سبدگردان شخص حقوقی است که در قالب قراردادی مشخص و به منظور کسب انتفاع، به خرید و فروش سهام و اوراق بهادار برای سرمایه‌گذار می‌پردازد.  در این قرارداد سرمایه‌گذار تمام مسوولیت مدیریت دارایی و معاملات خود را به افراد خبره سبدگردان می‌سپارد.

به سبدگردانی، مدیریت پرتفوی نیز گفته می‌شود. هر گونه تصمیم‌گیری برای خرید یا فروش اوراق‌بهادار با هدف اداره پرتفوی مشتری توسط شخص دیگر را مدیریت پرتفوی می‌نامند و شخص تصمیم‌گیرنده را مدیر پرتفوی.

خدمات سبدگردانی برخلاف خدمات صندوق‌های سرمایه‌گذاری به صورت اختصاصی برای سرمایه‌گذار انجام می‌شود. لازم به ذکر است که طبق قرارداد صورت گرفته با سبدگردان، کارمزد معاملات با توجه به میزان سوددهی سبدگردان مشخص می‌شود و کاملا توافقی است.

علاوه بر کارمزد موارد دیگری همچون محدودیت‌های معاملاتی و فرآیند نظارتی بر معاملات نیز در این قراردادها آورده می‌شود. همکاری سرمایه‌گذار و شرکت سبدگردانی می‌تواند یک قرارداد برد- برد باشد، زیرا هم میزان سرمایه سرمایه‌گذار افزایش پیدا می‌کند و هم سبدگردان درآمد خوبی را به دست می‌آورد.

برای انتخاب سبدگردان مناسب باید پارامترهایی از قبیل خوش‌نامی در بازار سهام، تیم تحلیل، سابقه سبدگردانی و میزان بازدهی‌های گذشته مورد بررسی قرار گیرد. سبدگردانی می‌تواند در ابتدا و ورود به بازار سهام کمک‌کننده باشد تا زمانی که سرمایه‌گذار به دانش کافی از بازار دست یابد و بخواهد شخصا در بازار بورس معامله کند.

سبدگردان چه وظایفی دارد؟

به طور کلی از مهم ترین وظایف سبدگردان و شرکت سبدگردانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کسب سود و بازدهی بیشتر از سپرده گذاری بانکی برای شخص سرمایه گذار
  • تصمیم به خرید سهام از صنایع مختلف در بازه های زمانی مختلف
  • تصمیم به فروش سهام از صنایع مختلف در بازه های زمانی گوناگون
  • تصمیم به نگهداری سهام از صنایع مختلف در بازه زمانی مختلف
  • تصمیم به خرید یا فروش اوراق بهادار به نام سرمایه گذاری معین
  • تشخیص زمان مناسب برای معامله با استفاده از تکنیک های بورس
  • ایجاد یک سبد اختصاصی مناسب با سرمایه سرمایه گذار
  • ایجاد سبد اختصاصی در بورس کالا و ارز با توجه به علاقه سرمایه گذار
  • فعالیت یا عدم فعالیت در نماد های مختلف با توجه به اعلام سرمایه گذار
  • تصمیم به انجام معاملات با توجه به میزان ریسک پذیری سرمایه گذار.

به عبارت دیگر سبدگردان، می بایست با توجه به یک قرارداد شفاف و مشخص به منظور کسب انتفاع، نسبت به خرید و فروش اوراق بهادار برای سرمایه گذاری اشخاص اقدام کند. فعالیت سبدگردان بایستی بر اساس دستورالعمل تاسیس و فعالیت سبدگردانی باشد که در بند چهارم ماده یکم قانون بازار بورس، ارائه شده است.

واحد سبدگردانی شرکت سبدگردان پاداش سرمایه با تمرکز بر تیم مدیریتی خود و اعتقاد بر کار گروهی مبتنی بر دانش و بهره مندی از متخصصین با تجربه مفتخر است تا بهترین خدمات را در حوزه سبدگردانی به سرمایه گذاران محترم اراِئه دهد.سرمایه گذاران برای دریافت خدمات سبدگردانی می توانند از طریق مراجعه به پرتال شرکت سبدگردان پاداش سرمایه از خدمات این مجموعه بهره مند گردند.

 

 







بررسی نمودار نماد...
توسط مجتبی ترکی 22 خرداد 1401 ساعت 15:49
بررسی نمودار سپاها
توسط مجتبی ترکی 17 خرداد 1401 ساعت 14:18
تحلیل نمودار نماد...
توسط مجتبی ترکی 04 خرداد 1401 ساعت 12:17
بررسی نمودار نماد...
توسط مجتبی ترکی 02 خرداد 1401 ساعت 08:48