به گزارش پاداش، موج سنگین عرضه سهام در معاملات روز سه‌شنبه در حالی شکل گرفت که از شب گذشته اخباری پیرامون حمله زمینی اسرائیل به جنوب لبنان منتشر شد. بدین ترتیب امروز در حالی شاهد گشایش بازار سهام بودیم که پیش از شروع معاملات در بورس تهران، عمدتا اردرهای فروش در خروجی سامانه‌های معاملاتی کارگزاری‌ها از سوی سهامداران ثبت شده بود.  در شرایطی که سایر بازارهای مالی بستر امنی برای تزریق منابع نیستند، احتمالا بخشی از جریان نقد در فضای اقتصادی کشور سرگردان خواهد ماند. آن طور که به نظر می‌رسد همچنان ارزیابی ریسک سرمایه‌گذاری از سوی فعالان بازار بالاست، بر همین اساس پول بدون هیچ هدف از پیش تعیین شده‌ای فقط قصد خروج از گردونه معاملات را دارد. از نکات حائز اهمیت داد و ستدهای روز جاری می‌توان به خروج سنگین حقیقی‌ها از بازار اشاره کرد، در چنین شرایطی طبعا بخشی از منابع مالی در کف حساب کارگزاری‌ها انباشت خواهد شد و به محض رفع ریسک‌ها و بازگشت آرامش به طور مجدد به جریان معاملات تزریق می‌شود. اما بخش دیگر منابع سرمایه‌گذاران، مسیر متفاوتی را طی می‌کند. آن طور که از رونق معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا پیداست، گمانه‌زنی مبنی بر این که احتمالا این قبیل از صندوق‌ها یونیت‌داران جدید را جذب کنند، تشدید می‌کند. هر چند نرخ دلار نیما در بازار امروز تا محدوده 47 هزار تومانی هم پیشروی کرد و در این میان اظهاراتی همچون؛ (چند نرخی بودن ارز بر مبنای چهار یا پنج نرخ را قبول نداریم و انتظار می‌رود که سیاست‌های ارزی اصلاح شود) از سوی قالیباف رئیس‌ مجلس شورای اسلامی مطرح شد و از طرفی فرزین رئیس کل بانک مرکزی هم در مجلس عنوان کرد؛ (از ابتدای امسال نرخ ارز نیما از ۴۱ هزار تومان به بیش از ۴۶ هزار تومان افزایش یافته که اصلاحات در نرخ این ارز را بر اساس شاخص‌های اقتصادی انجام دادیم) اما در نهایت معامله‌گران بورسی وزن به این مهم نداند و همچنان به صف‌نشینی در سمت عرضه پرداختند. از دیگر نکات حائز اهمیت بازار روز جاری می‌توان به دست به دست شدن تصاویری از تغییرات شاخص بازار سهام تل آویو و لبنان اشاره کرد که حداقل در زمان جنگ و حملات متعدد با رشد همراه بودند اما در این سو هر چند واکنش بورس ایران با اصلاح قیمتی از سوی کارشناسان اقتصادی (به صورت مقطعی ناشی از شوک) طبیعی ارزیابی میشد و در اوایل معامله‌گران بازار در انتظار واکنش احتمالی ایران بودند اما در ادامه آن طور که مشاهده می‌شود بازار سهام نسبت به رویدادهای منطقه‌ای دچار بیش واکنشی شده است.

www.padash.ir

🔹شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان خرید و فروش‌های امروز بیش از 8 هزار واحد افت را متحمل شد و تا سطح 2 میلیون و 123 هزار واحدی عقب‌نشینی کرد. به رغم افت  0.39 درصدی نماگر اصلی بازار، شاخص هم وزن با تاثیرپذیری یکسان از کلیه نمادهای معاملاتی با 0.14 درصد ریزش تا محدوده 701 هزار واحدی بازگشت. در روز جاری ارزش معاملات خرد در رقم یک هزار و 808 میلیارد تومانی متوقف شد و 554 میلیارد تومان منابع مالی حقیقی از گردونه معاملات خارج شد.

www.padash.ir

در روز جاری برخی نمادهای معاملاتی نظیر فملی، فولاد، فارس، وبملت، نوری و... بیشترین تاثیر منفی را در عملکرد شاخص کل بورس تهران داشتند. از طرفی نمادهایی همچون کچاد، کرماشا، شخارک، فاسمین، پارسیان بیشترین تاثیر مثبت را در عملکرد شاخص کل داشت.

www.padash.ir

در بررسی فهرست برترین گروه‌های صنایع به لحاظ ارزش معاملات در بورس تهران، مشاهده می‌شود که صنایعی نظیر بانک‌ها، فلزات اساسی و شیمیایی رتبه‌های اول تا سوم را در حوزه ارزش معاملات به ترتیب 181، 144 و 135 (همگی میلیارد تومان) به خود اختصاص داده‌اند.

www.padash.ir

مقایسه صنایع

در ارزیابی عملکرد صنعت خودرویی بازار سهام، نماد معاملاتی خساپا با کاهش 0.45 درصدی به قمیت 240 تومان رسید. این شرکت دارای حجم معاملاتی 22 میلیون برگه سهمی و ارزش معاملاتی بالغ بر 5 میلیارد تومانی است. نماد معاملاتی خوساز هم امروز با 0.73 درصد رشد به قیمت 2 هزار و 206 تومان رسید. این شرکت با حجم معاملاتی 1.5 میلیون برگه سهم و ارزش معاملاتی بالغ بر 3 میلیارد تومان همراه بود. نماد ختراک با 0.97 درصد نزول به قیمت 470 تومان رسید. این شرکت با حجم معاملاتی 3 میلیون برگه سهم و ارزش معاملاتی بالغ بر 1.4 میلیارد تومان همراه بود.

 

در بررسی صنعت فلزات نیز نماد معاملاتی فولاد با 0.93 درصد افت به قیمت 415 تومانی کاهش یافت. این شرکت با 119 میلیون برگه سهم ارزش معاملاتی در محدوده 49 میلیارد تومان را به ثبت رساند. از طرفی شرکت فملی هم با 0.94 درصد کاهش و لمس قیمت 633 تومانی توانست با 46 میلیون برگه سهم ارزش معاملاتی در سطح 29 میلیارد تومان به خود اختصاص داد. نماد معاملاتی فباهنر هم امروز با 0.38 درصد افت به قیمت 529 تومان رسید. این شرکت با حجم معاملاتی 32 میلیون برگه سهم و ارزش معاملاتی بالغ بر 17 میلیارد تومان همراه بود.

 

کارشناس بازار : مسعود کریمی




واکاوی سیاست اخیر سازمان بورس / بازی...
توسط مسعود کریمی 25 مهر 1403 ساعت 15:19
خروج پول از دارایی‌های...
توسط مسعود کریمی 24 مهر 1403 ساعت 14:44
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 24 مهر 1403 ساعت 08:45
تاخت و تاز فروشندگان در بورس...
توسط مسعود کریمی 23 مهر 1403 ساعت 15:13