به گزارش پاداش سرمایه 

تاثیر توافق یا عدم توافق در مذاکرات هسته ای بر بازارسرمایه به شرح زیر می باشد:


سید جواد درواری – مدیر سبدگردانی و سرمایه گذاری سبدگردان آمیتیس در گفت و گو با پاداش سرمایه  گفت: در صورت دستیابی به توافق در مذاکرات هسته¬ای و اجرایی شدن آن در بلندمدت فضای اقتصادی کشور بهبود خواهد یافت و به مرور شاهد کاهش نرخ تورم و انتظارات تورمی، کنترل نقدینگی، افزایش رشد اقتصادی ،کاهش نرخ بهره، افزایش صادرات و... و بطور کلی ثبات نسبی در اقتصاد کشور خواهیم بود و با برطرف شدن برخی ابهامات مهم و تاثیرگذار بر بازار سرمایه، هراس سرمایه گذاران از این بازار به مرور برطرف شده و مورد اقبال قرار خواهد گرفت.


وی افزود: می توان سناریوهای مختلفی را برای بازارسرمایه و عوامل تاثیرگذار بر آن در دوره های کوتاه‌مدت و بلندمدت در نظر گرفت؛ بطور کلی و به بیان ساده با فرض به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای، پیش بینی می شود انتظارات تورمی کاهش یابد و قیمت دلار آزاد در کوتاه مدت تا محدوده 270.000 ریال کاهش یابد و در میان مدت در همین محدوده ثابت بماند و همچنین صنایعی که به واسطه تحریم های ظالمانه آمریکای جهان خوار آسیب دیده بودند؛ مانند خودرو و قطعات، بانک ها و موسسات مالی و اعتباری و حمل و نقلی مورد توجه قرار گیرند. انتظار می رود سایر صنایع ریالی به مرور از اقبال بازار برخوردار شوند. 


درواری بیان کرد: از دیگر سو، با توجه به هیجانات مقطعی سرمایه گذاران و انتظار کاهش نرخ ارز، اکثر سهام به اصطلاح دلاری و کامودیتی محور باتوجه به انتظار کاهش نرخ فروش محصولات و مبلغ فروش آنها، با کاهش قیمت روبرو خواهند شد و به احتمال زیاد توسط سرمایه گذاران عرضه می¬شوند و یا با عدم تقاضا مواجه می شوند؛ البته باید به این نکته توجه داشت که در میان مدت و بلندمدت بهای تمام شده مواد اولیه و مشکلات تهیه آن در برخی صنایع و شرکت ها، هزینه  های حمل و سایر هزینه هایی که به دلیل تحریم بر این صنایع تحمیل می شود کاهش خواهد یافت و به تدریج در این صنایع شاهد رشد خواهیم بود؛ همچنین باتوجه به افت قیمتی اکثر نمادهای بازارسرمایه در دو سال اخیر انتظار کاهش قیمت زیادی را در سهام شرکت های کامودیتی محور نداریم و مسیر بازارسرمایه را در بلندمدت صعودی پیش¬بینی می¬کنیم.


به گفته وی؛ در صورت عدم توافق در مذاکرات هسته¬ای، نااطمینانی در وضعیت آتی اقتصادی کشور میتواند موجب هراس سرمایه گذاران از سرمایه گذاری در اقتصاد ایران شود. همچنین تاثیر عدم توافق بر بازار سرمایه با توجه به عواملی مانند رشد نقدینگی، افزایش نرخ تورم و انتظارات تورمی، افزایش نرخ ارز و... می¬توانند محرکی برای صعود بازار سرمایه شوند و با فرض عدم توافق انتظار صعود بازارسرمایه را داریم.


مدیر سبدگردانی و سرمایه گذاری سبدگردان آمیتیس تصریح کرد: باتوجه به عدم حصول نتیجه در مذاکرات که طی سال های اخیر رخ داده است. همچنین پیش¬بینی شاخص‌های اقتصادی کشور و نرخ ارز پیچیده و دشوار شده است و در صورت انجام توافق و موفقیت در مذاکرات، می‌توان دو سناریوی کوتاه مدت و بلند مدت را در نظر گرفت.


این کارشناس بازارسرمایه عنوان کرد: در سناریوی کوتاه مدت قیمت دلار به دلیل ایجاد خوش بینی در بهبود شرایط اقتصادی، آزادسازی منابع ارزی و افزایش منابع ارزی به واسطه رفع تحریم ها و فروش محصولات و ... نزولی خواهد بود و انتظار داریم در محدوده 27 هزارتومان و به تعبیری در حوالی نرخ دلار نیمایی قرارگیرد. 


وی افزود: در بلندمدت باتوجه به وضعیت فعلی سیستم پولی و بانکی کشور و همچنین رویه های اعتباردهی و از سوی دیگر سیاست های پولی ناموفق سنوات قبل در کنترل نرخ تورم و شرایط نامناسب تخصیص بودجه و... نمی توان قیمت دلار را کاهشی در نظر گرفت و در صورت عدم اصلاح شرایط قیمت دلار به قیمت های بالای 30 هزار تومان باز خواهد گشت.


درواری اظهار داشت: در صورت ناکامی در برجام و هرگونه خبر منفی از سوی مذاکرات، پیش بینی می کنیم قیمت دلار ابتدا تا محدوده 35 هزار تومان و در ادامه قیمت های بالاتری را به خود ببیند.

 

تهیه کننده: تیم خبری پاداش سرمایه




 عدم رفع مشکلات بازار با جلسات وزیران و...
توسط مرسده گونه 17 مهر 1401 ساعت 18:09