تاثیر آزادسازی واردات خودرو بر شاخص این صنعت چیست؟
آزادسازی واردات خودرو از جمله عواملی است که میتواند موجب مدیریت عرضه و تقاضا در بازار این صنعت شود. با وجود مناسب نبودن عرضه و تقاضا در بازار خودرو، طرح آزادسازی واردات خودرو همچنان یکی از موارد مورد بحث کارشناسان این حوزه است. آزادسازی واردات خودرو چه تاثیری بر قیمت و شاخص خودرو در بورس تهران خواهد داشت؟
محمد خیری کارشناس بازار سرمایه در این خصوص با پاداش سرمایه به گفتگو پرداخت.
تاثیر بلندمدتی
به نظر میرسد که این طرح در مجلس تصویب شود و با توجه به نوع و روشی که برای بازار خودرو تعبیهشده است( ارزی خارج نشود و در قبال صادرات، خودرو وارد شود) موجب ایجاد فضای رقابتی در بازار خودرو شده اما در کوتاهمدت تأثیری بر شاخص این گروه ندارد. باوجود حجم نقدینگی قابلتوجهی که در بازار خودرو وجود دارد و همچنین قیمت بالای نرخ دلار، قیمت خودروها نیز بهتبع آن افزایش خواهند یافت. هنگامیکه واردات خودرو آزاد شود و حجم عرضه خودرو خارجی در میانمدت زیاد شود موجب شکست قیمت خواهد شد.
عرضه و تقاضا
اگر واردات آزاد شود و شاهد عرضه خودرو خارجی باشیم قیمت این محصولات کاهش پیدا خواهد نمود و بهنوعی موجب افزایش تقاضای این محصولات میشود و در ادامهی این روند تقاضا برای خودرو داخلی کاهش مییابد و خودروسازان داخلی وارد فاز رقابتی خواهند شد. باید به این نکته اشاره نمود که ادامه این روند قیمتهای دلالی موجود در بازار را تصحیح و حتی قطع خواهد نمود. اگر بخواهیم تأثیر این عوامل را بر شاخص خودرو بررسی نماییم در میانمدت اگر خودروساز داخلی در بحث کیفیت محصولات و در فضای رقابتی در مقابل خودروهای خارجی تحرکات مثبتی از خود نشان ندهد شاهد کاهش قیمت در این صنعت خواهیم بود
تاثیر بر شاخص کل
کاهش قیمت خودرو داخلی و همچنین کاهش تقاضا برای این گروه تأثیر قابلتوجه وموثر بر شاخص کل بورس تهران ندارد. زیرا شاخص خودرو در بورس تهران بهواسطه قیمت خودرو و افزایش تولیدات این شرکتها افزایش پیدا نکرده و تأثیر قابلتوجهی بر شاخص کل بورس تهران وارد نیاورده است. شرکتهای خودرویی ایران ازجمله شرکتهای دارایی محور هستند. بهعنوان نمونه شرکت ایرانخودرو چیزی در حدود 18 هزار میلیارد زیان شناسایی کرده است اما تغییر قابلملاحظهای در قیمت این شرکت مشاهده نشد. در روند صعودی ارزش سهم این شرکت نیز حرفی از تولیدات ایرانخودرو بیان نشد و همه توجهات بر میزان داراییهای این شرکت معطوف بود.
کاهش هزینههای عملیاتی
با تمام این حرفها میتوان بیان داشت که شاخص خودرو بورس تهران بهصورت عملیاتی تأثیر قابلتوجه در شاخص کل را ندارد و تنها عاملی که میتواند تأثیر قابل ذکری را بر شاخص خودرو بگذارد، آزادسازی قیمت خودرو داخلی است. اگر قیمتگذاری دستوری بازار خودرو برداشته شود و شرکتهای خودرویی به آزادسازی قیمت برسند و قیمت بازار به روند آن جهت دهد، درنهایت موجب کاهش هزینههای عملیاتی و ضررهای هنگفت خواهد شد. آزادسازی خودرو خارجی تقاضا برای خودرو داخلی را کاهش میدهد اما بر روی قیمت و فروش کارخانه این شرکتها تأثیری ندارد زیرا قیمت کارخانهها در حال حاضر بسیار پایین هست.
خبرنگار: مانیا جلالی مقدم
برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.
گزارشات روزانهی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.
بایدها و نبایدهای سرمایهگذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید