به گزارش پاداش، در شرایطی که اخبار متعدد پیرامون انتشار اوراق اراد و مشارکت در فضای سرمایه‌گذاری کشور به گوش می‌رسد و معامله‌گران بازار سرمایه نسبت به چنین رویدادی گارد منفی گرفته‌اند، مشاهده می‌شود که سازمان بورس و اوراق بهادار در بخشنامه‌ای تازه سقف سرمایه‌گذاری صندوق‌‌های با درآمد ثابت در گواهی سپرده بانکی و سپرده بانکی را از ۴۰ درصد کل دارایی‌های صندوق به ۳۵ درصد از کل دارایی‌های صندوق کاهش داد. این رویداد در حالی به وقوع خواهد پیوست که احتمالا بخشی از منابع مالی صندوق‌ها به سمت خرید اوراق 110 همتی سوق پیدا کند. یقینا در پی چنین اقدامی از فشار فروش در بازار سرمایه کاسته می‌شود و در ادامه شاهد فروکش نسبی التهابات از این حوزه خواهیم بود. اساسا چنین بخشنامه‌ای می‌تواند از افزایش نرخ اوراق بدهی نیز جلوگیری کند. از طرفی سیاست اخیر می‌تواند تا حدودی منجر به تقویت معاملات بازار سهام شود. در این بخشنامه آمده است؛ سقف سرمایه‌گذاری صندوق در «سهام و حق تقدم سهام پذیرفته‌شده در بورس تهران، فرابورس ایران  و واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری» از حداکثر ۱۰ درصد از کل دارایی‌های صندوق به حداکثر ۱۵ درصد از دارایی‌های صندوق افزایش یافت. سیاستی که از نگرش برخی از فعالان بورسی می‌تواند بازی برد – برد را در فضای معاملاتی کشور رقم بزند. به طوری که، منابع آزاد شده از صندوق‌ها علاوه بر رفتار حمایتی از بازار سهام، می‌تواند با بهره‎‌برداری از موقعیت کنونی اقدام به خرید سهام ارزنده و بهبود سبد سرمایه‌گذاری خود شود. علی‌رغم چنین مواردی اما باید توجه داشت که منابع آزاد شده نامحدود نخواهد بود و در ادامه دولت باید مقداری از سیاست‌‌های انقباضی شدید خود بکاهد. گمانه‌زنی‌ها در فضای اقتصادی کشور از سقف انتشار اوراق تا پایان سال جاری در ارقامی بیش از 400 همت حکایت دارد. فارغ از این مهم در ارزیابی سایر بازارها نیز باید توجه داشت که به تازگی در سامانه یکپارچه خودرو‌های وارداتی اعلام شد، متقاضیان شرکت در این طرح از روز سه‌شنبه (۲۴ مهرماه) به مدت هفت روز فرصت دارند با بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی خود، گام اول خرید خودرو وارداتی را بردارند. به باور برخی از فعالان اقتصادی بخشی از فشار فروش در بازار سرمایه نیز می‌تواند از این محل نشات گرفته باشد و به معاملات روزهای آتی نیز سرایت پیدا کند. به هر ترتیب در جریان داد و ستدهای روز جاری تالار شیشه‌ای سعادت آباد مسائلی پیرامون حمایت صندوق تثیبت بازار سرمایه از بازار نیز به گوش می‌رسید. عده‌ای در شرایط کنونی تزریق پول به بازار را حیف و میل کردن منابع توصیف کردند و عمدتا بر این باور بودند که حمایت‌های اینچنینی از بازار فقط فرصتی برای خروج سهامداران ایجاد می‌کند و اثر مطلوب دیگری در کلیت بازار سهام نخواهد داشت.

www.padash.ir

امروز دماسنج بازار بیش از 3 هزار و 500 واحد کاهش را متحمل شد و تا سطح 2 میلیون 65 هزار واحدی عقب‌نشینی کرد. به رغم نزول 0.17 درصدی شاخص کل، معیار هم وزن بازار هم با 0.55 درصد کاهش مواجه شد و به رقم 680 هزار واحدی بازگشت. ارزش معاملات در سطح کلیت بازار در رقمی بالغ بر 8 هزار و 481 میلیارد تومانی قرار گرفته است. ارزش معاملات خرد نیز رقم 3 هزار و 177 میلیارد تومانی را به خود اختصاص داد و 221 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد.

www.padash.ir

در روز جاری برخی نمادهای معاملاتی نظیر کگل، شبندر، شتران، شپنا، خودرو و... بیشترین تاثیر منفی را در عملکرد شاخص کل بورس تهران داشتند. از طرفی نمادهایی همچون وغدیر، فولاد، شپدیس، حکشتی، کچاد بیشترین تاثیر مثبت را در عملکرد دماسنج اصلی بازار سهام اعمال کردند.

در بررسی فهرست برترین گروه‌های صنایع به لحاظ ارزش معاملات در بورس تهران، مشاهده می‌شود که صنایعی نظیر بانک‌ها، فلزات اساسی و خودرو رتبه‌های اول تا سوم را در حوزه ارزش معاملات به ترتیب 307، 209 و 174 (همگی میلیارد تومان) به خود اختصاص داده‌اند.

مقایسه صنایع

در ارزیابی عملکرد صنعت بانکی بازار سهام، نماد معاملاتی وپارس با افزایش 2.9 درصدی به قمیت 237 تومان رسید. این شرکت دارای حجم معاملاتی 565 میلیون برگه سهمی و ارزش معاملاتی بالغ بر 134 میلیارد تومانی است. نماد معاملاتی وبملت هم امروز با 1.04 درصد افت به قیمت 200 تومان رسید. این شرکت با حجم معاملاتی 321 میلیون برگه سهم و ارزش معاملاتی بالغ بر 64 میلیارد تومان همراه بود. نماد ونوین با 2.17 درصد افت به قیمت 388 تومان رسید. این شرکت با حجم معاملاتی 149 میلیون برگه سهم و ارزش معاملاتی بالغ بر 58 میلیارد تومان همراه بود.

در بررسی صنعت فلزات نیز نماد معاملاتی ذوب با 2.58 درصد افت به قیمت 37 تومانی رسید. این شرکت با 1.4 میلیارد برگه سهم ارزش معاملاتی در محدوده 53 میلیارد تومان را به ثبت رساند. از طرفی شرکت فولاد هم با 0.82 درصد صعود و لمس قیمت 406 تومانی توانست با 86 میلیون برگه سهم و ارزش معاملاتی در سطح 35 میلیارد تومان را به خود اختصاص دهد. نماد معاملاتی فاسمین هم امروز با 1.86 درصد رشد به قیمت 333 تومان رسید. این شرکت با حجم معاملاتی 74 میلیون برگه سهم و ارزش معاملاتی بالغ بر 24 میلیارد تومان همراه بود.

کارشناس بازار : مسعود کریمی




خروج پول از دارایی‌های...
توسط مسعود کریمی 24 مهر 1403 ساعت 14:44
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 24 مهر 1403 ساعت 08:45
تاخت و تاز فروشندگان در بورس...
توسط مسعود کریمی 23 مهر 1403 ساعت 15:13
رنج‌کشی در بورس تهران
توسط مسعود کریمی 22 مهر 1403 ساعت 15:05