به گزارش پاداش، پیش از شروع تایم معاملاتی در روز جاری خبری منتشر شد مبنی بر این که، طبق گزارش جدید مرکز مدیریت بدهی دولت، ۶۰.۶ همت از کل اوراقی که قرار است در سال ۱۴۰۳ منتشر شود، هنوز باقی مانده و این هفته تمام این اوراق به مزایده گذاشته خواهد شد. خبری که واکنش‌های متعددی در سطح بازار را در پی داشت برخی معتقد بودند، نه تنها تمدید رکود اقتصاد برای حداقل چند ماه آینده با چنین رویدادی رقم می‌خورد بلکه این مهم می‌تواند چشم‌انداز کاهشی نرخ بهره را تحت تاثیر قرار بدهد. به عبارتی تثبیت نرخ بهره در سطوح فعلی و عدم کاهش آن در نقش موتور محرک برای فروش اوراق دولتی محسوب می‌شود. این قشر از فعالان اقتصادی بر این باورند، در صورت رفع تنش در سطح منطقه بعد از مدت‌ها بورس می‌تواند در رالی با سایر بازارهای موازی پیشی گرفته و بازدهی مطلوبی را برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آورد. اما این اقدام دولت طبعا عملکرد بازار سرمایه را با فرض حذف ریسک سیتماتیک با اختلال مواجه خواهد کرد. اما بخش دیگر از بازار بر این باورند که این رویداد خلاف قانون نیست و مخاطب خرید این اوراق بانک‌ها خواهند بود. اساسا دولت در راستای تامین مالی دست به چنین اقدامی می‌زند و چنین رویکردی در واقع حرکت در مسیر کسب مجوز‌ برای حراج‌های آتی نیز خواهد بود. به هر ترتیب نماگر اصلی بورس تهران که در نیم ساعت نخست گشایش بازار توانست تا محدوده 2 میلیون و 121 هزار واحدی (با صعود 7 هزار واحدی) پیشروی کند، در ادامه اما با فروکش کردن هیجان خرید تا حدودی  گام در مسیر اصلاح گذاشت و در نیمه دوم بازار برای دقایقی هم از محدوده صفر تابلو نیز پایین‌تر رفت. اما به طور مجدد استارت صعودی از سوی متقاضیان خرید سهام زده شد، نه همانند جهشی که در گشایش بازار تجربه شد. به بارو برخی از کارشناسان بازار سرمایه در جریان خرید و فروش سهام طی روز جاری شاهد رنج‌کشی بخشی از معامله‌گران در مسیر معاملاتی تعدادی از صنایع و شرکت‌ها بودیم. به طوری که بعضا برخی از نمادهای معاملاتی که در محدوده مثبت حضور داشتند با چربش قدرت عرضه تا بازه منفی نیز نزولی می‌شدند و به طور مجدد تحرک خریداران سهام باعث بازگشت به مدار صعودی می‌شد. در کلیت فضای اقتصادی روز جاری نرخ اسکناس آمریکایی در بازار آزاد رقم 62 هزار و 850 تومان را نمایش داد. نرخ نیما نیز با افزایش همراه شد و یک گام دیگر تا رسیدن به سطح 48 هزار تومانی در پیش خواهد داشت. عملکرد طلا در بازار موازی از تثبیت این نرخ در کانال 4 میلیون تومانی حکایت دارد. عدم تمایل ارز و طلا برای عبور از سطوح فعلی می‌تواند نشان از تعلل جریان نقد برای ورود به بازار سهام همگام با بازگشت آرامش داشته باشد. 

www.padash.ir

امروز دماسنج بازار بیش از یک هزار و 100 واحد رشد را متحمل شد و تا نزدیکی سطح 2 میلیون 115 هزار واحدی پیشروی کرد. به رغم صعود 0.05 درصدی شاخص کل، معیار هم وزن بازار هم با 0.06 درصد کاهش مواجه شد و در نهایت رقم 696 هزار واحدی را به خود اختصاص داد. ارزش معاملات در سطح کلیت بازار در رقمی بالغ بر 8 هزار و 185 میلیارد تومانی قرار گرفته است. ارزش معاملات خرد نیز رقم 4 هزار و 232 میلیارد تومانی را به خود اختصاص داد و 320 میلیارد تومان پول حقیقی از گردونه معاملات بازار سهام خارج شد.

www.padash.ir

در روز جاری برخی نمادهای معاملاتی نظیر وغدیر، فملی، کچاد، فولاد، حکشتی و... بیشترین تاثیر مثبت را در عملکرد شاخص کل بورس تهران داشتند. از طرفی نمادهایی همچون فارس، شپنا، شبندر، کگل، رمپنا بیشترین تاثیر منفی را در عملکرد دماسنج اصلی بازار سهام اعمال کردند.

www.padash.ir

در بررسی فهرست برترین گروه‌های صنایع به لحاظ ارزش معاملات در بورس تهران، مشاهده می‌شود که صنایعی نظیر فلزات اساسی، خودرو و بانک‌ها رتبه‌های اول تا سوم را در حوزه ارزش معاملات به ترتیب 312، 254 و 214 (همگی میلیارد تومان) به خود اختصاص داده‌اند.

www.padash.ir

 

مقایسه صنایع

در ارزیابی عملکرد صنعت پالایشی بازار سهام، نماد معاملاتی شپنا با کاهش 1.89 درصدی به قمیت 378 تومان رسید. این شرکت دارای حجم معاملاتی 130 میلیون برگه سهمی و ارزش معاملاتی بالغ بر 49 میلیارد تومانی است. نماد معاملاتی شبندر هم امروز با 2.36 درصد کاهش به قیمت 744 تومان رسید. این شرکت با حجم معاملاتی 49 میلیون برگه سهم و ارزش معاملاتی بالغ بر 37 میلیارد تومان همراه بود. نماد شتران با 1.05 درصد افت به قیمت 216 تومان رسید. این شرکت با حجم معاملاتی 60 میلیون برگه سهم و ارزش معاملاتی بالغ بر 13 میلیارد تومان همراه بود.

در بررسی صنعت خودرویی نیز نماد معاملاتی خگستر با 1.56 درصد کاهش به قیمت 365 تومانی افت کرد. این شرکت با 244 میلیون برگه سهم ارزش معاملاتی در محدوده 89 میلیارد تومان را به ثبت رساند. از طرفی شرکت خاور هم با 2.95 درصد نزول و لمس قیمت 148 تومانی توانست با 324 میلیون برگه سهم و ارزش معاملاتی در سطح 48 میلیارد تومان را به خود اختصاص داد. نماد معاملاتی خزامیا هم امروز با 2.15 درصد افت به قیمت 377 تومان رسید. این شرکت با حجم معاملاتی 98 میلیون برگه سهم و ارزش معاملاتی بالغ بر 37 میلیارد تومان همراه بود.

کارشناس بازار : مسعود کریمی




واکاوی سیاست اخیر سازمان بورس / بازی...
توسط مسعود کریمی 25 مهر 1403 ساعت 15:19
خروج پول از دارایی‌های...
توسط مسعود کریمی 24 مهر 1403 ساعت 14:44
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 24 مهر 1403 ساعت 08:45
تاخت و تاز فروشندگان در بورس...
توسط مسعود کریمی 23 مهر 1403 ساعت 15:13