پیراهن سرخ بر تن بازار سهام

بازار سهام در ادامه روند متعادل و منفی روز گذشته امروز با شدت بیشتری از صفوف فروش مواجه بود و شاهد بر تن کردن لباس سرخ بازار سهام بودیم بطوری که منفی ها بازار به قدری بالا بود که نماگر بورس تهران با افت بیش از 49 هزار واحد به کار خود پایان داد و در سطح 1 میلیون و 523 هزار واحد آرام گرفت. قرار گرفتن سهامداران در صفوف فروش در روز جاری و قدرت نمایی فروشندگان موجب شد تا بزرگ و کوچک یا اینطور بگوییم تر و خشک با هم بسوزند و در کف قیمت روزانه با بیشترین فشار فروش مواجه شوند. در بازار امروز 1975 میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت که فملی، فولاد و شپنا بیشترین تغییر مالکیت از حقیقی ها به حقوقی ها را داشتند. در مقابل شبندر بیشترین ورود پول حقیقی را به مبلغ 316 میلیارد تومان داشت. ارزش معاملات خرد 11 هزار میلیارد تومان ثبت شد که حدود 28 درصد کمتر از دیروز است.

تورم و افق پیش روی بازار

افق بازار با توجه به وجود وضعیت معقول در گزارش شرکت‌ها و نیز بحث انتظار تورمی روشن است و مشکل چندان جدی تهدیدکننده معاملات بورس نیست اما اینکه بازار سهام بازگشت شبندر یا اصلاح دلار را بهانه ای برای استراحت خود کرد. طناب دار بر گردن شبندر آویخته شد یا اینطور باید گفت نمادی که چندین ماه بسته بود موجب شد نقدینگی بازار را ببلعد و موجب عقب نشینی قیمت در تمام بازار سرمایه شود که آن هم شاهد بازگشتی بیش از 58 درصد مثبت بودیم که 6600 واحد از افت شاخص کل را جبران کرد و در نهایت بازار سهام با افت بیش از 49 هزار واحد به کار خود پایان داد. 

آغاز موج اصلاح

بازار سهام روز گذشته دو نیمه متفاوت را تجربه کرد و بنا بر اتفاق‌های تاثیرگذار در تعیین مسیر این بازار، زمینه ایجاد رفتارهای هیجانی سهامداران در معاملات بازار فراهم شد که امروز آن هیجان شدت بیشتذی به خود گرفت و لباس سرخ را بر تن بازار سهام کردو شعله فروش را در بازار سهام بیشتر از روز قبل نشان داد. معاملات بورس از خرداد ماه ۱۴۰۰، مسیر خود را از اصلاحی که از سال گذشته وارد این بازار شده بود جدا کرد و با رشدهای مکرر و منطقی خود روزهای امیدوارکننده‌ای را پیش روی سهامداران قرار داد و تا چندین روز پیش، در مسیر صعود تاخت و تاز قابل توجهی را به نمایش گذاشت اما فرصتی برای اصلاح خریداران و قدرت پول نداده بود که می توان گفت بازار شهام بدنبال بهانه ای برای اصلاح بود

بازدهی 16 درصدی مرداد

رشد مستمر معاملات بورس در مرداد ماه منجر به بازدهی حدود ١۶ درصدی شاخص بورس در روزهای پایانی این ماه شد که با شروع معاملات این بازار در نخستین روزهای شهریور ماه، احتمال اصلاح شاخص بورس از سوی برخی از کارشناسان اعلام شد که تغییر مسیر بازار به سمت روند نزولی در این ماه چندان دور از ذهن نخواهد بود که البته می توان گفت تنها استراحت میان مسیر صوعدی است و تمام.

کانال 1.600 مقاومت مهم شاخص

به دنبال چنین پیش‌بینی‌هایی، کانال یک میلیون و ۶٠٠ هزار واحد به عنوان مقاومتی جدی برای شاخص بورس در نظر گرفته شد و از مدت‌ها قبل هشدار ایجاد چنین روندی در بازار با نزدیک شدن شاخص بورس به این کانال داده شده بود. معاملات بازار سهام تحت تاثیر قرار گرفتن شاخص بورس در یک قدمی کانال یک میلیون و ۶٠٠ هزار واحد، معاملات خود را با عرضه نمادهای شاخص‌ساز آغاز و به اتمام رسید. بارها شاهد بهبود شرایط بازار و فاصله گرفتن نمادها از کف قیمت روزانه بودیم اما در نهایت افت حداکثری قیمت در تمام نمادها موجب شد تا بازهم شاهد یک بازار سراسر سرخ دیگر از بازار سرمایه تهران باشیم.  در نهایت بازار سهام 44 نماد در سقف قیمت روزانه به ارزش 550 میلیارد تومان و در مقابل 442 نماد در کف قیمت روزانه به ارزش بیش از 3 هزار میلیارد تومان روبرو بودند. همچنین ارزش سهام عدالت درمقایسه با روز گذشته، ۵.٣درصد کاهش یافت. ارزش سبد ۵٣٢هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ١۴ میلیون و یک هزار تومان و ٢۶ میلیون و ۶٧٣هزار تومان رسید. ارزش ۶٠درصد قابل فروش سبد ۵٣٢هزار تومانی سهام عدالت به ٨ میلیون و ۴٠٠هزار تومان رسیده است.

و در نهایت

سه نماد فملی، فولاد و شپنا لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به شبندر، دلر و چکارن معطوف بود. مالکیت حقوقی در ترکیب سهامداری ملی صنایع مس ایران حدود ۲۴۵میلیارد تومان افزایش یافت و از سوی دیگر سهامداران حقیقی پالایش نفت بندرعباس با برتری حدود ۳۱۵میلیارد تومانی ابتکار عمل را در دست گرفتند.امروز افزایش سهام حقیقی‌ها در ۴۷نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۲۶۲نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۵۶۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم دو هزار و ۴۹۰میلیارد تومان بود.

 

جمله طلایی

بزرگ‌ترین افتخار برای انسان در سقوط نکردن نیست، همه سقوط می‌کنند! افتخار در دوباره شروع کردن بعد از هر سقوط است...