افت مجدد 

بورس تهران در روز معاملاتی جاری گیج و سردرگم همچنان با افزایش عرضه وصف‌های فروش روبرو بود.

این در حالی است که بورس تهران چهارمین روز سرخ را با کاهش 27810 واحدی به پایان رسانید و سطح 1 میلیون و 500 هزار واحدی خود را از دست داد.

در نیمه اول معاملات روز سه‌شنبه 9 شهریورماه علاوه بر عرضه‌های سنگین در نمادها شاهد تحرکات مثبت ضعیفی نیز بودیم که امید را در بازار سرمایه ایران زنده کرد. اما رفته‌رفته بازار روی خود را برگرداند و مسیر سراشیبی را باقدرت بیشتری در پیش گرفت.

پس از شروع نیمه دوم بازار و ریزش‌های سنگین، در دقایق انتهایی بازار مجدد شاهد تحرکات مثبت ضعیفی از سوی بعضی از نمادها بودیم.

باوجودآنکه برای رشد و برگشت شاخص کل، چشم‌ها به نمادهای بزرگ و شاخص ساز دوخته‌شده بود اما بزرگان نیز نتوانستند عنان اختیار بازار را در دست بگیرند و  این بازار وحشی را رام نمایند.

سطح شاخص

درنهایت شاخص کل بورس تهران در سطح 1 میلیون و 496 هزار و 158 واحد و شاخص کل هم‌وزن نیز در سطح 446 هزار و 892 به کار خود پایان دادند و منتظر روز معاملاتی بعد ماندند. شاخص فرابورس نیز با 151.09 کاهش در سطح 21 هزار و 960 واحد بسته شد.

نمادهای پرتراکنش

در بازار سرخ‌پوش امروز نمادهای شبندر، سپید، شستا و شپنا ازجمله نمادهای پر تراکنش بودند و نماد شبندر با بیش از 1 میلیارد حجم بیشترین تراکنش را به خود اختصاص داد.

بیش‌ترین تاثیر

نماد فارس، شستا، پارسان بیشترین تأثیر منفی و نمادهای میدکو، شبندر و کگل بیشترین تأثیر مثبت را در بازار معاملاتی امروز داشتند.

در بازار فرابورس نیز نمادهای هرمز و غصینو بیشترین تأثیر مثبت و نمادهای وسپهر و شگویا بیشترین تأثیر منفی را داشتند.

همچنین نماد دی با بیش از 1 میلیارد حجم ازجمله نمادهای پر تراکنش بازار فرابورس به شمار می‌رفت.

صف خرید و حجم مشکوک

در بازار معاملاتی امروز 76 نماد به ‌صف خرید نشستند و نمادهای دی، شبندر، خساپا، خپارس و خودرو بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند.

حجم‌های مشکوک نیز شامل نمادهای کهرام، وهنر، دحاوی، وکار و زنجان بودند.

 

ورود و خروج پول هوشمند

بورس تهران مانند روزهای گذشته با ورود و خروج پول هوشمند همراه بود. نمادهای شسپا، کحافظ، کرازی و سمگا ورود پول هوشمند نمادهای وکار، فردا، کرمان و خساپا خروچ پول هوشمند را به ثبت رساندند.

برترین‌های عرضه و تقاضا

بیشترین تقاضا در بازار سرمایه 9 شهریور به نماد شسپا با بیش از 629 میلیون حجم صف خرید رسید و پس از نماد کرازی با بیش از 230 میلیون حجم صف خرید در جایگاه بعدی قرار گرفت.

برترین‌های عرضه نیز شامل نمادهای تپکو با بیش از 297 میلیون حجم و نماد خبهمن با 40 میلیون حجم صف فروش بود.

کدبه‌کد

در جابجایی‌های امروز شاهد حجم فروش 20 میلیون حقیقی در نماد شسپا بودیم و پس‌ازآن حقوقی 15 میلیون حجم سهم از نماد کحافظ را به فروش رسانید.

نماد سیدکو نیز شاهد فروش 8 میلیونی توسط حقیقی‌ها بود و نماد فیروزا با 2 میلیون فروش حقیقی در جایگاه دوم قرار گرفت.

بانکی‌ها

گروه بانکی نتوانست اثر قابل ملاحظه‌ای را از خود بجا بگذارد و بیشتر نمادهای این گروه در سراشیبی سقوط قرار داشتند. در این میان تنها نمادهای دی و وپست توانستند تحرکات مثبت ضعیفی را از خود برجا بگذارند. نماد دی با حجم معاملاتی قابل‌توجه در قیمت 125 تومان به کار خود پایان داد.

محصولات شیمیایی

در گروه محصولات شیمیایی شاهد تقاضایی نامتناسب در کل گروه بودیم به‌طوری‌که تنها نمادهای بوعلی، شسینا و ساینا توانستند بیشترین رشد را از آن خود کنند. نماد پترول از این گروه باوجود حجم معاملاتی 96 میلیونی نتوانست به خود تکانی دهد و گرده‌های قرمز را از خود بتکاند و در کانال نزولی خود در قیمت 406 تومان به کار خود پایان داد.

پالایشی‌ها

در گروه پالایشی نماد شبندر همچنان مانند الماسی می‌درخشید و توانست با حجم معاملاتی سنگین و افزایش بیش از 4 درصدی قیمت خود، یک‌تنه بازار سرمایه را به مبارزه بطلبد و تأثیر قابل‌توجهی را درروند شاخص کل ایفا نماید. نماد شسپا نیز از این گروه با افزایشی قابل‌ملاحظه در قیمت 314 به کار خود پایان داد.

دارویی

در گروه دارویی اوضاع کمی مساعدتر بود به‌طوری نمادهای سبزرنگ بیشتری در این گروه به چشم می‌خوردند.

نمادهای دارو، دکپسول، دتوزیع و دبالک بیشترین افزایش قیمت را به خود اختصاص دادند. نمادهای دیران، درهاورد، دفرا و دروز به تقلید از اولین‌های خود به افزایش قیمتی عمده‌ای دست یافتند.

نماد برکت از این گروه نتوانست اوضاع را در دست بگیرد و با 43 میلیون حجم معامله اما در قیمت 3880 تومان به کار خود پایان داد.

گروه خودرو

در گروه خودرو، لیدرها نتوانستند سکان‌دار مناسبی باشند و نمادهای خساپا و خودرو با بیش از 4 درصد روند منفی به ترتیب در قیمت‌های 202 تومان و 220 تومان منتظر روز معاملاتی بعد ماندند.

اما برخلاف بزرگان این گروه نماد خزامیا توانست با تشکیل صف خریدی قابل‌توجه در قیمت 899 تومان به کار خود پایان داد. همچنین نماد خنصیر نیز با صف خرید همراه شد و در قیمت 1514 به کار خود پایان داد.

نمادهای خلنت، خپویش و خرینگ نیز ازجمله نمادهای موردتوجه خریداران بودند و افزایش چشمگیر تقاضا موجب افزایش قیمت این نمادها گردید.

 

 

 

 

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید