برخلاف روند معاملاتی اولین روز هفته، امروز شاهد افزایش عرضه در کلیت روند معاملاتی بودیم بطوری که بزرگان در مدار منفی دنبال شدند و افت بیش از 8 هزار واحدی نماگر بورس را در نیمه اول شاهد بودیم اما رفته رفته با شروع نیمه مربیان شاهد بهبود تقاضا در کلیت بازار بودیم بطوریکه با افزایش تقاضا در نمادهای محصولات شیمیایی، خودرویی ها و بانکی ها شاهد حرکت نماگر بورس تهران از مدار منفی بیش از 8 هزار واحد به سمت 3000 واحد بودیم که در نهایت نماگر بورس تهران با افت بیش از 3700 واحد در محدوده 1 میلیون و 537 هزار واحد به کار خود پایان داد و نمادهای فولاد، فملی و شستا بیشترین تاثیر منفی را بروی نماگر بورس تهران داشتند.

تاخت و تاز کوچک ها

اما در مقابل این روزها شاهد تاخت و تاز کوچک ها هستیم یا باید اینطور گفت که کوچک ها در تیررس خریداران دنبال می شوند و روزهای خوبی را در حال گذراندن هستند و شاهد رشد بیش از 2 هزار واحد نماگر هم وزن در جریان معاملات امروز بودیم.

ورود پول حقیقی ها

در بازار امروز 268 میلیارد تومان ورود پول حقیقی صورت گرفت که رمپنا، کوثر و قثابت با بیشترین ورود نقدینگی حقیقی ها همراه بودند. ارزش معاملات خرد در حدود روز گذشته و 9600 میلیارد تومان ثبت شد.

رکود بازارهای موازی

بازار سرمایه با وجود ثبات قیمت دلار مجددا رو به افزایش گذاشته است. به نظر می‎‌‌رسد این ثبات از سوی فعالان بازار به منزله دلیلی برای تداوم روند صعودی است و بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد انتظار دارند تا در شرایط نامشخص بودن آینده مذاکرات برجامی و کسری بودجه سنگین دولت، دلار در نهایت رو به افزایش بگذارد. همه اینها در حالی رخ داده است که بازارهای موازی نیز دیگر از جذابیت قبل برخوردار نیستند و شاهد بازگشت حقیقی‌ها هستیم  و هر روز شاهد رکود سنگین تری در بازارهای موازی هستیم.

توجه به ریالی ها

اما نکته این روزهای بازار سهام،  تمرکز روی سهم‌های کوچک و ریالی است. در یک ساعت ابتدایی معاملات امروز چهاردهم شهریورماه، شاخص کل با افت ۰.۵ درصدی مواجه شد و همین مسئله موجب شد تا شاخص هم‌وزن از محدوده منفی جدا شود. در رابطه با این موضوع خیلی دقیق نمی‌توان اظهارنظر کرد، اما ممکن است استقبال بیشتر فعالان بازار سرمایه از سهم‌های کوچک و ریالی دلیل این مسئله باشد. از طرف دیگر، تغییر برداشت فعالان بازار نسبت به نرخ دلار نیز قطعا تاثیرگذار است، امروز احتمالا نظر فعالان بازار سهام مبنی بر نزولی بودن قیمت دلار بود، لذا برای گریز از ریسک روی سهم‌های کوچک‌تر و ریالی متمرکز شدند؛ در نتیجه شاخص هم‌وزن رشد بیشتری داشت. در کل بازار نوساناتی دارد و به نظر می‌رسد که این اتفاقات طبیعی باشد، هرچند که بازار همچنان ارزنده است و جای رشد در آن بسیار بالاست.

درخشش خودرویی ها

با درنظر گرفتن مولفه های تاثیر گذار بر بازار سهام می توانید سهم بنیادی خوبی را در جای مناسب خریدارای کنید. همانطور که بالاتر گفتیم، در نیمه دوم معاملات روز جاری شاهد افزایش تقاضا در نمادهای خودرویی و بانکی بودیم. خودرویی ها در نیمه دوم بازار پس از عرضه های نیمه اول در مدار مثبت دنبال شدندن و شاهد رشد قیمت در اکثریت نمادهای این گروه بودیم. در این میان می توان گفت برای چندمین روز متوالی است که قطعه سازها عملکردی جذاب تری را از خود به نمایش گذاشتند.

دی همچنان پرحجم

در بانکی ها نماد دی باز هم با بیشترین حجم معمالات همراه شد و حجمی بالغ بر 1 میلیارد و 200 میلیون به ثبت رساند و در نهایت با رشد 1 درصد به کار خود پایان داد. وپارس با بیشترین توجهات همراه بود و توانست در سقف قیمت روزانه با صف خرید قابل توجهی همراه شود. وبملت در قیمت 410 تومان با افت 1 درصد به کار خود پایان داد.

دارویی ها گل کاشتند

دارویی ها امروز گل کاشتند و شاهد درخشش تک تک نمادهای این گروه بودیم. برکت با رشد حداکثری قیمت در سقف قیمت روزانه به کار خود پایان داد. دلر رشد 2 درصد داشت. دتوزیع، دتولید و دیران با رشد بیش از 4.5 درصد را تجربه کردند.

پترول درخشید

صنعت محصولات شیمیایی رشد قیمت خوبی را تجربه کردند و خریداران امروز هم در نماد پترول توانستند نماد را با رشد بیش از 2.5 درصد همراه کند. نوری رشد 1.8 درصد داشت و در قیمت 11127 تومان اخرین معامله خود را انجام داد.

در گروه فلزی ها برخلاف روند منفی این صنعت نماد پایه ای این گروه وسدید در سقف قیمت روزانه با صف خرید بیش از 64 میلیون برگه سهم دنبال شد. فولاد و فملی افت 1 درصد داشتند و ذوب آهن اصفهان در قیمت 472 تومان به کار خود پایان داد.

در کدال چه گذشت؟

قثابت: انعقاد قرارداد مهم/موضوع قرارداد: تصفیه 15 هزار تن شکر با سازمان غله 

خرینگ: افزایش سرمایه 641 درصدی خرینگ از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها مورد تایید حسابرس قرار گرفت.

غپونه:   تعداد 10،000،000 سهام شرکت گروه کارخانجات صنعتی تبرک (سهامی عام) با نماد تبرک به ارزش خالص 146،172 میلیون ریال و به بهای تمام شده 19،183 میلیون ریال به فروش رسید.

بالاس:  شرکت مهندسی ساختمان و تاسیسات راه آهن در نظر دارد تعدادی از ماشین آلات سبک و سنگین خود را از طریق مزایده عمومی بفروش برساند.ضمنا شرکت در رد یا قبولی تمامی پیشنهاد های واصله مخیر می باشد.

فولای:  پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه شرکت صنایع فولاد آلیاژی یزد/درصد افزایش سرمایه: ۱۲۴ درصد/محل تامین: سود انباشته

لکما: پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه شرکت کارخانجات مخابراتی ایران/درصد افزایش سرمایه: ۸۰ درصد/محل تامین: آورده نقدی

حفجر: برگزاری مزایده /موضوع مزایده:واگذاری شناور کاتاماران

 

جمله طلایی روز

هیچ‌وقت در آرزوی داشتن یک زندگی راحت نباشید؛ بلکه در پی قدرتی باشید که از پس سختی‌ها بر بیایید!

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید