سبز خوش‌رنگ و لعاب! سومین روز معاملات هفته چهرهای دیگر به خود گرفت.

بازار بورس تهران در روز دوشنبه 14 تیر 1400 برخلاف روند معاملاتی روز قبل با چهره‌ای خندان و موجی از تقاضا، مثبت و سبز آغاز بکار کرد و توانست رشدی بیش از 10 هزار واحدی را تجربه کند و در سطح 1 میلیون و 254 هزار و 612 واحد به کار خود پایان دهد.

قدرت حاکم شده نقدینگی در این روزها و افزایش روزافزون تورم، اصلاح را متوقف و بازار را به روند اصلی خود بازگردانده است. به نظر ترس دیگر در این روزها معنایی برای بازار ندارد

 

شاخص کل

شاخص هم وزن توانست رشدی بالغ‌بر 4395 هزار واحدی را برای خود به ثبت برساند و در سطح 386 هزار و 476 واحد منتظر روز معاملاتی بعد بماند.

نمادهای «تاپیکو»، «شپنا»، «فملی» و«شپدیس» بیشترین تأثیر مثبت و نماد«شستا» بیشترین تأثیر منفی را در شخص کل داشتند.

در بازار فرابورس نیز نمادهای «شگویا» و «مارون» بیشترین تأثیر مثبت و نماد «آریا» بیشترین اثر منفی را در این بازار داشتند.

 

بیشترین حجم معاملات

بیشترین حجم معاملات امروز بازار بورس را نمادهای «کرمان» با بیش از 682 میلیون حجم، «خپارس» با 395 میلیون حجم و «خساپا» با 360 میلیون حجم به خود اختصاص دادند.

 

برترین‌های عرضه و تقاضا

برترین تقاضا به نمادهای «وسینا» با بیش از 70 میلیون حجم صف خرید و نماد «ومدیر» با بیش از 30 میلیون حجم صف خرید تعلق داشت.

برترین عرضه نیز به نمادهای «سیناد» با 406 میلیون حجم صف فروش و نماد «تپکو» با 381 میلیون حجم صف فروش اختصاص داشت.

 

حجم‌های مشکوک

نمادهای «شفارس»، «ثزاگرس» و«غنوش» نیز حجم‌های مشکوک امروز معاملاتی را تشکیل دادند.

 

خرید حقیقی و حقوقی

نماد «وتوشه» از گروه ماشین‌آلات و تجهیزات بیشترین خرید حقیقی‌ها را از آن خود کرد و گروه سرمایه‌گذاری‌ها با نماد «وسهرمز» بیشترین خرید حقوقی‌ها را به نام خود زد.

 

بانکی‌ها

در گروه بانکی نماد «وپارس» با رشدی بیش از 4 درصد توانست از هم‌گروه‌های خود فاصله بگیرد و در قیمت 276 تومان به کار خود پایان دهد و بعدازآن نماد «وسینا» نیز توانست با رشدی قابل‌توجه در قیمت 275 تومان منتظر معاملات روز بعد بماند.

 

محصولات شیمیایی

در گروه محصولات شیمیایی نماد «نوری» نتوانست روند صعودی خود را ادامه دهد و با افتی 2 درصدی در قیمت 8850 تومان به کار خود پایان داد.اما نمادهای «قرن»، «شلعاب» و «تاپیکو» از همین گروه توانستند با رشد بیش از 4 درصد در بازار امروز، رنگی دیگر به تابلوی معاملاتی این گروه تزریق کنند.

 

دارویی‌ها

در گروه دارویی اما اوضاع به کام بزرگان این گروه نبود و نماد «برکت» برخلاف روزهای گذشته ریزش در قیمت را تجربه کرد و در 4007 تومان به کار خود پایان داد. اما نماد «دلقما» همچنان پیشتاز این گروه ماند تا در قیمت 3403 خود را برای روز معاملاتی فردا آماده کند.

همچنین نماد «دیران» از همین گروه توانست رشدی قابل‌توجه را به خود اختصاص دهد و قیمت خود را تا 1539 تومان افزایش دهد.

نمادهای «پخش»، «دسبحان» و «دفرا» نیز با رشدی بیش از 4 درصدی در روند صعودی این گروه تأثیرگذار بودند.

 

خودرو و قطعات

در گروه خودرو و ساخت قطعات اوضاع به‌دلخواه بزرگان این گروه نبود و نمادهای «خساپا» و « خودرو» با توجه به حجم معاملات قابل‌توجه خود، نتوانستند سکان‌دار خوبی برای این گروه باشند.

نماد «ختراک» از این گروه توانست با رشدی درخور توجه در قیمت 1188 تومان به کار خود پایان دهد و به دنبال آن نمادهای «خاذین»، «خشرق»، «خمهر»، «خکار» و «ختوقا» بیشترین رشد را در این گروه به دست آوردند.

 

فلزات اساسی

بازار معاملاتی امروز برای فلزات اساسی روز سبز و مناسبی بود. اکثر نمادهای این گروه رنگ رشد را به خود دیدند و توانستند رشد قیمتی را تجربه کنند.

نمادهای «فنورد»، «فتوسا» و «فروی» بیشترین رشد را در بازار معاملاتی امروز به خود اختصاص دادند.

نماد «وتوکا» توانست با رشد قیمتی در سطح 906 و نماد «کویر» در قیمت 1447 صف‌های خرید پرحجمی را به خود اختصاص دادند.

همچنین نمادهای «فجر»، «فسپا» و «فراور» افزایش قیمت را تجربه نمودند.

 

 

 

 

 

 

تهیه گزارش: مانیا جلالی مقدم

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

p/e  چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.