معرفی شرکت

شرکت آسان پرداخت پرشین (سهامی عام) با نماد "آپ" به عنوان شرکت اصلی گروه در اردیبهشت سال ١٣٨٨ به عنوان شرکت ارائه دهنده خدمات PSP با اخذ مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تأسیس شد. هدف این شرکت گسترش و تسهیل خدمات پرداخت الکترونیک میباشد. شرکت کاغذ و رول آرتا پرشیان (سهامی خاص) به عنوان شرکت فرعی گروه در تاریخ  ٢٢/٠٤/٩٥ به صورت شرکت  سهامی خاص تاسیس شده است .درحال حاضر شرکت جزء واحدهای فرعی شرکت آسان پرداخت پرشین به شمار می آید. شرکت آسان پرداخت در تاریخ ٤ مهر ١٣٩٥ با نماد ”آپ” در بورس درج و آماده عرضه اولیه ١٠ درصد سهام شد و روز دوشنبه، ٢٦ مهر ١٣٩٥ رسما در بورس عرضه شد. به این ترتیب، 100 میلیون سهم این شرکت در بازار دوم معاملات به عنوان پانصدمین شرکت برای عموم واگذار شد. شرکت در صنعت پرداختهای الکترونیکی فعالیت میکند که در بورس اوراق بهادار در صنعت رایانه و فعالیتهای وابسته به آن و طبقه مشاوره و تهیه نرم افزار قرار گرفته است. در حال حاضر ١٦ شرکت در صنعت رایانه در بورس اوراق بهادار قرار دارند که از این تعداد ٢١ شرکت در طبقه مشاوره و تهیه نرمافزار جای دارند. از بین شرکتهای حاضر در این طبقه تنها ٤ شرکت از نظر ماهیت فعالیت مشابه آسان پرداخت بوده و به عنوان رقبای اصلی این شرکت شناخته میگردند.

 موضوع فعالیت شرکت

موضوع شرکت اصلی(آسان پرداخت پرشین) به شرح زیر است:

انجام امور انفورماتیکی و فناوری اطلاعات، شامل ارائه خدمات رایانه ای اعم از سخت افزار، تولید نرم افزار و ارائه خدمات مخابراتی و اتوماسیون اداری و اتوماسیون صنعتی در حوزه پرداخت الکترونیک

ارائه خدمات پرداخت الکترونیک (PSP)

عقد قرارداد با شرکتها و ارگانهای دولتی و خصوصی

شرکت در مناقصات و مزایده ها در زمینه موضوع فعالیت شرکت

خرید و فروش و واردات و صادرات تجهیزات و سیستم های رایانهای مرتبط با شبکه پرداخت (به استثنای هر گونه فعالیت در زمینه نرم افزارهای چند رسانهای، رسانههای برخط و همچنین اماکن کسب خدمات، تجهیزات، ماشین آلات و نرم افزارهای فعالیت های یاد شده)

ارائه خدمات تجارت الکترونیک مجاز و ایجاد بسترهای فنی لازم برای ارائه آن

ارائه خدمات در کلیه زمینه های مرتبط با فناوری اطلاعات

ارائه و اجرای کلیه خدمات سخت افزاری و نرم افزاری مرتبط با حوزه پرداخت

توسعه بستر فنی برای گسترش و بهره برداری از کارتهای بانکی

ایجاد بسترهای اطلاعاتی و فنی لازم برای انجام تراکنشهای مالی

تأسیس شرکت جدید یا مشارکت در شرکتهای موجود در زمینههای مرتبط با موضوع شرکت

اخذ و پذیرش نمایندگی های شرکتها و موسسات داخلی و خارجی مرتبط با پرداخت و فناوری اطلاعات

ایجاد دفاتر و شعب و نمایندگی در سراسر استانها

مشاوره و نظارت در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات

در سه ماهه ابتدایی آپ در سال 1400 چه گذشت؟

آسان پرداخت در فصل بهار 52.3 میلیارد تومان سود خالص ساخته (20 تومان به ازای هر سهم) که این عدد در بهار سال گذشته 87 میلیارد تومان بوده است(40 درصد افت). حاشیه سود ناخالص شرکت از 4.4 درصد در بهار 99 به 4.1 درصد در بهار 1400 رسیده است. درامد شرکت نسبت به بهار سال گذشته 8 درصد افت داشته است. هزینه های عمومی شرکت 32 درصد رشد داشته است. درامد آپ در فصل بهار نسبت به زمستان حدود 2 درصد رشد داشته است. سود ناخالص شرکت نسبت به زمستان 22 درصد رشد داشته است. به علت کاهش هزینه های عمومی و رشد درامد سرمایه گذاریها، سود خالص شرکت نسبت به زمستان 112 درصد رشد داشته است.

عملکرد آپ در تیر ماه 1400:

آسان پرداخت در دوره یک ماهه تیر 1400 به درآمد 537 میلیارد تومانی دست یافت که نسبت به میانگین فصل بهار 3.4  درصد رشد داشته و نسبت به میانگین ماهانه سال 99 حدود 3.7 درصد رشد داشته است.  آپ در 4 ماه ابتدایی سال جاری حدود 2094 میلیارد تومان درامد داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8 درصد افت داشته است. علت آن کاهش فروش پین و اعتبار بوده است. اما درامد کارمزد تراکنش آن حدود 34 درصد رشد داشته است.

تحلیل تکنیکال آپ

آپ در تایم فریم روزانه در یک کانال نزولی قرار دارد و سهم با برخورد به کف کانال خود محدوده 1100 تومان با افزایش تقاضا روبرو شد و توانست تا فیبو 50 درصد رشد را تجربه کند (محدوده قیمتی 1550 تومان) و با سیو سود برخی از سهامداران در این حوالی قیمتی مواجه شد و اکنون با اصلاح زمانی روبروست. درصورتی که موفق به عبور از این محدوده مقاومتی شود می توان برایش رشد تا سقف کانال ( محدوده 1900 الی 2 هزار تومان) را متصور شد.

 

تحلیلگر بازار:  الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید