رکوردزنی‌ها در مردادماه ادامه دارد. یک مرداد و چندین رکورد زنی پشت سر هم !

بازار سهام در یک روز فوق‌العاده دیگر توانست رشد چشم‌گیری را برای خود به ثبت برساند. با شکل‌گیری صف خرید و عبور نماد فولاد مبارکه از مقاومت خود توانست یک ساعت پایانی معاملات روز جاری را جور دیگری به پایان برساند. بازار سهام در یک ساعت پایانی با طوفان خریداران در بزرگان به کار خود پایان داد و توانست رشد بیش از 20 هزار واحدی را برای خود به ثبت برساند. قرار گرفتن نماگر بروس تهران در بالاتر از سطح 1 میلیون و 453 هزار واحد موجب شد تا غوغای خریداران را در معاملات هم تضمین کند. ورود پول حقیقی‌ها و رکورد زنی ارزش معاملات خرد و همچنین قرار گرفتن آن در محدوده بالای 8300 میلیارد تومان موجب شد تا رکورد زنی ارزش معاملات در مرداد بازهم شکسته شود.

درخشش بازار

بازهم باید بگوییم، امروز ورود پول به بازار داشتیم و ارزش معاملات بالای ۸۳۰۰ میلیارد تومان و بالای میانگین یک سال گذشته بود که رکورد شکست. ضمن اینکه ورود پول به بازار در حکم اکسیژن به بورس عمل می‌کند و به رشد بازار کمک می‌کند.همچنین؛ P/E از محدوده ۶.۵ خود، یک واحد بالاتر آمده و به نقطه‌ای رسیده که می‌تواند آسیب‌پذیر باشد، درنتیجه اگر تداوم حرکت‌های خوب در بازار داشته باشیم؛ ازجمله رشد پایه پولی و نقدینگی و یا به نتیجه رسیدن مسائل سیاسی و برجامی که همه این عوامل منجر به رشد دلار می‌شود، بازار سرمایه شرایط خوبی خواهد داشت.از طرف دیگر، اگر دلار رشد کند و قیمت‌ها دستوری تعیین نشود، می‌توانیم به یک بازار خوب امیدوار باشیم و احتمال دارد محدوده ۱.۶۰۰ را رد کند؛ در غیر این صورت بین محدوده ۱.۲۰۰ تا ۱.۶۰۰ خواهیم ماند. در مورد فردا نیز باید گفت، اتفاق خاصی رخ نخواهد داد و بازار به روند عادی خود ادامه می‌دهد و می‌تواند با لیدری خریداران در نمادهای بزرگ و شاخص ساز همچنان مثبت دنبال شود.

البته باید گفت، ریسک سیاسی همچنان گریبان بازار سرمایه است، برجام است. تنها تهدیدی که در بازار وجود دارد برجام می‌باشد در غیر این صورت بازار در شرایط خوبی قرار دارد. با توجه به گمانه‌زنی‌ها در خصوص به بن‌بست رسیدن برجام، احتمال رشد قیمت ارز جود دارد و انتظار می‌رود که دولت تمهیداتی را برای کنترل قیمت دلار در محدوده ۲۷ هزار تومان بی اندیشد اما بدیهی است که این اقدام در کوتاه‌مدت جوابگو می‌باشد و احتمال اینکه قیمت دلار به ۳۰ هزار تومان برسد، دور از انتظار نخواهد بود.

درهرصورت بازار سهام در هر شرایطی که هست، شاخص کل توانست مرز 1.450 هزار واحد را بشکند و در محدوده بالای آن قرار بگیرد. اقبال سهامداران به نمادهای بزرگ و شاخص ساز بسیار بالا بوده است اما به نظر می‌رسد در روزهای آتی شاهد توجهات روزافزون به نمادهای کوچک هم نیز باشیم که این روزها شاهد روزنه‌های از تقاضا در این دسته از نمادها هستیم.

