روسیه: برای تکمیل توافق احیای برجام به چند هفته دیگر زمان نیاز است: «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و نماینده این کشور در مذاکرات احیای برجام، بعد از پایان نشست کمیسیون مشترک گفت‌وگوی کوتاهی با خبرنگاران انجام داد. اولیانوف در این مصاحبه گفت: «ما برای مرتب کردن متن فعلی و برداشتن پرانتزهای دور موضوعات ثانویه، به چند هفته دیگر زمان نیاز داریم. ما باید روی اینکه توافق چگونه اجرا شود، تمرکز کنیم».

شفاف سازی مهم وبملت ؛ یکسان سازی نرخ تسعیر ارز در دفاتر بانک و مبنای تعیین مالیاتی: طرح موضوع تسعیر ارز بانک ملت در ستاد اقتصادی دولت:به استحضار می رساند در راستای حفظ منافع سهامداران و حسب درخواست این بانک به منظور یکسان سازی نرخ تسعیر ارز در دفاتر بانک و مبنای تعیین مالیات توسط سازمان امور مالیاتی و به دستور مقام محترم ریاست جمهور، مقرر شده است موضوع بررسی و در ستاد اقتصادی دولت مطرح گردد.

جزئیات طرح حذف قیمت‌گذاری دستوری: پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:  طرح حذف قیمت گذاری دستوری، صنایع و شرکت‌های پذیرفته شده در بورس مانند صنایع فولاد سازی، پتروشیمی، خودرو سازی و سیمان را شامل می‌شود.به زعم اقتصاددانان اگر مشکل قیمت‌ گذاری دستوری حل نشود به‌زودی اقتصاد ایران صرف‌نظر از ابرچالش‌هایی که با آن مواجه است، با بحران‌های جدی‌تری ازجمله ورشکستگی صنایع بزرگ هم مواجه خواهد شد.در شرایط کنونی آنچه اولویت دارد حل مشکل شرکت‌های فعال در بازار سرمایه است که به واسطه تصمیمات غیرکارشناسی دولت دچار چالش قیمت‌گذاری شده‌اند و هزینه‌هایشان افزایش یافته است.در شرایط فعلی هدف اصلی، آزاد‌سازی‌ قیمت‌ها نیست،  بلکه هدف اصلی این است که فاصله قیمت بین تولید و مصرف منطقی شود.

عبدالناصر همتی:رییس کل بانک مرکزی در هیئت دولت رای ندارد و برخی برای رد گم کنی می‌گویند نقش بانک مرکزی در بورس.وزیر اقتصاد و برخی رقبا بی اخلاقی کردند. من نیز  واقعیت‌هایی راجع به بورس را می‌گویم. مدت ها قبل از ریزش، نامه خصوصی به رییس جمهور و رهبر نوشتم و هشدار دادم مردم را دعوت نکنید.اما همه شروع به دعوت مردم کردند. وزیر اقتصاد گفت مشکلی ندارد و حبابی نیست.در طول یکسال ۳ بار رئیس بورس را عوض کردید و قوانین را تغییر دادید. دخالت در بورس و لیست فرستادن به قوه قضاییه وضع را به اینجا کشاند.مشکل بورس به بانک مرکزی ربطی ندارد و بالا پایین رفتن نرخ بین بانکی به خاطر تعلل وزارت اقتصاد بود.

دژپسند:طی چند روز گذشته نمودار روند نرخ بهره بین بانکی با نمودار خروج نقدینگی از بورس منتشر شد که نشان می‌داد وقتی که نرخ سود بین بانکی یک دفعه از ۸ درصد یا ۱۰ درصد به ۱۸ می‌رسد سرمایه‌ها از بازار سرمایه به خاطر دلایل مشخص به سمت بانک‌ها روانه می‌شود.ما برای هدایت و کنترل بازار آمدیم از دولت، مجلس و شورای هماهنگی اقتصاد مصوبه‌ای را گرفتیم، اما بعدش شاهد بودیم که نرخ بهره بین بانکی به شدت افزایش یافت.در زمانی که شاخص بورس رشد کرد، شاهد بودیم عده‌ای آمدند و گفتند که چنین وضعی سبب افزایش تورم خواهد در حالی که از تاریخ ۱۹ مرداد سال ۹۹ که ریزش شاخص شروع شد، نرخ ارز رشد کرد.

گلدمن ساکس: نفت برنت ۸۰ دلاری می‌شود:بانک سرمایه‌گذاری آمریکایی گلدمن ساکس پیش‌بینی کرد که افزایش قیمت نفت همچنان ادامه می‌یابد و قیمت نفت برنت تابستان امسال به ۸۰ دلار برای هر بشکه می‌رسد زیرا واکسیناسیون ویروس کرونا سبب افزایش فعالیت اقتصادی و تقاضای کالا می‌شود.قیمت نفت خام برنت در هفته جاری میلادی به‌دلیل انتظار افزایش تقاضا، به ۷۲ دلار و ۹۳ سنت برای هر بشکه رسید که بالاترین قیمت در بیش از دو سال اخیر بود.قیمت نفت خام برنت روز جمعه (۲۱ خردادماه) ۷۲ دلار و ۲۱ سنت برای هر بشکه و قیمت نفت خام دبلیوتی‌آی آمریکا حدود ۷۰ دلار برای هر بشکه بود.گلدمن ساکس اعلام کرد: افزایش واکسیناسیون سبب افزایش رفت‌وآمد در آمریکا و اروپا شده است، به‌طوری که براساس برآوردها، تقاضای جهانی نفت در ماه میلادی گذشته یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به روزانه ۹۶ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه رسید.گلدمن ساکس انتظار دارد روند بهبود تقاضای نفت همچنان ادامه یابد و در ماه اوت به ۹۹ میلیون بشکه در روز برسد.این بانک همچنین پیش‌بینی کرد پیشرفت کُند روند مذاکرات هسته‌ای ایران ممکن است عرضه نفت را محدود نگه دارد و از قیمت‌ها پشتیبانی کند./ رویترز

وام سهام عدالت چقدر است؟مدیر پروژه کارت‌های اعتباری شرکت سپرده گذاری مرکزی:مبلغ مشخص نیست. در واقع متقاضیان ۵۰ درصد ارزش قابل معامله سهام عدالت را وام دریافت می‌کنند. به عبارت دیگر ۶۰ درصد سهام عدالت قابل معامله است و متقاضیان ۵۰ درصد از این ۶۰ درصد را وام دریافت می‌کنند.

آژانس بین المللی انرژی با پیش بینی رشد تقاضای جهانی برای نفت به میزان ۳.۱ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۲ و بازگشت آن به سطح پیش از شیوع پاندمی کووید ۱۹ تا سه ماهه چهارم، هشدار داد اگر اوپک پلاس واکنش نشان ندهد شکاف عظیمی میان عرضه و تقاضا در نیمه دوم امسال ایجاد می شود.(ایسنا)

براساس اعلام وب سایت کیتکوKITCO پیش بینی می شود میزان مصرف مس تصفیه شده جهان به دلیل بهبود رشد اقتصادی و نقش حیاتی این فلز سرخ در برق رسانی روند رو به افزایش داشته باشد. بنابراین میزان تقاضای جهانی مس تصفیه شده تا سال ۲۰۳۰ میلادی ۳۱ درصد افزایش می یابد.(ایمیدرو)

افزایش تعداد پیشنهاد ها در بازار واردات قراضه ترکیه و نهایی شدن برخی معاملات قراضه امریکا در قیمت های پایین، متوسط قیمت قراضه را در بازار این کشور پایین آورد. متوسط قیمت قراضه سنگین 20-80 با 6.5 دلار افت روزانه 502.5 دلار هر تن سی اف آر شد. با افزایش پیشنهاد ها، فولادسازان ترکیه سعی دارند قیمت را تحت کنترل خود در آوردند چون عرضه کافیست. ولی ثبات بازارهای جهانی فولاد در قیمت های بالا فشار بیشتری بر قیمت قراضه خواهد داشت.در حال حاضر قیمت رایج بازار برای قراضه سنگین 20-80 حدود  500 تا 505 دلار هر تن سی اف آر است و قراضه خرد شده تا 20 دلار بالاتر می باشد. با توجه به رشد قیمت مقاطع و بیلت در ترکیه و رشد بازارهای قراضه امریکا و اروپا،  باید منتظر افزایش قیمت قراضه در ترکیه نیز باشیم.(ایفنا)

بازار صادرات ورق چین هنوز در ابهام به سر می برد. برخی از تجار و کارخانه ها سعی دارند با قیمت های رقابتی رضایت مشتری را جلب کنند و در مقابل برخی دیگر با توجه به رونق سایر بازارها، قیمت بالای مواد اولیه و  احتمال اعمال تعرفه بر صادرات، به دنبال افزایش قیمت هستند. در آینده نزدیک تا زمانی که برنامه دقیق تعرفه های صادراتی چین اعلام شود بازار در این وضعیت باقی خواهد ماند.(ایفنا)

ذوب: انجام موفقیت آمیزتعمیرات اساسی کوره بلند شماره 2 ذوب آهن اصفهان

 محمدرضا یزدان پناه مدیر برنامه ریزی ونظارت بر نگهداری و تعمیرات شرکت ذوب آهن گفت: بر اساس سیاست های کلان کارخانه مبنی بر استفاده حداکثری از ظرفیت های فنی داخل و همزمانی پنج تعمیرات اساسی، با برنامه ریزی منظم و برگزاری جلسات متعدد در رابطه با انجام کیفی تعمیرات اساسی به صورت همزمان در پنج ناحیه از خط تولید، شامل ایستگاه ریخته گری شماره پنج، ساخت و اجرای لوله های اکران دیگ کنورتور شماره دو، تعویض کامل برج های خنک کننده ایستگاه ریخته گری شماره پنج، تعمیرات اساسی آگلوماشین شماره چهار، تعمیرات اساسی درجه سه کوره بلند شماره دو که هرکدام مستلزم به کارگیری توان فنی و زمان بالایی در هنگام اجرا بودند ، با موفقیت اجرایی شدند.