آمادگی هند برای ارسال فوری واکسن کرونا به ایران

فانا: سابرامانیام جایشانکار وزیر امور خارجه هند در حاشیه هفتاد و ششمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک در دیدار با وزیر امور خارجه ایران، آمادگی دولت هند را برای ارسال فوری واکسن‌های تعهد شده و در حال مذاکره به ایران اعلام کرد.گفتنی است ایران حدود 500 هزار دوز واکسن کووکسین شرکت بهارات بایوتک هند را خریداری کرده بود که فقط 125 هزار دوز از این واکسن‌ها به ایران ارسال شد و ارسال مابقی این واکسن‌ها به ایران با دستور دادستانی هند متوقف شد

ملاقات دکتر امیرعبداللهیان با هایکو ماس وزیر خارجه آلمان

دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهای روز سه شنبه  با وزرای خارجه در حاشیه هفتاد و ششمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با آقای هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان دیدار  نمود و در خصوص رئوس سیاست خارجی دولت جدید و موضوع برجام و ادامه مذاکرات وین  گفتگو و تبادل نظر کردند. وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار ضمن تاکید بر اهمیت و ضرورت نتیجه محور بودن مذاکرات وین اظهار داشت : انتظار برحق ملت ایران آن است که مزایای اقتصادی برجام که به دلیل بدعهدی طرف های مقابل تا کنون محقق نشده‌است، اینبار تضمین گردد. آمریکا باید بداند، همه بده بستان‌ها یکبار در مذاکرات برجام انجام شد و  لذا مذاکرات وین نه برای توافقی جدید بلکه برای اطمینان از بازگشت کامل و تضمین شده آمریکا به تعهدات خودش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است. متاسفانه آنچه در سیاست های دولت فعلی آمریکا می بینیم ادامه روند و رویکرد دولت ترامپ در اعمال تحریم های غیرقانونی است. دکتر امیرعبداللهیان در ادامه با تاکید بر اینکه دولت ایران وظیفه ای قطعی در اجرای بی کم و کاست مصوبه مجلس دارد، بهانه های مختلف اروپا برای عمل نکردن به تعهدات خود را غیر قابل قبول خواند و اضافه کرد طرف مقابل باید با انعطاف لازم و درک شرایط جدید ناشی از شروع کار دولت سیزدهم به وین بیاید. دکتر امیرعبداللهیان  با اشاره به اینکه سیاست قطعی دولت جدید گره نزدن اقتصاد داخلی به برجام است، آمادگی تهران برای طراحی روابط مستقل از برجام را اعلام نمود. وزیر خارجه تاکید نمود که روابط اقتصادی و تجاری دو کشور به هیچ وجه راضی کننده نیست و ضروری است برای بهبود این وضعیت چاره اندیشی شود.وزیر خارجه آلمان نیز در این دیدار گفت که آلمان متعهد به برجام بوده و تمام تلاشهای خود را برای حفظ و احیای آن انجام می دهد. وزیرخارجه آلمان ضمن استقبال از توافق ایران و آژانس و سفر آقای گروسی مدیرکل آژانس به تهران، بر ضرورت تلاش همه طرفها برای موفقیت مذاکرات وین تاکید کرد.هایکو ماس با اشاره به اینکه اراده برلین  بر ارتقاء همه جانبه روابط است، وضعیت پایین تر از انتظار روابط تجاری و اقتصادی فعلی دو کشور را ناشی از شرایطی دانست که برخی از آنها در اختیار دو کشور نبوده است. دو طرف همچنین در خصوص موضوعات منطقه ای و بین المللی بویژه افغانستان به تبادل نظر پرداختند و بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تاکید کردند.

آلمان: در نشست سازمان ملل به موضوعات ایران و برجام خواهیم پرداخت

 هایکو ماس وزیر امورخارجه آلمان: در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به موضوعاتی مانند ایران، برجام و لیبی خواهیم پرداخت. اولین نشست حضوری مجمع عمومی سازمان ملل پس از شیوع ویروس همه گیری کرونا آغاز شد.ما به وضعیت افغانستان، تحولات مثبت در لیبی، برجام و ایران خواهیم پرداخت.ما به مواضع مشترک در قبال طالبان نیاز داریم. آنچه تا کنون دیده‌ایم از جمله تشکیل دولتی فاقد مشارکت همه اقوام و زنان، نا امیدکننده بوده است./ایرنا

حجت الله عبدالملکی:

در هفته‌های اول، ۷۰درصد سیمان عرضه شده در بورس کالا از شرکت‌های تولید سیمان زیرمجموعه شستا و تامین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی بود و این مسئله ادامه خواهد داشت.البته درخواست‌هایی بود که سیمان را در خارج از بورس به پیمانکاران خاص بدهیم که با این خواسته مخالفت کردیم.

