خردادی پر­تقاضا در انتظار بازار

هر چه به سمت خرداد ماه پیش رفته و به فصل مجامع نزدیک می ­شویم، برجام نیز شفاف تر خواهد شد، همچنین خرداد ماه زمان خرید 3 درصد صندوق­ها است که می­ تواند به بهبود روند جریان تقاضا در بازار کمک کند.

محمد مهدی بحرالعلوم، مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن در گفتگو با خبرنگار پاداش­سرمایه در رابطه با قیمت­گذاری دستوری گفت: دو عامل وجود دارد ابتدا از بعد ارزیابی عملکرد و از بعد جذب سرمایه گذاری در بازار سرمایه باید منطق اقتصادی بر نحوه  اداره شرکت ها حاکم باشد تا بتوان مدیران را ارزیابی عملکرد کرد و بتوان جذب سرمایه بلند مدت در بازار سرمایه را انجام داد ، تا زمانی که  قیمت گذاری دستوری برقرار باشد نمیتوان پاسخگویی مدیران  را مطالبه کرد و نمی‌توان به جذب سرمایه و توسعه پایدار بازار سرمایه فکر کرد.

وی در ادامه عنوان کرد: اگر قیمت گذاری دستوری وجود داشته باشد ما نمی­توانیم توقع ارائه عملکرد مشخص از مدیران را داشته باشیم، زیرا بنگاهی که منطق اقتصادی ندارد نمیتواند عملکرد و ارزیابی داشته باشد .

بحرالعلوم عنوان کرد: از طرفی جذب سرمایه به بازار­سرمایه که خواستگاه اصلی سرمایه­گذاری بلند مدت است نیز دچار مشکل می­شود و از این منظر شاه کلیدتوسعه پایدار­ بازار­سرمایه، برقراری مکانیزم های اقتصادی و مکانیزم های بازار و  و خروج از قیمت گذاری دستوری است.

به عقیده مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن، در حال حاظر بازار­سرمایه وارد بحران احساسی شده است، بسیاری از نمادها به ارزندگی رسیده اند اما زمانی که به یک باره تصمیم ها و اتفاقاتی در بازار شکل می­گیرد مردم نیز دچارسردرگمی می شوند، برای مثال جلسه سران قوا که قرار بود برگزار شود به تعویق افتاد همین مسئله منجر به مردد شدن خریداران می­شود، افراد در بازار­سرمایه سعی می­کنند زمان ورود خود را بهینه کنند ، زمانی که جو بازار منفی بوده و جلسه نیز به تعویق افتاده طبیعی است که  مردم نیز صبر کنند.

محمد مهدی بحرالعلوم در همین راستا گفت: در حال حاضر به دلیل حمایت هایی که انتظار می رود از بازار سرمایه صورت بگیرد و تزریق نقدینگی­ای که با اما و اگر پیش می­رود، نمی­توان انتظار داشت تا سمت تقاضای بازار فعال باشد.

وی افزود: به نوعی می­توان گفت مردم منتظر مانند تا ببینند برخی ابهامات و اتفاقات موجود به چه صورت پیش خواهد از جمله این اتفاقات می­توان به تشکیل جلسه سران قوا، انتشار اوراق برای شرکت های سرمایه گذاری و خرید 3 درصد فصل­ بهار صندوق های بادرآمد ثابت اشاره کرد.

مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن با اشاره به اینکه افراد در شرایط فعلی به تماشاگر تبدیل شده­اند گفت: تمام افراد در حال حاضر در جایگاه تماشاگر بازار قرار گرفته اند و قصددارند تا جایی که ممکن است خرید خود را به تعویق بیاندازند، این روند منجر شده تا سهم های بسیار ارزنده­ای به دلیل ضعیف بودن سمت تقاضا  با اصلاح قیمتی مواجه شوند و همین اصلاح قیمتی نیز به بعد روانی و هیجانی بازار دامن میزند .

بحرالعلوم نزدیک شدن به خرداد ماه را برای بازار مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: هر چه به سمت خرداد ماه پیش رفته و به فصل مجامع نزدیک می­شویم، برجام نیز شفاف تر خواهد شد، همچنین خرداد ماه زمان خرید 3 درصد صندوق­ها است که می­تواند به بهبود روند جریان تقاضا در خرداد ماه کمک کند.

وی در خصوص وجود معاملات الگوریتم در شرایط فعلی بازار گفت: معاملات الگوریتم می­بایست در بازاری که حجم معاملات بالایی دارد شکل بگیرد، در حال  حاضر بازار سرمایه ما کم­عمق بوده ودامنه نامتقارنی دارد، همچنین الگوریتم­ها شناخت و ادراکی از بازار ندارند و بر اساس برنامه از پیش نوشته شده ای معاملات را انجام می­دهند، بنابراین در شرایط فعلی نمی­توان آزادسازی معاملات الگورتیمی را مناسب دانست .

وی در انتها تاکید کرد: این معاملات باید در زمانی که  حجم معاملات عمده ای در بازار شکل می­گیرد به عنوان یک ابزار در بازارسرمایه ظاهر شود .