بایدن: ایران در مذاکرات وین جدی است: رویترز:بایدن می گوید که او معتقد است ایران در مذاکرات وین جدی است اما مشخص است نیست که این جدیت تا چه حدی است.رئیس جمهور آمریکا می گوید که با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، با وجود تنش در مرزهای اوکراین دیدار می کند.

اظهارات عراقچی پس از نشست کمیسیون مشترک برجام:جدیت همه طرف‌ها در احیای برجام.آمریکایی‌ها برای بازگشت به برجام جدیت دارند؛  اعلام آمادگی کرده اند که بخش بزرگی از تحریم ها را بردارند.اگر خواسته های ما تامین شود در بازگشت به تعهداتمان جدی هستیم.مذاکرات هیچ ارتباطی با امر انتخابات در تهران ندارد، این مذاکرات منافع ملی را در نظر دارد.در مجموع دور جدید با یک انرژی مثبت شروع شده است.  مذاکرات آخر هفته و تعطیلی ندارد، کارشناسان ما کارشان را آغاز کرده اند. هر زمان لازم باشد کمیسیون مشترک  جلسه تشکیل می‌دهد

صعود قیمت نفت به دنبال انتشار داده‌های اقتصادی چین و آمریکا/ وضعیت هند هنوز مانعی بر سر راه بازار است:قیمت نفت روز جمعه، پس از تجربه افت ١ درصدی در جلسه معاملاتی گذشته، به دنبال انتشار داده‌های اقتصادی قوی از سوی چین و آمریکا، حتی با وجود اینکه افزایش موارد ابتلا به بیماری کووید-١٩ در هند به عنوان مانعی بر سر راه رشد بازار قرار گرفت، افزایش یافت.معاملات آتی نفت خام برنت برای ماه جولای ٣١ سنت یا ٠.۵ درصد افزایش یافت و به ۶٨.۴ دلار در هر بشکه رسید.در حالی که معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا برای ماه ژوئن، پس از تجربه رشد ٢٩ سنت یا ٠.۵ درصد، وارد کانال ۶۵ دلاری در هر بشکه شد./ اقتصادآنلاین

شکبیر:پتروشیمی امیرکبیر فروردین 1400 را با ثبت بهترین رکورد تولید انواع محصولات هیدروکربنی و پلیمری، نسبت به 10 سال گذشته آغاز کرد. این مجتمع تولیدی با تولید بیش از 140 هزارتن انواع محصولات هیدروکربنی، و همچنین با میزان تولید حدود 64 هزارتن انواع پلی‌اتیلن، توانست آمار 10 سال گذشته را پشت سر بگذارد.

افزایشی ۱۳ درصدی صادرات محصولات پتروشیمی:مهدوی ابهری، دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی: در سال گذشته ۱۱ واحد پتروشیمی به بهره‌برداری رسید، افزود: این موضوع رشد ۱۰ درصدی تولید محصولات پتروشیمی را در پی داشت. صادرات محصولات پتروشیمی در سال ۹۹ در مقایسه با سال قبل از آن افزایشی ۱۳ درصدی را تجربه کرده است./اقتصادنیوز

حمایت وزیر صمت از تصمیم شورای رقابت برای افزایش قیمت خودرو:علیرضا رزم حسینی، وزیر صمت: شورای رقابت با جایگاه قانونی که دارد می‌تواند کالا‌های انحصاری را قیمت گذاری کند. سال گذشته با افزایش ۴۰۰ درصدی نرخ ارز و افزایش قیمت اقلام مورد نیاز تولید خودرو، شورای رقابت حداقل افزایش قیمت را برای خودرو‌ها در نظر گرفت. این شورا می‌تواند به حذف رانت بین کارخانه و بازار کمک کند و با اعمال درست قیمت، رانت بین کارخانه و بازار را بشکند.

سی ان ان: آمریکا آزادی یک میلیارد دلار از دارایی ایران را بررسی می‌کند:شبکه سی ان ان دقایقی پیش گزارش داد که دولت بایدن در حال بررسی آزاد کردن یک میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده ایران است که می شود برای کمک های بشردوستانه استفاده کند.

سازمان بورس سازوکار راه اندازی هج فاندها و صندوق های مبتنی بر رمزارزها را در دستور کار دارد: میثم فدایی، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس: سازمان بورس سازوکار راه اندازی هج فاندها و صندوق های مبتنی بر رمزارزها را در دستور کار دارد.