بایدن: آماده بازگشت به اجرای کامل برجام هستیم

رئیسجمهور آمریکا در نشست سازمان ملل: در حال تلاش با گروه ۱+۵ برای تعامل دیپلماتیک با ایران و بازگشت به برجام هستیم. اگر ایران هم اقدام مشابه انجام دهد به برجام برمیگردیم. آمریکا به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای متعهد است. /فارس

احتمال افزایش قیمت لاستیک ایرانی در ماه آینده

پس از مخالفت سازمان حمایت با درخواست افزایش 15 درصدی قیمت انواع تایر ایرانی از سوی کارخانجات،حال این کارخانه جات به شیوه خود دست به کار شده اند تا با کمبود عرضه لاستیک در بازار باعث افزایش غیر مستقیم لاستیک بشوند در نتیجه سازمان های دولتی را متقاعد کنند مجوز افزایش قیمت تایر را به آنها بدهد.در این بین تعدادی کارخانجات سبد فروش خود به نمایندگان را با قرار دادن تعداد زیادی از سایزهای کم مصرف برای نمایندگان خود بسته اند که در نتیجه نمایندگان اشتیاقی برای خرید از کارخانجات نداشته باشند یا بعضی از کارخانه ها سبد مهرماه خود را تا 40 درصد کاهش از نظر تعدادی نسبت به سبد شهریور ماه خود اعلام نموده اند.نتیجه این موارد کاهش عرضه لاستیک در بازار و افزایش قیمت آن با نرخ آزاد در بازار میشود که پیش بینی اگر این رویه ادامه داشته باشد نرخ آزاد انواع لاستیک ایرانی در بازار با افزایش قیمت مواجه خواهد شد.

۱۰.۸ درصد چک‌های مبادله‌شده در مردادماه برگشت خورد

مطابق آمارهای بانک مرکزی درباره چک‌های مبادله­ شده در مرداد ماه ۱۴۰۰، ۶.۹ میلیون فقره چک به ارزش ۲۰۲.۳ هزار میلیارد تومان مبادله­ شد که از این میان، ۷۴۲ هزار فقره چک به ارزش ۲۹.۹ هزار میلیارد تومان برگشت خورد/ فارس

افزایش قیمت تایرهای رینگ 16 از سوی کارخانه جات ایرانی

بعد از به تعویق افتادن افزایش قیمت تایرهای ایرانی از سوی کارخانه جات ،مدتی است سایزهای رینگ 16 به بالاتر تولیدی این کارخانجات به صورت نامحسوس افزایش قیمت پیدا کرده است.مدتی پیش شرکت کویرتایر تایرهای رینگ 16 به بالاتر خود را 5% افزایش داد و هم اکنون شرکت یزدتایر بعد از 2 ماه که هیچ سبدی را به نمایندگان عادی خود فروش نداشته است سایز 205.55.16 تولید خود را با افزایش قیمت مواجه کرده است.به عنوان مثال در سبد قبلی قیمت مصرف کننده این سایز جفتی 1450 هزار تومان بوده است که هم اکنون به جفتی 1815 هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

شیوه‌های جدید عرضه اولیه، رانت یا فرهنگ‌سازی؟!

اجرای یک تصمیم مهم و عدم مشورت با اهالی بازار

 سناریوهای مختلفی که برای عرضه های اولیه ترسیم شده بود، درحال اجراست و در دو هفته قبل شاهد چند مدل مختلف عرضه اولیه که می‌توان گفت جذاب‌ترین بخش بازار سرمایه برای سهامداران است بودیم، شیوه‌هایی که هرچند برای ترغیب مردم به سمت سرمایه گذاری غیرمستقیم به کار گرفته شده اما انتقاداتی را هم در پی داشته است.

