سیگنال مثبتی که به واقعیت پیوست؟

در تاریخ 17 مرداد ماه 1400، رییس جمهور کشور نام رییس جدید بانک مرکزی را در کنار سایر کابینه اعلام کرد; علی صالح آبادی

این در حالی بود که با گمانی زنی هایی همراه شد اما در نهایت در روز جاری چهارشنبه 14 مهر ماه 1400 آقای علی صالح آبادی بعنوان رییس بانک مرکزی به طور رسمی اعلام شد.

صالح آبادی کیست ؟

علی صالح آبادی، دکترای مدیریت مالی از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد مدیریت مالی از دانشگاه امـام صادق (ع) دارد و دارای بیش از 20 سال سابقه مدیریت ارشـد در بازار پول و سرمایه کشور است.رئیس کل جدید بانک مرکزی در نخستین روز آذر ماه سال ۱۳۸۴، همزمان با تصویب قانون بازار اوراق بهادار به سمت دبیرکل سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران منصوب شد.ایجاد کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در بدو تأسیس سازمان بورس که نقش بسیار مؤثری در توسعه ابزار‌ها و نهاد‌های مالی جدید منطبق بر مبانی شرعـی ایفا کرد، راه اندازی بیش از ۱۰ نوع نهاد مالی جدید از جمله شرکت‌های تأمین سرمایه، صندوق‌های سرمایه گذاری، شرکت‌های سبدگردان، شرکت‌های مشاوره سرمایه گذاری، معرفی و عملیاتی کردن انواع ابزار‌های جدید مالی شامل انواع صکوک (صکوک اجاره، مرابحه، استصناع، منفعت)، اسناد خزانه اسلامی، اوراق اختیار فروش تبعی، قرارداد‌های آتی سهام و آتی کالا و...، از مهمترین اقدامات رئیس کل جدید بانک مرکزی در دوران تصدی مسئولیت ارشد بازار سرمایـه کشور بودصالح آبادی همچنین در حوزه فناوری اطلاعات نیز اقداماتی در بازار سرمایه انجام داد. راه اندازی سامانه جامـع ناشران بازار سرمایه موسوم به سامانه کدال به منظور ارتقاء سرعت و شفافیت انتشار اطلاعات در بازار سرمایه و جلوگیری از رانت اطلاعاتی در بازار، سامانه هوشمند نظارت بر معاملات بازار سرمایه، ارتقاء سامانه معاملات بازار سهام و راه اندازی معاملات آنلاین، از مهمترین اقدامات صالح آبادی در توسعه فناوری اطلاعات در بازار سرمایه بوده که در افزایش ضریب نفود این بازار در کشور نقش بسیار زیادی ایفا کرده، به نحوی که در حال حاضر بخش عمده معاملات در بورس بصورت آنلاین انجام می‌شود

دوره مدیریت صالح آبادی در بازار سرمایه، همچنین مصادف بود با اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی. وی که خود، عضو شورای عالی اصل ۴۴ قانون اساسی هم بود، با تسهیل فرآیند پذیرش شرکت‌های مشمول واگذاری در بورس، نقش مهمی در اجرای این قانون ایفا کرد. بسیاری از شرکت‌های بزرگ بازار سرمایه مانند مخابرات ایران، ملی مس، فولاد مبارکه، هلدینگ خلیج فارس، مپنا، بانک‌های ملت، صادرات و تجارت و بسیاری از شرکت‌های دیگر، در دوره مدیریت صالح آبادی در بازار سرمایه عرضه شدندتکمیل قوانین و مقررات موردنیاز برای توسعه بازار سرمایه از جمله قانون توسعه ابزار‌ها و نهاد‌های مالی جدید مصوب سال ۱۳۸۸ مجلس شورای اسلامی و سایر مقررات موردنیاز به منظور توسعـه و عملیاتی کردن ابزار‌ها و نهاد‌های مالی جدید در بازار سرمایه، از دیگر اقدامات اساسی صالح آبادی در یک دهه مدیریت در بازار سرمایه بوده استدر خرداد ۱۳۸۵ و پس از تأسیس سازمان بورس و اوراق بهادار، از سوی شورای عالی بورس به عنوان رییس سازمان انتخاب شد و در مدت حدود یک دهه، هدایت بازار سرمایه کشور را برعهده داشت. تا اینکه در آذرماه ۱۳۹۳ از ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار ایران استعفا داد. صالح آبادی همچنین مسئولیت‌هایی همچون مدیر تالار منطقه‌ای بورس کرج، مسئول بررسی‌های سرمایه گذاری در شرکت سرمایه گذاری غدیر، سازمان تأمین اجتماعی و ستاد اجرایی فرمان امام را برعهده داشته است.