گری گنسلر، رئیس جدید کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، در گفتگو با شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفت بیت کوین یک ذخیره ارزش کمیاب و دیجیتالی است که دچار نوسان‌های شدیدی می‌شود. او همچنین تأکید کرد بیت کوین جزء اوراق بهادار محسوب نمی‌شود. با وجود این، گنسلر افزود بسیاری از توکن‌های موجود در بازار اوراق بهادار هستند. وی ادامه داد: «کمیسیون بورس اختیارات گسترده‌ای دارد تا تعیین کند یک چیز جزء اوراق بهادار محسوب می‌شود یا خیر. از نظر من بسیاری از توکن‌ها ارز دیجیتال نیستند بلکه اوراق بهادار هستند.»

عراقچی: آمریکا برای برداشتن بخش بزرگی از تحریم‌ها اعلام آمادگی کرده است اما به نظر ما هنوز کامل نیست

تسنیم -  دکتر عراقچی پس از نشست کمیسیون مشترک برجام:جلسه اول کمیسیون مشترک از دور جدید مذاکرات در وین برگزار شد. از بعد از ظهر هم کار گروه‌های کاری رفع تحریم ها و هسته ای شروع خواهد شد. امروز بعد از چند روز که هیات ها به پایتخت های خود برای مشورت رفتند همه با یک انرژی جدید بحث ها را شروع کردند. آنچه که از جلسه اول می شود استنباط کرد جدیت همه طرف ها در رسیدن به یک راه حل و احیای مجدد برجام است. این را در همه هیئت ها می شد مشاهده کرد و هر کدام این موضوع را به نوعی در جلسه اول بیان کردند.اخباری که از سمت آمریکایی‌ها به ما منتقل می شود این است که آنها هم برای بازگشت به برجام جدیت دارند،  تا الان اعلام آمادگی کردند که بخش بزرگی از تحریم های خود را بردارند. البته از نظر ما هنوز کامل نیست به همین دلیل مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد تا زمانی که ما به همه خواسته های خود در این زمینه برسیم. اگر خواسته های ما تأمین بشود جمهوری اسلامی ایران هم کاملا جدی است که به تعهدات خود و اجرای کامل برجام مجددا برگردد، این اراده جمهوری اسلامی ایران است که اتخاذ شده و هیچ ارتباطی با مسائل دیگر در تهران ندارد با امر انتخابات که طبیعتا موضوع مهمی  در کشور است ارتباطی ندارد. مذاکرات ما فارغ از مسائل حاشیه ای و جانبی در حال برگزاری است اهداف ملی دارد و منافع ملی را در نظر دارد و صرفاً ما در راستای خطوط تعیین شده ای که از مواضع قطعی نظام است حرکت می‌کنیم برای تامین منافع کشور و برداشته شدن تحریم ها و این جدیت ما در جلسه منعکس شده است. در مجموع ما این دور را بایک  انرژی مثبت جدیدی شروع کردیم و امیدوار هستیم که بتوانیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن کار خود را جمع بندی کنیم. البته در مورد زمان نمی شود پیش بینی داشت ولی امیدوار هستیم که بتوانیم سریعتر انجام بدهیم.طبیعتا چالش هایی که وجود دارد و مواردی که مورد اختلاف نظر است موارد کوچکی نیست و باید بحث و مذاکره در مورد آن صورت بگیرد  تا بشود راه‌حل‌هایی را پیدا کرد. مذاکرات تعطیلی نخواهد داشت و  در سطح گروه‌های کاری ادامه پیدا خواهد کرد، کارشناسان ما اگر لازم باشد شبانه‌روز کار خواهند کرد و از این بعد از ظهر کار خود را شروع کرده اند. هر زمان که نیاز باشد برای جمع بندی یا حل مشکلات آنها کمیسیون مشترک دو باره تشکیل جلسه خواهد داد ولی با این حال روسای هیئت ها برای هدایت مذاکرات در وین حضور خواهند داشت حتی در تعطیلات آخر هفته، و هر زمان که لازم باشد جلسه کمیسیون مشترک مجدد تشکیل خواهد شد .من با آقای گروسی در دفتر کار ایشان دیدار داشتم و خبری از بقیه دیدارهای ایشان ندارم ولی طبیعی است که هیئت ها مشورت هایی را با ایشان داشته باشند. به هر حال آژانس در مسائل فنی صاحب نظر است و نظرات کارشناسی آژانس می تواند به حل برخی سوء تفاهم ها و مشکلات کمک بکند و لذا مشورت ها با آژانس به طور طبیعی توسط همه هیئت ها صورت می گیرد.ممکن است که ما در یک مرحله ای حتی خواهش کنیم که آقای گروسی یا  همکارانشان به طور رسمی در جلسات حاضر بشوند و فقط نظرات کارشناسی خود را بیان کنند.

جهش ۲۸.۵ درصدی حجم تجارت خارجی چین :ارزش کل حجم صادرات و واردات چین در چهار ماه اول سال جاری میلادی (۲۰۲۱) بر اساس داده های رسمی اخیر منتشر شده، با افزایشی ۲۸.۵ درصدی در مقایسه با دوره مشابه در سال گذشته میلادی ۱۱.۶۲ تریلیون یوان (حدود ۱.۸ تریلیون دلار) برآورد شده است. اداره کل گمرک چین می گوید که این میزان صادرات و واردات چین به معنای افزایش ۲۱.۸ درصدی در مقایسه با میزان برآورد و ثبت شده مربوط به دوره قبل از شیوع کرونا در سال ۲۰۱۹ میلادی است.صادرات چین جهشی ۳۳.۸ درصدی و واردات این کشور رشدی ۲۲.۷ درصدی را بر اساس واحد یوان در مقایسه با میزان ثبت شده در سال ۲۰۲۰ به ثبت رسانده اند.

مس:تضعیف دلار و بازگشت چینی ها از تعطیلات سه روزه را می توان از عوامل رشد مس و صعود به قله 10 هزار دلار دانست . در سمت عرضه در شیلی ، مجلس لایحه ای را تصویب کرده تا مالیات بر معادن را به شکل قابل توجهی افزایش دهد . این موضوع می تواند باعث کاهش سرمایه گذاری های خارجی و ادامه رشد قیمت مس باشد .  این کشور حدود 27 درصد از تولید مس دنیا را در اختیار دارد.پرو هم به عنوان دومین غول تولید مس انتخابات  را در پیش دارد که موجب اشفتگی بیشتر بازار ها شده است . به نظر می رسد نامزد پیشتاز طرح هایی برای اخذ مالیات بیشتر از سود معدنکاران دارد . بانک امریکا (BOFA) نیز پیش بینی می کند مس پتانسیل رسیدن به 13 هزار دلار را نیز دارد . تحلیلگر این موسسه عنوان کرده است که در دو سال اتی با کمبود عرضه مواجه خواهیم بود و پس از ان پیش از انکه دوباره در سال 2025 بازار دچار کمبود عرضه شود در سال های 2023 و 2024  به تعادل در عرضه و تقاضا می رسیم .  فرض اصلی برای به تعادل رسیدن بازار نیز افزایش بازیافت مس است . در صورتی که این فرض محقق نشود پیش بینی می شود قیمت ها تا 20 هزار دلار هم رشد کنند .

میانگین « کرک اسپرد » شرکت‌های پالایش نفت کشور به رقم 5.58 دلار افزایش پیدا کرده است.

پلوله : به استناد بند 7 ماده 13مکرر 2 دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس ایران به اطلاع می‌رساند؛ با توجه به ظن وقوع جرائم موضوع ماده 46 قانون بازار اوراق بهادار ج.ا.ا درخصوص معاملات اوراق بهادار در بازار عادی ، نماد معاملاتی حداکثر تا تاریخ 1400/02/29 تعلیق می گردد.

به اطلاع میرساند نماد معاملاتی شرکت بانک ملت (وبملت1 ) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف، متوقف گردید. نماد مذکور روز معاملاتی بعد بصورت حراج ناپیوسته و بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی خواهد شد.

سخنگوی وزارت امورخارجه در توییتی نوشت:در گفت‌وگو با ان‌.بی‌.سی، تصریح کردم که بازگشت ایالات متحده آمریکا به برجام، ۱۰۰٪ به خود آمریکا بستگی دارد./برجام می‌تواند احیا شود: اما تنها در صورتی که ایالات متحده آمریکا تصمیم سیاسی لازم را اتخاذ کرده و دریابد که چانه‌زنی در جولای ۲۰۱۵ پایان یافت، زمانی که آمریکا برجام را امضا کرد.

رویترز: بایدن می گوید که او معتقد است ایران در مذاکرات وین جدی است اما مشخص است نیست که این جدیت تا چه حدی است.

کاخ سفید: در چهارمین دور گفت‌وگوهای غیرمستقیم با ایران بر سر برجام پیشرفت‌هایی حاصل شده است./ تداوم این گفت‌وگوها نشانه خوبی برای آینده است.

سازمان جهانی بهداشت برای استفاده اضطراری به واکسن «سینوفارم چین» مجوز داد.

رویترز به نقل از یک مقام سعودی: ریاض مذاکره مستقیم با ایران را تایید کرد.