقایق ابتدایی معاملات توانست از محدوده مقاومتی 2.1 میلیون واحدی عبور کند. ورود ارزش معاملات خرد به سطح 4 هزار میلیارد تومان نیز دیگر موضوع حائز اهمیت در داد و ستدهای امروز به شمار می‌رود. همزمان با بازگشایی دامنه نوسان، ورود جریان نقد به گردونه معاملات به وضوح قابل مشاهده بود، سبقت ارزش سفارشات خرید نسبت به ارزش سفارشات فروش نیز می‌تواند از دیگر موارد قابل توجهی محسوب شود که نشان از پتانسیل رو به رشد شرکت‌ها دارد. امروز صندوق‌های سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا هر چند در محدوده سبز تابلوی معاملات حضور داشتند اما بر خلاف وضعیتی که در صندوق‌های سهامی حاکم بود؛ مشاهده می‌شود که این بخش چندان مورد اقبال از سوی فعالان بازار سرمایه قرار نگرفت و عمدتا شاهد خروج جریان نقد حقیقی از صندوق‌های طلا بودیم. به باور کارشناسان بازار سرمایه با توجه به پتانسیل بنیادی شرکت‌ها، شرایط برای جهش قیمت سهام مهیاست اما اکنون توپ در زمینی خارج از بورس است و طبعا عوامل بیرونی همانند ریسک‌های سیستماتیک می‌توانند در جهت‌دهی به روند آتی معاملات بورس تهران اثر حائز اهمیتی داشته باشد. برخی از فعالان بورسی بر این باورند که در روز جاری صندوق تثبیت بازار سرمایه نیز اقدام به متنوع‌سازی پرتفوی خود کرده است، احتمالا با توجه به کاهش تنش‌ها و بازگشت ثبات نسبی در منطقه خریداران امروز سهام در بورس تهران، برندگان فردا خواهند بود. در عین حال، همچنان سایه ریسک سیستماتیک در بازار سنگینی می‌کند اما آن طور که از معاملات صندوق‌های سهامی استنباط می‌شود، بازار وزن قابل توجهی حداقل برای امروز به مقوله ریسک در محاسبات خود نداده و عمدتا وزن خرید در میان بزرگان بازار قابل توجه بوده است. دلار نقدی در بازار آزاد امروز در محدوده 62 هزار و 800 تومان قرار گرفت و در بازار نیما هم شاهد رشد این نرخ تا محدوده 47 هزار و 700 تومان بودیم. طلای 18 عیار هم همچنان در محدوده 4 میلیون تومان در حال معامله است. آن طور که به نظر می‌رسد در صورت عدم بروز ریسک جدید و ایجاد تنش احتمالا بازارهای رقیب به دلیل این که در محدوده اشباع قیمتی قرار دارند، مسیر جریان نقد به سمت بازار سرمایه تمایل بیشتری داشته باشد. اکنون باید دید که آیا آرامش فعلی بورس تهران شکننده خواهد بود یا تداوم پیدا خواهد کرد؟

www.padash.ir

امروز دماسنج بازار بیش از 14 هزار واحد رشد را متحمل شد و تا سطح 2 میلیون 114 هزار واحدی پیشروی کرد. به رغم صعود 0.69 درصدی شاخص کل، معیار هم وزن بازار هم با 0.02 درصد افزایش مواجه شد و در رقم 696 هزار واحدی تثبیت شد. ارزش معاملات در سطح کلیت بازار در رقمی بالغ بر 10 هزار و 655 میلیارد تومانی قرار گرفته است. ارزش معاملات خرد نیز رقم 4 هزار و 196 میلیارد تومانی را به خود اختصاص داد و 4.2 میلیارد تومان پول حقیقی به گردونه معاملات بازار سهام وارد شد.

www.padash.ir

در روز جاری برخی نمادهای معاملاتی نظیر فولاد، فملی، فارس، وغدیر، شستا و... بیشترین تاثیر مثبت را در عملکرد شاخص کل بورس تهران داشتند. از طرفی نمادهایی همچون رمپنا، اخابر، فخوز، شبندر، بفجر بیشترین تاثیر منفی را در عملکرد دماسنج اصلی بازار سهام اعمال کردند.

www.padash.ir

در بررسی فهرست برترین گروه‌های صنایع به لحاظ ارزش معاملات در بورس تهران، مشاهده می‌شود که صنایعی نظیر خودرو، فلزات اساسی و بانک‌ها رتبه‌های اول تا سوم را در حوزه ارزش معاملات به ترتیب 320، 283 و 195 (همگی میلیارد تومان) به خود اختصاص داده‌اند.

www.padash.ir

مقایسه صنایع

در ارزیابی عملکرد صنعت فلزات بازار سهام، نماد معاملاتی ذوب با کاهش 2.82 درصدی به قمیت یک هزار و 663 تومان رسید. این شرکت دارای حجم معاملاتی 2 میلیارد برگه سهمی و ارزش معاملاتی بالغ بر 102 میلیارد تومانی است. نماد معاملاتی فولاد هم امروز با 2.73 درصد رشد به قیمت 417 تومان رسید. این شرکت با حجم معاملاتی 163 میلیون برگه سهم و ارزش معاملاتی بالغ بر 68 میلیارد تومان همراه بود. نماد فملی با 1.44 درصد رشد به قیمت 635 تومان رسید. این شرکت با حجم معاملاتی 53 میلیون برگه سهم و ارزش معاملاتی بالغ بر 33 میلیارد تومان همراه بود.

در بررسی صنعت پتروشیمی نیز نماد معاملاتی شپدیس با 2.35 درصد رشد به قیمت 20 هزار و 71 تومانی افزایش یافت. این شرکت با 984 هزار برگه سهم ارزش معاملاتی در محدوده 19 میلیارد تومان را به ثبت رساند. از طرفی شرکت نوری هم با 2.34 درصد رشد و لمس قیمت 18 هزار و 169 تومانی توانست با 861 هزار برگه سهم و ارزش معاملاتی در سطح 15 میلیارد تومان به خود اختصاص داد. نماد معاملاتی زاگرس هم امروز با 3 درصد افت به قیمت 11 هزار و 965 تومان رسید. این شرکت با حجم معاملاتی یک میلیون برگه سهم و ارزش معاملاتی بالغ بر 12 میلیارد تومان همراه بود.

کارشناس بازار : مسعود کریمی




واکاوی سیاست اخیر سازمان بورس / بازی...
توسط مسعود کریمی 25 مهر 1403 ساعت 15:19
خروج پول از دارایی‌های...
توسط مسعود کریمی 24 مهر 1403 ساعت 14:44
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 24 مهر 1403 ساعت 08:45
تاخت و تاز فروشندگان در بورس...
توسط مسعود کریمی 23 مهر 1403 ساعت 15:13