پورابراهیمی از افزایش درآمد نفتی کشور در شرایط تحریمی خبر داد

 رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: کشور با وجود شرایط تحریمیِ حوزه نفت، در میزان عملکردی و همچنین فروش نفت با افزایش و جهش قابل توجه روبرو بوده است.وی ادامه داد: این افزایش درآمد نشان می دهد راهکارهای افزایش ظرفیت فروش نفت خام و مشتقات و فرآورده‌های نفتی بیشتر شده و پیش‌بینی می‌کنیم این مؤلفه نیز بیش از قبل شود.

اجرای همزمان «مالیات بر عایدی سرمایه» با «پایانه‌های فروشگاهی»

عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: سامانه پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان همزمان با مالیات بر عایدی سرمایه باید اجرا شود.عباس آرگون افزود: مالیات بر عایدی سرمایه باید در بازارهای سفته بازی به صورت همزمان اعمال شود، در غیر این صورت نقدینگی از یک بازار غیرمولد به بازار غیرمولد دیگر کوچ می‌کند. همچنین سامانه پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان همزمان با مالیات بر عایدی سرمایه باید اجرا شود.

افزایش قابل توجه صادرات فولاد

 بررسی آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نشان می‌دهد که طی ۵ ماه نخست امسال، صادرات فولاد ایران به طور قابل توجهی افزایش یافته است.صادرات محصولات فولادی نیمه‌تمام در ۵ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۳۹ درصد افزایش یافته و به ۳.۱ میلیون تن رسیده است؛ همچنین صادرات محصولات فولادی نهایی نیز در ۵ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۸ درصد رشد کرده و از ۷۴۴ هزار تن به ۱.۴ میلیون تن رسید.گفتنی است فولادسازان در مرداد کاهش تولید ناشی از قطعی برق را تجربه کردند.

متانول

 به نظر می‌رسد این رویه صعودی در قیمت‌های متانول آسیا در هفته جاری به پشتوانه قیمت‌های بالای زغال سنگ در چین و محدودیت عرضه محموله‌های نقدی در شمال شرقی آسیا و هند، پابرجا بماند.تولیدکنندگان غرب آسیایی قیمت‌های متانول چینی را از نزدیک زیر نظر داشته، و احتمالاً قصد افزایش قیمت‌های خود به هند و کره‌جنوبی را دارند. پتروتحلیل

اجرای بیش از ۱۰ میلیارد دلار پروژه توسعه‌ای در ایمیدرو

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو گفت: واحدهای تابعه ایمیدرو بیش از ۱۰ میلیارد دلار پروژه توسعه در دست اجرا دارند و به نظر می‌رسد بتوانند از منابع داخلی و بازار سرمایه، پروژه‌ها را کامل کنند. صباغ افزود: ایمیدرو برای تامین مواد اولیه صنایع خودرو از جمله تولید ورق‌های عریض و کیفی در نورد۲ فولاد مبارکه اصفهان و حتی لوله ترمز که از خارج وارد می‌شد تفاهمنامه‌هایی با خودروسازان به امضا رساند.وی با اشاره به اینکه در صنعت مس با مازاد ظرفیت کاتد روبه‌رو هستیم، گفت: با توجه به اینکه دولت قرار است در برنامه هفتم ساخت خودروهای برقی را در دستور کار قرار دهد، مصرف مس در داخل افزایش می‌یابد به همین دلیل ایمیدرو به دنبال شناسایی ظرفیت‌های جدید مس است.

قیمت گاز در اروپا 10 درصد افزایش یافت

 با ادامه بازی موش و گربه بر سر صادرات گاز روسیه به اروپا، شرکت گازپروم حاضر نشد برای اکتبر گاز بیشتری از طریق اوکراین به اروپا ارسال کند و باعث افزایش 10 درصدی قیمتها در روز دوشنبه شد. قانونگذاران اروپایی اکنون از کمیسیون اروپا درخواست کرده اند درباره احتمال دستکاری بازار توسط شرکت گازپروم روسیه که اصرار دارد به قراردادهای فعلی پایبند است، تحقیق کند. /ایسنا

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




برتری فروشندگان در...
توسط محمدباقر سلیمانی 10 اردیبهشت 1403 ساعت 14:59
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 05 اردیبهشت 1403 ساعت 09:10
چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 08:32