رئیس جمهور پس از انتخاب رئیس جدید بانک مرکزی چه گفت؟

رئیس جمهور پس از انتخاب رئیس کل جدید بانک مرکزی، با تأکید بر اینکه نقش بانک مرکزی در حفظ ارزش پول ملی و کنترل تورم بسیار اساسی است، گفت: بانک مرکزی باید جدی بر عملکرد بانک‌ها نظارت دقیق و نه نظارت توصیه‌ای داشته باشد

آقای رئیسی رمز موفقیت در عرصه اقتصاد را سلامت در نظام اقتصادی دانست و گفت: امکانات و پول زیادی در اختیار بانک مرکزی قرار دارد که اگر بر آن نظارت نباشد، قطعاً مشکل‌آفرین خواهد بود. اینکه در هر فساد اقتصادی، ردی از بانک و شبکه بانکی به چشم می‌خورد، گواه آن است که در نظام بانکی کشور اشکالاتی وجود دارد. رئیس جمهور از رئیس کل بانک مرکزی خواست با نظارت جدی و دقیق بر نظام بانکی کشور، حفظ منافع ملت را اساس کار خود قرار دهد و به خاطر هیچ منفعتی در مقابل منفعت ملت، کشور، ارزش پول ملی و منافع اساسی کوتاه نیایید. آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه یکی از وعده‌های دولت هماهنگی تیم اقتصادی بوده است، گفت: الحمدلله هماهنگی خوبی بین تیم اقتصادی دولت ایجاد شده و شاید فلسفه اینکه رئیس کل بانک مرکزی را وزیر اقتصاد معرفی می‌کند، همین لزوم هماهنگی تیم اقتصادی دولت است. آقای رئیسی با بیان اینکه قبلاً هم اعلام کردم و در این جلسه نیز تأکید می‌کنم که مسئولیت ایجاد هماهنگی در تیم اقتصادی دولت بر عهده معاون اول قرار دارد، گفت: مجموعه تیم اقتصادی دولت باید برای برون‌رفت از مشکلات کنونی اقتصادی، با معاون اول هماهنگ باشند. رئیس جمهور گفت: همواره تأکید کرده‌ام که لازم است با استفاده از نظریات همه کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی فارغ از نگاه سیاسی آنها، و با هماهنگی همه‌جانبه ان‌شاء‌الله تصمیمات محکم و مؤثری برای بهبود اوضاع اقتصادی کشور گرفته شود.

مروری بر گذشته صالح آبادی

صالح آبادی در زمان خدمت خود در بازار سرمایه بعنوان رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، روند بازار سرمایه را مثبت ارزیابی می کرد و اعتقاد داشت که مسائل سیاسی نمی تواند در بازار سرمایه زیاد اثرگذار باشد و همچنین وی نقش تحلیل را در بازار سرمایه مهم می دانست.

رشد شاخص

در طول مدیریت صالح‌آبادی، شاخص بورس با تحولات چشمگیری روبرو شد به طوری‌که درطول این مدت از ۱۲هزار واحد به ۸۹ هزار واحد رسید. البته هر چند شاخص در آن زمان رشد قابل توجهی به خود دید اما نحوه محاسبه شاخص کل بازده نقدی و قیمت سهام مورد انتقاد معامله گران و سرمایه گذاران بود .

نبض اقتصاد

علی صالح آبادی که خاطرات تلخ و شیرینی از مدیریت پر فرازو نشیبش در بازار سرمایه دارد، معتقد است که بازار سرمایه به عنوان یک بازار هوشمند که نبض و ویترین اقتصاد محسوب می‌شود، همواره و در کمترین زمان ممکن، نسبت به کوچکترین تغییرات در حوزه‌های مختلف که اغلب آنها هم تحت کنترل متولیان بازار نیست، واکنش نشان می‌دهد و همین امر، پیچیدگی‌ها و چالش‌های این بازار را در مقایسه با سایر حوزه‌ها، به مراتب بیشتر و مسئولیت متولیان این بازار را سنگین‌تر می‌کند.

 

تهیه کننده: تیم خبری پاداش سرمایه

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید

 

 




راه حل این روزها; گفتار درمانی با...
توسط مرضیه گل محمدی 21 مهر 1400 ساعت 10:52
تغییر سهام سهامداران عمده / جذابیت ها...
توسط مرضیه گل محمدی 18 مهر 1400 ساعت 07:22
گزارش بازار سرمایه: خداحافظی غیر رسمی...
توسط الناز جمالی 17 مهر 1400 ساعت 15:30
گزارش بازار: هفته ای پر از اخبار...
توسط الناز جمالی 14 مهر 1400 ساعت 15:26