گزارش‌های تولید و فروش یک ماه گذشته که بروی سامانه کدال منتشر شد و صورت‌های مالی در سه ماه اول ۱۴۰۰ و پایداری قیمت‌های جهانی ازنظر بنیادی به بازار سرمایه کمک کرد تا از خردادماه روند بازار سرمایه تغییر کند و حال و هوای دیگری به خود بگیرد. زمانی که شاخص به بیش از یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار واحد رسید ازنظر تکنیکالی مشخص شد که روند منفی چندماهه تمام‌شده است و با شکستن مقاومت‌های مهم سرمایه‌گذاران به این نتیجه رسیدند که بازار روند صعودی پیداکرده است. بکی از مواردی که می‌تواند به روند صعودی شاخص کمک کند متأسفانه بحث نرخ تورم است که این روند صعودی است  و هرروز شاهد افزایش تورم در کشور هستیم و از مهم‌ترین رکن‌های صعودی نرخ تورم بحث بودجه دولت است درنتیجه سؤال بسیار مهمی که در حال حاضر برای فعالان بازار سرمایه ایجادشده این است که کسری بودجه بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار میلیارد تومان چطور جبران می‌شود؛ آیا بازهم بازار سرمایه هدف است یا خیر ؟

 تاخت و تاز بازار

درمجموع باید آرام و آهسته و با روند حاکم شده در کلیت بازار جلو رفت و با توجه به دست‌به‌دست شدن یا به اصطلاحی چرخش نقدینگی در گروه‌ها، گاها شاهد روند مثبت یک گروه و روز بعد در گروه دیگر موجب شده است تا ما هرروز شاهد تاخت‌وتاز یک گروه در بازار سرمایه باشیم. در کل می‌توان گفت، با روند دوست باشیم.

در روز اخیر شاهد افزایش تقاضا و رشد قیمت در نمادهای گروه فلزی بودیم که امروز نماد فولاد مبارکه با قرار گرفتن در سقف قیمت روزانه توانست از مقاومت خود عبور کند و حجم پول قابل‌توجهی را به خود جذب کرد. قدرت خریدار در این گروه به‌قدری بالا بود که موجب سد تا سهامداران در سایر نمادهای این گروه هم تحت تأثیر قرار بگیرند و شاهد تغییر روند در سایر نمادها باشیم. فخوز همچنان باخبر افزایش سرمایه خود درصدر توجهات قرار گرفت.

پالایشی‌ها در نبود شبندر نیمه دوم خوبی را پشت سر گذاشتند و شاهد تاخت‌وتاز نماد شبریز در معاملات امروز هم بودیم. شپنا با حجم پول قابل‌توجهی همراه بود به‌طوری‌که توانست بیشترین حجم معاملات از آن خود کند.

خودرویی‌ها در اصلاح زمانی بشر می‌برند تا قیمتی ! این گروه روند آهسته و آرامی را پشت سر می‌گذارند و شاهد معاملاتی متعادل و آرام در اغلب نمادهای گروه و لیدرهایش هستیم. اما به نظر به‌زودی شاهد تحرکات مثبت در این گروه باشیم.

در گروه سرمایه‌گذاری‌ها با لیدری هامون شاهد رشد قیمت در سایر نمادها بودیم.

شصدف امروز رنج منفی قابل‌توجهی را به ثبت رساند و این در حالی است که نماد در محدوده بالای 5200 تومان با صف خرید بالای 4 میلیون برگه سهمی روبرو بود اما با افزایش عرضه ناگهان از سقف قیمت روزانه در کف قیمت روزانه قرار گرفت و حجمی بالای 67 میلیون برگه سهم به ثبت رساند.

باورتان می‌شود قیمت هر پاکت سیمان در هفته‌های گذشته تا مرز ۱۰۰ هزار تومان هم رسیده بود و این موضوع تمام مسئله نبود و حالا چند وقتی است که سیگنال‌های منفی به نمادهای سیمانی از رشد و افزایش قیمت آن‌ها جلوگیری کرده است و حالا معدود نمادی از این گروه به چشم می‌خورد که روندی مثبت داشته باشد اما امروز تعداد مثبت‌های گروه هم کم نبود. سفارس به‌عنوان بهترین نماد در این گروه درنهایت در حوالی قیمت 2445 تومان دنبال شد.

 

جمله طلایی روز:

به خاطر داشته باشید که حواس خود را به هر چه متوجه کنیم همان را به دست می‌آوریم. پس به چیزهایی که نمی‌خواهید فکر نکنید، بلکه افکار خود را به چیزهایی که می‌خواهید متوجه سازید.

 

کارشناس بازار سرمایه: الناز جمالی

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.