نگاهی به بازار سهام 

بازار سهام در معاملات سومین روز هفته در مدار مثبت و با افزایش تقاضا دنبال شد و ما شاهد افزایش و جهش نماگر بورس تهران در نیمه اول داد و ستد روز جاری بودیم بطوری که نماگر بروس تهران با رشد بیش از 7 هزار واحد توانست در نیمه اول دنبال شود اما رفته رفته شاهد افزایش عرضه و سبقت فروشندگان از خریداران در کلیت روند معاملاتی نیمه دوم بودیم. نیمه دوم با سبقت فروشندگان دنبال شد و شاهد افزایش فشار فروش در اکثریت نمادهای دلاری محور بودیم. این روزها بازار بیشتر بروی نمادهای ریالی درحال حرکت است و با در نظر گرفتن رشد قیمت در اکثریت بزرگان که در سابقه آنها بیش از 50 درصد رشد دیده می شود، می توان گفت با اصلاح زمانی و قیمتی در این نمادها فرصتی برای حرکت نمادهای کوچک و شاخص هم وزن فراهم شده است که امروز هم نظاره گر این موضوع بودیم.

اما در نیمه دوم بازار یا بهتر بگوییم نیم ساعت پایانی معاملات روز جاری، به قدری دست فروشندگان در کلیت روند داد وستد برتری داشت که اغلب نمادهای کوچکی که دارای صف خرید هم بودند، با افزایش عرضه مواجه شدند و شاهد عقب نشینی آنها از سقف  قیمتی هایشان بودیم. در مورد بازار می‌توان گفت حجم کم و فشار فروش‌ها در بازار زیاد شد و در واقع عمق بازار نسبت به قبل کم شده است و عرضه‌ اولیه ای که روز چهارشنبه داریم، بر بازار تاثیرگذار بود اما عامل اصلی صف فروش را نمی‌توانیم عرضه اولیه ‌در نظر بگیریم چرا که مبلغ زیادی برای خرید آن نیازی نیست که بازار را بخواهد تحت تاثیر خود قرار دهد. یکی از علت‌های اصلی آن، نگرانی‌هایی است که بازار سرمایه روی روند اصلاحی دلار دارد، با توجه به اینکه نرخ نیما نیز نسبتا پایین آمده، تا حدودی تاثیرگذار است که در اغلب نمادهای کامودیتی محور شاهد افت تقاضا و افزایش عرضه بودیم که از این موضوع تاثیر بیشتری گرفتند. از طرف دیگر ابهاماتی که برای مذاکرات وجود دارد و همچنین سیاست‌های انقباضی که رئیس سازمان برنامه و بودجه عنوان کردند، ممکن است روی نرخ سود سپرده‌های بانکی اثرگذار باشد. از همه مهم‌تر رشد اخیری که در بازار داشتیم موجب شد که خیلی‌ از سهم‌ها بیشتر از ۳۰ درصد رشد داشته باشند، در نتیجه سهامداران به دلیل اینکه شرایط آتی را مبهم می‌بینند ترجیح می‌دهند که سود را نگه‌داری کنند. در مجموع می توان گفت با توجه به عرضه دقیقه 90 بازار سهام، معاملات روز بعد هم با افزایش نسبی عرضه آغاز خواهد شد و به مراتب می توان گفت شاهد بهبود تقاضا خواهیم بود.

حال خوش معاملات نمادهای بزرگ در روز جاری موجب شد تا شاهد رشد بیش از 7 هزار واحدی نماگر بورس تهران باشیم اما رفته رفته افزایش عرضه در کلیت بالا به قدری بالا رفت که شاهد کاسته شدن مثبت های نماگر بورس تهران بودیم بطوری که شاخص کل در نهایت با رشد 1300 واحدی به کار خود پایان داد.

در شاخص هم وزن مورد توجه بودن نمادهای کوچک و ریالی در این روزها موجب شد تا ما شاهد تاخت و تاز نماگر هم وزن باشیم و در نهایت در آخر معاملات روز جاری نماگر هم وزن با رشد 2500 واحدی به کار خود پایان داد.

فلزی ها با توجه به عرضه های نیم ساعت پایانی معاملات روز جاری شاهد افت بیش از 4 درصدی نماد ذوب و قرار گرفتن در آستانه کف قیمت روزانه بودیم. فولاد و فملی افت بیش از 1 درصد را به ثبت رساندند.

خودرویی ها افت قیمت خودرویی ها هم در نیم ساعت پایانی معاملات به قدری بالا رفت که شاهد تغییر رنگ تابلو داد وستد اغلب نمادهای این گروه بودیم.   

محصولات شیمیایی عمده نمادهای این گروه در مدار منفی و متعادل دنبال شدند. پترول با افت بیش از 3 درصد مواجه بود. شصدف اما در مدار مثبت دنبال شد و رشد 1 درصد را به ثبت رساند.

فرآورده های نفتی در نیمه اول معاملات با شکل گیری صف خرید بروی نماد شبندر تقاضای خوبی در بازار حاکم شد و ما شاهد افزایش تقاضا در اغلب نمادهای بزرگ بودیم اما در نهایت با افزایش عرضه در دقایق پایانی شبندر با رشد 3 درصد به کار خود پایان داد.

بانکی ها افت عرضه در این گروه شدت بیشتری داشت و شاهد افت بیش از 4 درصدی قیمت در نماد دی بودیم. وبملت افت 2 درصد، وتجارت افت 4 درصد و وبصادر در کف قیمت روزانه با افت حداکثری قیمت مواجه بود.

در مجموع، بازار امروز با حال و هوای نوسانی در جریان بود و با گرایشات منفی مواجه بود. پالایشی ها، دارویی ها و برقی ها از صنایع مورد توجه بودند. اقبال سهامداران به کوچک تر های بازار همچنان ادامه داشت و در مسیری صعودی قرار داشت. بازار امروز با تراز مثبت 39 میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی ها به پایان رسید. شبندر بیشترین ورود پول حقیقی ها را به مبلغ  65 میلیارد تومان داشت. ارزش معاملات خرد 10600 میلیارد تومان ثبت شد که  حدود 10 درصد بیشتر از روز گذشته است.

 

جمله طلایی روز

اندازه واقعی آموزش یافتگی تو. آن چیزی نیست که می دانی. بلکه این است که چطور دانسته هایت را با دیگران سهیم شوی.

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید