آرزوی من نرخ بهره زیر ۱۰ درصد است / مالیات ناحقی از بانک ها بابت تسعیر ارز دریافت می شود:تسنیم - رئیس کل بانک مرکزی :آرزوی من نرخ بهره زیر ۱۰ درصد است.اداره مالیات درباره تسعیر ارز بانک ها از جمله بانک ملت زیاده خواهی می کند.بانک های عامل حدود ۱۰ میلیارد دلار بابت تفاوت نرخ ارز از صندوق توسعه ملی طلب دارند ولی این طلب قابل وصول نیست.معتقدم مالیات ناحقی از بانک ها بابت تسعیر ارز دریافت می شود و نباید سهامدار زیر بار این موضوع برود.پرداخت سود سپرده کوتاه مدت به تدریج حذف می شود و فقط به سپرده های بلند مدت و یکساله سود پرداخت می شود.من سال گذشته مخالف فروش صندوق های دولتی و دارا یکم بودم.دولت می خواست با فروش سهام همچنان در بانک ها مدیر بماند!راه اندازی صندوق دارایکم و پالایشی یکم با اصرار وزارت اقتصاد بود.بانک مرکزی در خیلی از رخدادهای بازار سهام دخیل نبوده و نیست. اختیارات بانک مرکزی از آنچه که تصور می کنید کمتر است.معتقدم بورس خود را با دلار ۱۸۰۰۰ تومان تطبیق داده است.روزهایی را می گذرانیم که دلار تقاضایی ندارد و تنها متقاضی دلار اکنون خود بانک مرکزی است که آن هم در نقش بازارساز است.دیروز ۳۰۰ میلیون دلار در سامانه نیما با نرخ ۲۰۳۰۰ تومان خریداری نداشت.وضعیت ارزی کشور در سمت عرضه و تقاضا برعکس سال گذشته است و معتقدم نرخ دلار نزولی خواهد بود.

روحانی: توافق اصلی انجام شده است:تسنیم - رییس جمهور:غربی‌ها قبول دارند که تحریم‌های اصلی را بر خواهند داشت.رفع تحریم نفت، پتروشیمی، کشتیرانی و بیمه؛ بانک مرکزی را قبول کرده‌اند.الان فقط روی موارد جزئی بحث می‌کنیم.

تمایل واشنگتن برای بازگشت به برجام/ مذاکرات وین باید ظرف ۲ هفته آتی به نتیجه برسد:اقتصاد آنلاین - هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در برلین:مذاکره‌کنندگان در وین قصد دارند تا ظرف ۲ هفته آینده به نتایجی در خصوص برجام دستیابند.

واشنگتن: هیأت آمریکا اوایل هفته آینده برای مذاکرات برجام به وین بازمی‌گردد:فارس - سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن استقبال از نتیجه مذاکرات روز چهارشنبه در وین، گفت این گفت‌وگوها «واقعاً به شفاف‌سازی گام‌هایی که ایران و ایالات متحده باید بردارند، کمک کرد».«جالینا پورتر» همچنین گفت «راب مالی» مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در وین این هفته به آمریکا بازمی‌گردد و هیأت آمریکایی «اوایل هفته آینده» مجدداً به پایتخت اتریش بازخواهند گشت.

عراقچی: به ساختار توافق دست پیدا کرده‌ایم/ مذاکرات درباره متن به پایان نرسیده / تاکنون تمام امور بر اساس مواضع قطعی ما پیش رفته است:تسنیم - سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خاجه پس از نشست کمیسیون مشترک برجام:دور چهارم مذاکرات وین بعد از دو هفته مذاکرات بسیار فشرده در همه سطوح و در موضوعات مختلف که انجام شد، امروز خاتمه پیدا کرد ، ما دو هفته کاری بسیار سختی داشتیم و امروز تصمیم گرفتیم که یک جمع‌بندی از کار داشته باشیم و در مورد موضوعات باقیمانده، هیات‌ها برای انجام  آخرین مشورت‌ها به پایتخت‌های خود مراجعه کنند.ما موفق شدیم در طول این دو هفته به مقدار زیادی کار را به پیش ببریم و  الان می‌توانیم بگوییم که  به چارچوب یک توافق رسیده‌ایم. به ساختار توافق دست پیدا کرده‌ایم و متن اصلی توافق و ضمیمه‌هایی که خواهد داشت مشخص شده است. البته مذاکرات در مورد متن  به پایان نرسیده و در مورد بسیاری از بندهای توافق، هنوز در حال مذاکره هستیم. برخی از موضوعات کلیدی کماکان مورد اختلاف است و در مورد آن توافق حاصل نشده است به همین دلیل هیئت‌ها  تصمیم گرفتند که  چند روزی تنفس بدهند  و برای انجام مشورت‌های لازم به پایتخت‌ها مراجعه کنند.در مجموع می‌توانم بگویم که پیشرفت‌های خوبی داشتیم ولی هنوز نمی‌توانیم بگوییم کار تمام شده است ولی پیشرفت بسیار خوبی انجام شده، امیدوارم در هفته آینده که مجددا گفتگوها آغاز می‌شود هیات‌ها که می آیند تصمیمات  خود را برای  رسیدن به یک توافق گرفته باشند. مواضع  قطعی ما کاملاً روشن است. جمهوری اسلامی ایران بر مواضع خود ایستادگی دارد و تاکنون تمام امور بر اساس مواضع قطعی ما پیش رفته است  و اختلاف جایی است که با منافع و مواضع ما تعارض پیدا می‌شود. امیدواریم در هفته آینده مذاکرات روال بهتری را به خود بگیرد.

