محسن کرکه آبادی، تحلیلگر ارشد بازار‌سرمایه در رابطه با برداشتن تحریم ها و تاثیر آن بر بازار به خبرنگار پاداش سرمایه گفت: برای آنکه بدانیم برداشتن تحریم ها چه تاثیری بر بازار سرمایه می‌گذارد می‌بایست بدانیم این روند چه تاثیری بر روی دلار خواهد گذاشت.

در ادامه نکته دیگر  این است که بدانیم این اتفاق در چه بازه زمانی شکل خواهد گرفت، به عقیده ایشان اگر به این واسطه روند دلار نیز کاهش یابد، پروسه تحریم ها زمان بر خواهد بود زیرا احتمالا سیاستمداران آمریکایی تا روی کار آمدن دولت بعدی صبر خواهند کرد تا همان اتفاقی که در جا‌به جایی دولت اوباما رخ داد و روی کار آمدن ترامپ،  برای ایران در آمریکا رخ داد مجددا در ایران و برای آن ها شکل نگیرد.

کرکه آبادی ادامه داد : پس از آن باید ببینیم، تاثیر لغو تحریم ها بر دلار کوتاه مدت خواهد بود یا بلند مدت؟ باید دید که آیا با برداشتن تحریم ها همه پول های بلوکه شده آزاد خواهند شد یا خیر ؟

وی در رابطه با روند دلار افزود:  نزول دلار به زیر ۲۰ هزار تومان را برای کوتاه مدت متصور نیستم، شاید در کوتاه مدت شاهد نرخ کاهشی دلار باشیم اما بعید است به زیر محدوده ۲۰ هزار تومان برسد، به همین دلیل بازار سرمایه و سهم های بنیادی موجود و p/e های ۴ و ۵  بسیار ارزنده خواهند بود زیرا این p/e ها اصولا با دلار محدوده بالای ۲۰ یا ۲۱ هزار تومان تخمین زده شده اند. برخی صنایع همچون صنایع فولاد، اوره، متانول و...لازم به ذکر است باید در نظر داشته باشیم که فارغ از روند دلار  باید دید با برداشته شدن تحریم ها چه اتفاقی برای صادرات شکل می‌گیرد و  برای مثال در صنایع اوره، فولاد، متانول و دیگر صنعت ها چه گشایشی شکل خواهد‌ گرفت، روند فروش این صنایع افزایشی خواهد شد همچنین با برداشتن تحریم ها مقداری از هزینه هایی که بابت دور زدن تحریم ها پرداخته می‌شد نیز کاسته خواهد شد بنابراین ارزش سهم ها و سودسازی آنان کمی بیشتر شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه در رابطه با روند روز گذاشته بازار گفت: p/e برخی سهم ها پایین آمدند و قیمت ها اصلاح شدند، در حال حاضر بسیاری از سهم ها نیز به ارزندگی رسیده اند و از نظر نموداری برخی سهم ها به کف های قبلی خود رسیده و از منظر بنیادی و تکنیکالی ارزنده شده اند.

وی با تاکید بر اینکه با این وجود نمی‌توانیم بگوییم بازار روند صعودی خود را شروع کرده است بیان کرد: همچنان ابهامات موجود در بازار وجود دارد و تا زمانیکه تکلیف ابهامات روشن نشود نمی‌توان منتظر اتفاق خاصی در بازاربود مگر آنکه اتفاق غیر منتظره ای شکل گرفته و منجر به افزایش قیمت دلار شود تا روند بازار نیز به دنبال آن صعودی شود، جو‌ روانی کاهش دلار در اثر برداشته شدن تحریم ها نیز ممکن است چند روزی روند بازار را تحت تاثیر قرار داده و روند آن را کاهشی کند.