به گزارش پاداش، معامله‌گران بورسی در حالی به استقبال داد و ستدهای نخستین روز کاری هفته جاری رفتند که اکنون نرخ طلای جهانی در ارقامی فراتر از رقم 2 هزار و 700 دلار تثبیت شده است، در واقع طی یک سال اخیر طلا توانست افزایشی بیش از 35 درصدی را به خود اختصاص دهد. رکوردشکنی در این بخش طبعا می‌تواند سیگنال افزایشی به نرخ‌های داخلی ارسال کند. همان‌طور که از رفتار نرخ‌ها در بازار موازی پیداست طلای 18 عیار در محدوده 4 میلیون و 200 هزار تومان و سکه امامی بیش از 53 میلیون تومان (تا لحظه تنظیم این گزارش) به ثبت رسیده است. رفتارشناسی بازار طلا از چرخش جریان نقد و حرکت به سمت بخش غیر مولد حکایت دارد، در این میان نباید فراموش کرد که اغلب نرخ‌ها در محدوده سقف تاریخی خود حضور دارند. از طرفی باید توجه داشت با فرض نرخ دلار آزاد 63 هزار و 650 تومان، سکه امامی بیش از 12 میلیون و 400 هزار تومان حباب قیمتی دارد. دقیقا در چنین شرایطی که نرخ‌ها در بازار موازی در محدوده اشباع حضور دارند و به باور فعالان اقتصادی موتور محرک رشد قیمت‌ها تنها با سوخت تشدید تنش‌ها فعال خواهد بود، مشاهده می‌شود که قیمت سهام در بازار سرمایه که در ارزنده‌ترین شرایط به سر می‌برد نه تنها مورد اقبال سرمایه‌گذاران قرار نمی‌گیرد بلکه شتاب عرضه نیز لحظه به لحظه بیشتر می‌شود. در این میان نباید فراموش کرد که سیاست‌گذار به طور روزانه در حال افزایش نرخ دلار در سامانه نیما بوده از طرفی اخیرا عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد هم در توییتی به ضرورت کاهش قیمت‌گذاری دستوری، کاهش ریسک‌های سیستماتیک در اقتصاد و... صراحتا اشاره کرده است. اما آن طور که به نظر می‌رسد فعالان بازار سرمایه در شرایط کنونی وزن چندانی به اظهارات نمی‌دهند و عمدتا تحت تاثیر هراسی قرار گرفته‌اند که سایه آن در کلیت بازار سرمایه وجود دارد. فارغ از این مهم تا میانه‌های هفته جاری نیز ثبت نام در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی با بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی ادامه خواهد داشت که این امر هم در جای خود می‌تواند در تداوم خروج پول حداقل تا روز دوشنبه اثرگذار باشد. امروز ارزش معاملات خرد در معیار سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی در رقمی بالغ بر 2 هزار و 311 میلیارد تومانی قرار گرفت و بیش از 500 میلیارد تومان جریان نقد حقیقی از گردونه معاملات خارج شد. صندوق‌های کالایی نیز با ارزش معاملاتی در محدوده یک هزار و 900 میلیارد تومانی ورود پولی بالغ بر 700 میلیارد تومانی را به خود ثبت کرد. صندوق‌های درآمد ثابت نیز در روز جاری شاهد فرار 754 میلیارد تومانی منابع از یونیت‌های سرمایه‌گذاری خود بودند.

www.padash.ir

امروز دماسنج بازار بیش از 24 هزار و 600 واحد کاهش را متحمل شد و تا سطح 2 میلیون 41 هزار واحدی عقب‌نشینی کرد. به رغم نزول 1.19 درصدی شاخص کل، معیار هم وزن بازار هم با 0.84 درصد کاهش مواجه شد و به رقم 675 هزار واحدی بازگشت. ارزش معاملات در سطح کلیت بازار در رقمی بالغ بر 8 هزار و 322 میلیارد تومانی قرار گرفته است. ارزش معاملات خرد نیز رقم 2 هزار و 311 میلیارد تومانی را به خود اختصاص داد.

www.padash.ir

در روز جاری برخی نمادهای معاملاتی نظیر فملی، فولاد، فارس، شپنا، وبملت بیشترین تاثیر منفی را در عملکرد شاخص کل بورس تهران داشتند. از طرفی نمادهایی همچون پارسیان، حفاری، پارس، ومهان، تپمپی بیشترین تاثیر مثبت را در عملکرد دماسنج اصلی بازار سهام اعمال کردند.

www.padash.ir

در بررسی فهرست برترین گروه‌های صنایع به لحاظ ارزش معاملات در بورس تهران، مشاهده می‌شود که صنایعی نظیر فلزات اساسی،بیمه و بازنشسته و شیمیایی رتبه‌های اول تا سوم را در حوزه ارزش معاملات به ترتیب 189، 152 و 92 (همگی میلیارد تومان) به خود اختصاص داده‌اند.

www.padash.ir

مقایسه صنایع

در ارزیابی عملکرد صنعت پالایشی بازار سهام، نماد معاملاتی شپنا با کاهش 2.9 درصدی به قمیت 341 تومان رسید. این شرکت دارای حجم معاملاتی 40 میلیون برگه سهمی و ارزش معاملاتی بالغ بر 13 میلیارد تومانی است. نماد معاملاتی شبریز هم امروز با 2.57 درصد افت به قیمت یک هزار و 61 تومان رسید. این شرکت با حجم معاملاتی 9.7 میلیون برگه سهم و ارزش معاملاتی بالغ بر 10 میلیارد تومان همراه بود. نماد شتران با 2.09 درصد افت به قیمت 201 تومان رسید. این شرکت با حجم معاملاتی 41.9 میلیون برگه سهم و ارزش معاملاتی بالغ بر 8 میلیارد تومان همراه بود.

در بررسی صنعت پتروشیمی نیز نماد معاملاتی شپدیس با یک درصد افت به قیمت 20 هزار و 314 تومانی رسید. این شرکت با یک میلیون برگه سهم ارزش معاملاتی در محدوده 22 میلیارد تومان را به ثبت رساند. از طرفی شرکت فارس هم با 1.22 درصد کاهش و لمس قیمت 648 تومانی توانست با 11 میلیون برگه سهم و ارزش معاملاتی در سطح 7 میلیارد تومان را به خود اختصاص دهد. نماد معاملاتی پترول هم امروز با 2.94 درصد افت به قیمت 135 تومان رسید. این شرکت با حجم معاملاتی 51.7 میلیون برگه سهم و ارزش معاملاتی بالغ بر 7 میلیارد تومان همراه بود.

کارشناس بازار : مسعود کریمی




آلارم بورس به صدا...
توسط مسعود کریمی 30 مهر 1403 ساعت 15:02
واکاوی سیاست اخیر سازمان بورس / بازی...
توسط مسعود کریمی 25 مهر 1403 ساعت 15:19
خروج پول از دارایی‌های...
توسط مسعود کریمی 24 مهر 1403 ساعت 14:44
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 24 مهر 1403 ساعت 08:45