نشست کمیسیون مشترک‌برجام در پایان دور چهارم گفتگوها برگزار شد:ایسنا - در این نشست که با حضور هیأت‌های ایران و کشورهای عضو برجام در محل گراندهتل وین برگزار شد، روسای هیات ها مروری بر پیشرفت های حاصله در دور چهارم و آخرین وضعیت متن ها کرده و به تبادل نظر در خصوص مسیر پیش رو پرداختند.هیات ها با اشاره به متن های تهیه شده که در نتیجه نشست های متعدد دوجانبه و چندجانبه در سطوح مختلف حاصل شده اند،  از وضعیت کلی مذاکرات و مسیر طی شده اظهار رضایت کردند و بر ضرورت حفظ شتاباهنگ کنونی در ادامه گفتگوها تاکید کردند.گفتنی است در دو هفته اخیر، مذاکرات و رایزنی های مختلف میان هیات ها چه در سطوح معاونین و چه در سطوح کارشناسی به صورت فشرده در جریان بود؛ از جمله ساعاتی پیش از برگزاری کمیسیون، گروه کارشناسی لغو تحریم ها و گروه کارشناسی تمهیدات اجرایی با حضور هیات های همه کشورهای عضو برجام در‌یک نشست مشترک تلاش کردند تا حد ممکن متون پیش نویس را برای ملاحظه روسای هیات ها و سپس گزارش به پایتخت ها آماده کنند. در نتیجه این رایزنی ها و نیز تلاش های هیات های کارشناسی طرف های درگیر در گفتگوها، پیش نویس متون تا حد زیادی تدوین و تنقیح شده و به مرحله ای رسیده است که جز برخی موارد اختلافی پیچیده که نیازمند تصمیم های سیاسی در پایتخت های کشورها است، بقیه بخش های متن تقریبا آماده است.هیات ها در پایان این دور از گفتگوها عازم پایتخت های خود شدند. قرار است دور دیگر گفتگوها هفته آینده مجددا از سر گرفته شود.

آمریکا سه نهاد و ۱۳ کشتی روسیه را تحریم کرد :وزارت خزانه‌داری آمریکا شامگاه جمعه سه نهاد و ۱۳ کشتی روسیه که در پروژه خط لوله نورد استریم ۲ فعال هستند را به لیست تحریم‌های خود اضافه کرد.سه نهاد روس تحریم شده عبارتند از: خدمات امداد و نجات دریایی روسیه، «مورترن سرویس» و صندوق منابع انرژی و گرمایی سامارا/ فارس

تبدیل قولنامه مسکن به سند رسمی:در طرح ارتقای اسناد رسمی که در مجلس مطرح است، سامانه‌ای پیش‌بینی شده که تمام کسانی که سند عادی دارند، این سند را در آن ثبت و مهلتی داده می‌شود تا سند را به سند رسمی تبدیل کنند. بر این اساس باید نقل و انتقالات در مورد املاک دارای سابقه ثبتی، به موجب سند رسمی صورت گیرد.

شرکت‌های فرانسوی: حتی پس از لغو تحریم‌ها هم به ایران برنمی‌گردیم:همزمان با مذاکرات غیررسمی جاری در وین برای احیا برجام و بازگشت شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی، شرکت‌های فرانسوی در روزهای اخیر درباره ازسرگیری فعالیت در ایران حتی بعد از لغو تحریم‌های آمریکا ابراز تردید کرده‌اند.در این میان شرکت نفتی توتال و شرکت پژو-سیتروئن، پی‌اس‌ای، اعلام کردند که از بیم مجازات‌های آمریکا قصد ادامه سرمایه‌گذاری در ایران را ندارند./ یورونیوز

غمارگ:طبق مصوبه اخیر سازمان حمایت نرخ فروش انواع روغن مایه و روغن نیمه جامد به ترتیب رشد 35 و 30 درصدی داشته است که به طور میانگین نرخ فروش محصولات شرکت رشد 33 درصدی داشته است. از طرفی روغن خام به عنوان ماده اولیه شرکت نیز رشد میانگین 42 درصدی داشته است. همچنین نرخ جهانی روغن سویا نیز طی یک سال گذشته رشد بیش از 150 درصدی داشته است در حالی که روغن داخلی رشد متناسبی را نداشته (رشد حدود 55درصد). البته لازم به ذکر است که در حاضر نرخ فروش و خرید مواد اولیه بر اساس ارز ترجیحی 4200 تومانی میباشد. با وجود اینکه دلار تقریبا به حالت ثبات مقطعی رسیده است ولی اثرات تورمی آن در بخشهای غذایی در حال نمایان شدن هستند که در صورت حذف ارز 4200 تومانی این میزان رشد میتواند ارقام خیلی بالاتری را به خود ببیند.این شرکت نیز با فرض ثبات رشد نرخ های جاری تا پایان سال مالی 1400 میتواند سودی بالغ بر 220 الی 240 تومان به ازای هر سهم داشته باشد. و در صورت افزایش دوباره نرخ ها ( با حفظ ارز 4200 تومانی) سودآوری شرکت میتواند در بازه 355 تا 370 تومان قرار گیرد.