اگرچه بازار امروز با نوسانات منفی و تردید خریداران شروع به کار کرد، اما پس از گذشت دقایقی با آغازِ رنج کشی های مثبت در خودرویی ها و پالایشی ها، باقی گروه ها به ویژه بزرگان در مدار مثبت شروع به حرکت کردند و در نهایت بازار سهام با رشد نزدیک به 20 هزار واحد در سطح 1 میلیون و 500 هزار واحد به کار خود پایان داد و توانست در این مقاومت روانی قرار بگیرد. در حالی به استقبال تعطیلی چندروزه بازار سرمایه می رویم که، شاخص کل که در ابتدا رشد محدودی داشت. شاخص هموزن امروز هم سبزپوش ماند و رشد 5600 واحدی را تجربه کرد. به علت افت نسبی دلار در روز پنجشنبه هفته گذشته و همچنین مقاومت تکنیکالی شاخص کل، بازار دیروز با عرضه مواجه شد اما بر عبور از این محدوده مقاومتی روانی تنها یک روز نمادها استراحت کزدند و در آخرین روز معاملاتی هفته با قدرت بیشتری برای عبور از این محدوده حرکت کردند که در نهایت موفق به گذر از این محدوده شد.

سبز نبود اما سبز شد آن هم چه سبزی !!

از طرف دیگر می توان گفت توجهات روزهای اخیر به نمادهای ریالی همانند گروه‌های خودرویی و بانکی با افزایش تقاضا مواجه بودند. اما روند معاملاتی برخی از این نماد متهادل و در مدار منفی دنبال شد. با این حال می توان گفت برای پیش بینی میان مدت بازار در هفته‌های آتی احتمال درجا زدن شاخص کل در همین محدوده بیشتر شده و می توانیم شاهد ادامه رشد در نمادهای جامانده بازار و نمادهایی که رشد آنچنانی در ماه‌های اخیر نداشته‌اند مواجه باشیم. موضوعی که می‌تواند ریزش و اصلاح شدید در بازار را منتفی دانسته و شاهد چرخش در بازار باشیم، چرا که قیمت‌های فعلی سهام در بسیاری از نمادها خصوصا نماد های کامودیتی محور و دلاری همچنان جذاب بوده و می توان گفت با درجا زدن شاخص کل در هفته های آتی افت زیادی را در این نمادها نخواهیم داشت. با وجود چشم انداز قیمت دلار که به دلیل کسری بودجه دانست و همچنین با وجود ثبات و چشم‌انداز رشد قیمت های جهانی به دلیل تورم اقتصاد جهانی ناشی از شرایط کرونا، قیمت های فعلی سهام در این نوع سهام ها در بازار ایران همچنان جذاب و دارای پتانسیل‌ رشد در آینده خواهند بود.

ولی از یک روز سبز شاخص بگوییم یا سطح 1 میلیون و 500 هزار واحد ولی هر چه بود بهترین روز معاملاتی بازار سهام بود. نه تنها ارزش معاملات خرد در حال تقویت است بلکه خروج نقدینگی از صندوقها و راهی شدن انها به سمت سهام از نکات ارزنده دیگر است. بازار سهام در این روزها در حال جذب کردن پولهای سرگردان است. بازار تاحدودی اعتماد از دست رفته سهامدارانش را بدست آورده است.

در بازار روز گذشته خیلی از سهم‌ها صف فروش بودند و اتفاقات مثبت برای آن‌ها رخ داده بود با عرضه مواجه شدند، در نتیجه شروع بازار امروز ادامه بازار ۲۳ مردادماه بود اما ورق معاملاتیش با گذشت 30 دقیقه ی ابتدایی تغییر کرد و با همت پالایشی ها یا اینطور بگوییم دلاری محوری ها توانست روند معاملات تغییر کند. در واقع خیلی از سهم‌هایی که دیروز عرضه شدند از منفی شروع کردند، به مرور با کاهش ترس بازار و حمایت از نمادها در قیمت‌های صفر تابلو، گروه‌های پالایشی را داشتیم، شپنا و شتران به صف خرید رسیدند و موجب شد بقیه بازار نیز مثبت شود. در گروه فلزات اساسی روز متعادلی را داشتیم، البته در سایر نمادهای شاخص‌ساز مثل حکشتی و اخابر، متعادل و مثبت بودند. همچنین صنایعی مثل غذایی، دارویی و صنایع کوچک همچون لاستیکی ها هم با استقبال خوبی مواجه شدند. با توجه به اینکه سهام‌های شاخص‌ساز حرکت خوبی داشتند و صنایع کوچک استراحت کردند، به نظر می‌رسد در هفته آینده در کنار گروه خودرو مورد استقبال قرار بگیرند.

توجهات این روزها به دلاری محوری ها و رشد ریالی ها در کنار این نمادها موجب شد تا بازار سهام رشد خوبی را به ثبت برساند.

در گروه فلزی ها نماد فملی با افزایش سرمایه 100 درصدی همراه شد و در نهایت معاملات روز جاری توانست مسیر خود را تغییر و در مدار مثبت قرار بگیرد که این در حالی است که نمادهای فولاد و ذوب خیلی زودتر از آن در مدار مثبت قرار گرفتند.

بانکی ها با نوسانات مثبت همراه شدند. وبصادر که چندروزی است خواهان بیشتری نسبت به همگروهی هایش دارد، امروز نیز جهش بیش از 3 درصدی قیمت را تجربه می کرد. وتجارت، وپاسار و وبملت مماس بر صفر معاملاتی نبض مثبت می زدنند.

پالایشی ها پیشتاز بازار امروز بودند که از همان ابتدا در مدار مثبت آغاز به کار کردند. در نهایت شپنا و شتران در سقف قیمت روزانه قرار گرفتن و جزو نمادهای تاثیرگذار بروی شاخص کل بشمار رفتند.

روند معاملاتی این گروه در آخرین روز داد و ستد هفته، در نیمه دوم بازار تغییر کرد و شاهد رشد قیمت در اغلب نمادها بودیم. فارس با قدرت نمایی خریداران تاخت.

جمله طلایی روز

کارهای بزرگ، از کنار هم قرار گرفتن اعمال کوچک و مفید به بار می‌نشینند...

 

 

کارشناس بازار سرمایه: الناز جمالی

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید..