روز گذشته شاخص بورس بیش از ۱۰ هزار واحد دیگر به زیر کشیده شد تا عقبگرد قیمت‌ها در میانگین وزنی این بازار با رسیدن نماگر یاد شده به محدوده یک‌میلیون و ۴۵۵ هزار واحد به نمایش گذاشته شود، اما آنچه بیش از افت قیمت سهام نگران‌کننده بود، کاهش ارزش معاملات خرد سهام به کمترین میزان طی ۴‌ماه اخیر بود که از یک فضای رکودی در بازار حکایت می‌کرد.

در یک قاب کلی‌تر از تحلیل تحولات رخ داده در بازار سهام به‌نظر می‌آید که بازار در تداوم حرکت کاهش شاخص که به زبان چارتیست‌ها اصلاح خوانده می‌شود، همچنان در حال واکنش نشان دادن به ماحصل تورم شدید ثبت‌شده از سال‌های ۹۷ تا ۹۹ است؛ تورمی که به یاری وجود محدودیت‌های معاملاتی همچون دامنه نوسان و حجم مبنا، صعود شاخص از محدوده ۹۰ هزار واحدی به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی را به دنبال داشت و منجر به نوسان شدید قیمت‌ها در بازار سهام شد. اینطور که به‌نظر می‌آید بازار سهام تا فرارسیدن موج بعدی و احتمالی تند‌باد تورم حرکتی نوسانی خواهد داشت و احتمالا تمامی نوسان‌های صعودی یا نزولی آن به شرط ثبات در شرایط، محدود شود که خود نشانی از تردید سهامداران نسبت به شرایط موجود دارد.

اما فراتر از بررسی اعداد و ارقام به ثبت رسیده در بازار سهام، ارزش معاملات خرد سهام در این بازار حکایت از آن دارد که در حال‌حاضر از اقبال سرمایه‌گذاران فعال در این بازار نسبت به سرمایه‌‌گذاری مستقیم کاسته شده است. بر این اساس پایان معاملات روز یکشنبه مصادف شد با افت ارزش معاملات خرد به محدود 3218 میلیارد تومان که نسبت به روز گذشته کاهشی 450 میلیارد تومانی دارد. البته این اولین‌بار نیست که ارزش معاملات خرد رو به کاهش گذاشته و بازار سهام نشانه‌های رخوت نسبی را در این رقم به‌ویژه از خود به نمایش می‌گذارد. نگاهی دقیق‌تر به روند تحولات یاد شده حکایت از آن دارد که از روزهای ابتدایی سال‌جاری که ارزش معاملات خرد در آن حدودا تا 1230 میلیارد تومان (15 فروردین) نیز افت کرده بود، طی یک روند ادامه‌دار تا روز 7 شهریور شاهد یک روند صعودی در ارزش معاملات خرد بوده‌ایم. تا جایی‌که ارزش معاملات سهامداران حقیقی با جهشی قابل‌توجه به محدوده 11 هزار و 531میلیارد تومان در 7 شهریورماه رسید و از همان روز به بعد از رفتن به سطوح بالاتر باز ماند.



 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید