چه عواملی بیشترین تاثیر را بر بازار سرمایه دارند و افزایش قیمت ها از جمله قیمت برق می تواند سبب افزایش ارزش این گروه در بازار سرمایه شود؟
هاشم ذوالفقاری، کارشناس بازار سرمایه، این سوالات را در گفت و گویی با خبرنگار پاداش سرمایه پاسخ می دهد. 
ذوالفقاری با توجه به نوسانات اخیر بازار سرمایه و روند هفته جاری، سیر حرکتی بازار را اینطور شرح داد: با روندی که طی 15 روز گذشته در بازار سرمایه رخ داد، شاهد آن هستیم که بازار از حالت پنیک شدید وهمچنین  ترسی غالب ازمنفی شدن قیمت ها پس از گشایش دامنه نوسانات خود به مرور فاصله گرفته است .همچنین سازمان بورس  و اوراق بهادار این شجاعت را به خرج داد تا گره معاملاتی سهم ها و دامنه نوسانات آن ها را باز کند و اثری مثبت را در بازار سرمایه به جریان بیاندازد. شاید کمترین مزیت این باز شدن گره معاملاتی، ایجاد نقدشوندگی در بازار بود و موجب شد تا بسیاری از مبالغ بلوکه شده  در سهم ها آزاد شوند و با ورد سرمایه به سهم های دیگر چرخش نقدینگی را در بازار شاهد باشیم.
وی در ادامه افزود:در روزهای گذشته  سهام داران، صندوق ها و سبدها  بدلیل تامین منابع مالی خود دست به فروش سهم های ارزنده ی خود زدند و این حرکت فشار فرومش شدیدی را به بازار وارد آورد. در این هفته مشاهده کردیم علیرغم اینکه همچنان 100نماد در صف قفل شده ی فروش بودند اما به مرور زمان  گره های معاملاتی  نمادها در حال باز شدن می باشند و بسیاری از آن ها شاهد حجم های قابل توجهی بودند و حتی بعد از بازگشایی به صف خرید نشستند.
وی ضمن تاکید بر پشت سر گذاشتن ابهامات پیش روی بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه بسیاری از اتفاقات منفی و تاثیر گذار بر خود را پیش خور کرده، ابهاماتش را کاهش داده و می توان گفت موضوع ترسناکی سر راه این  بازار قرار ندارد. بازار معاملاتی ابهاماتی مانند قیمت دلار که با مشخص شدن کف قیمتی در 21الی 22 هزار تومان خود را تثبیت نمود، همچنین قابل پیش بینی بودن سمت و سوی  انتخابات پیش رو و هم نشست برجام که مشخص کرد اقتصاد ایران منابع مالی آزاد شده ی  خاصی نخواهد داشت را از سر گذراند. 
این کارشناس بازار سرمایه در مورد تاثیر انتخابات بر بازار سرمایه بیان داشت: پس از برگزاری انتخابات و روی کار آمدن دولت جدید حدود 6 ماه زمان لازم است و در این مدت اتفاق خاصی از این بازار انتظار نمی رود. با توجه به عواملی که به آن پرداختیم به نظر می رسد بازار حالت نوسانی، رشد و اصلاح خواهد داشت و شاهد صعود و اصلاح شدید و هیجانی نخواهیم بود.
ذوالفقاری افزود: روزهای گذشته روندهای  نوسانی و کف قیمتی را در نمادهای بزگ، شاخص ساز و دارای نقد شوندگی مشاهده کردیم. این نمادها اصلاح  قیمتی خود را پشت سر گذاشتند و نباید انتظار داشت تا این کف های قیمتی را بار دیگر مشاهده نمود و از این به بعد باید به دنبال دلیل برای رشد قیمت انها باشیم.
وی در پاسخ به تاثیر افزایش قیمت برق برنمادهای این صنعت گفت: در افزایش نرخ برق، موضوع مهم پرداخت بدهی دولت به نیروگاه ها است و اگر آزاد سازی قیمت به صورت واقعی، شفاف و دقیق انجام
پذیرد، شاید نیروگاه ها و شرکت های برقی یکی از پرپتانسیل ترین گروه ها در بازار سرمایه باشند  اما متاسفانه ناکنون شاهد این اتفاق نبوده ایم.
هاشم ذوالفقاری از عوامل تاثیرگذار بازار سرمایه نام برد و بیان داشت: از عواملی  که بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار می دهند می توان به نرخ دلار، قیمت های جهانی و چشم انداز تورم اشاره کرد. در چشم انداز تورم با توجه به نقدینگی تقریبی 3میلیون و 600هزار میلیارد تومانی و با تورم موجود و همچنین آینده  بی نتیجه برجام ، اقتصاد ایران تورمی  حدقل 40 درصدی را پیش رو دارد که اثراتش  بر روی قیمت دلار، فروش شرکت ها ونیزدربازارسرمایه مشهود خواهد بود.
بازار در کف قیمتی خود در حال شکل گیری و تثبیت می باشد و از طرف دیگر با  برگزاری مجامع و تقسیم سود شرکت ها شاهد تعدیل شدن  p/e بازارو حرکت حداقل 1 واحدی آن به سمت پایین خواهیم بود که این عامل به رشد و طی کردن روند عادی بازار کمک خواهد کرد.
وی گزارشات ماهانه شرکت ها را امیدوار کننده خواند و گفت: گزارشات منتشر شده از شرکت ها  به ویژه شرکت های بنیادی مانند پتروشیمی، فولاد و معدن، گزارشات شفاف و مطلوبی را منتشر نمودند هر چند که این گزارشات متحورانه نبود اما روند سود سازی شرکت ها به ما این امید را می دهد که بازار جای ترس ندارد مگر اینکه قیمت های جهانی در صنایع نفت، روی، مس و امثالهم دچار تغیرات فاحشی شوند هر چند که فعلا نباید انتظار اصلاح قیمت های جهانی را داشت.
 وی در پایان افزود: سهامداران به بنیادی بودن سهم ها توجه کنند و با مطالعه ی صورت های مالی آن ها ومفروضات بدست امده سهامداری کرده و از رفتارهای هیجانی در این بازار دوری نمایند.
 

 

 

 

 

 

 

خبرنگار مانیا جلالی مقدم