از افزایش نرخ "سیمانی ها" بگوییم یا بازگشت ناکام "وبملت"

بازار امروز در محوریت سیمانی ها در حال چرخش بود و این در حالی است که "وبملت " در بازگشت به مدار معاملات ناکام ماند...

 افزایش نرخ سیمان و شفاف سازی های راهی شده به سامانه کدال، سیمانی ها را در نیمه دوم معاملات در چشم بازار قرار داد و شاهد سبز پوشی اغلب نمادهای این گروه در معاملات امروز بودیم. قدرت خریدار در این گروه موجب شد تا شاهد معاملات مثبت در برخی از نمادهای گروه باشیم.

اینکه بازار بدون انگیزه و با تردید در این روزها معاملات خود را دنبال می کند، موجب فرسایشی شدن داد و ستد معاملات و راندمان منفی حاکم شده در این روزها شده است. شاخص بورس تهران امروز یکشنبه 3 خرداد ماه 1400 در محدوده منفی 20421 واحد (1.81 %-) و در سطح 1 میلیون و 107 هزار و 796 واحد به کار خود پایان داد و شاهد معاملات پر عرضه در تمام نمادهای بزرگ و کوچک بودیم، بطوری که بیشترین تاثیر منفی را نمادهای "فارس"، "فملی"، "وپاسار" و "شستا" بروی نماگر بورس داشتند. امروز حقیقی ها 637 میلیارد تومان از بازار خارج کردند. ارزش معاملات خرد نیز با کاهش حدود 10 درصدی نسبت به روز گذشته 1886 میلیارد تومان ثبت شد. در کنار شکسته شدن رکورد خروج پول حقیقی و نزول شاخص کل، کاهش قیمت 79 درصد نمادهای بازار و ریزش شاخص هم وزن بزرگ‌ترین نشانه‌های منفی معاملات امروز بود و در نتیجه انتظار می‌رود همچنان کلیت بازار منفی باشد.

روزهای تکراری و پر فشار بازار سرمایه گویا تمامی ندارد و هر روز شاهد فشار فروش بیشتری نسبت به روز گذشته هستیم. سهامداران در این روزها بیشتر در نقش فروشنده در بازار حاضر هستند تا خریدار و می توان گفت عدم اعتماد موجب ورود نقدینگی به بازار شده است و نقدینگی موجود در بازار نیز با هر فرصتی بدنبال خروج و فرار از شرایط حاکم شده در بازار سهام است که تا به امروز شاهد آن بودیم.

اتفاق مهم دیگر در داد و ستد معاملات امروز، بازگشت نماد "وبملت" و توقف مجدد این نماد می بود که بازگشایی نماد به روز بعد موکول شد.

در میان معاملات منفی و متعادل برخی از نمادهای گروه بانکی، شاهد قرار گرفتن نماد "وتجارت" در کف قیمت روزانه 2017ریال بودیم. حجم معاملات در این نماد بیش از 138 میلیون برگه سهم به ثبت رسید. "وبصادر" در قیمت 1805 ریال با افت حداکثری قیمت به کار خود پایان داد. معاملات نماد "وپارس" در روز جاری در محدوده 2695 ریال، مثبت دنبال شد و شاهد داد وستد نزدیک به 136 میلیون برگه سهم بودیم. "وبملت" در بازگشایی ناکام ماند. در حالی که یک ساعت به پایان معاملات روز جاری مانده بود، ناظر بازگشت نماد بانک ملت را اعلام کرد اما دیری نگذشت که بازگشت این نماد به روز بعد موکول و مجددا متوقف شد.

لیدرهای گروه خودرویی "خودرو" و "خساپا" از کف قیمت روزانه در دقایق ابتدایی معاملات فاصله گرفتند و شاهد داد وستد متعادل و منفی هر دو نماد بودیم اما با گذشت زمان فشار فروش و افزایش عرضه گریبان هر دو نماد شد و شاهد قرار گرفتن هر دو نماد در کف قیمت روزانه بودیم.

در گروه تایرسازی اصلاح قیمت‌ها عمیق بوده و این در شرایطی است اکثر نمادها در این نقاط از نظر بنیادی به ارزندگی بسیار خوبی رسیده‌اند. از طرف دیگر حذف ارز 4.200 تومانی برای واردات برخی از تایرها تاثیر مثبتی بر مقدار فروش آنها دارد. در این گروه "پتایر" در زمستان 177 ریال و برای کل سال گذشته 358 ریال سود ساخته است. بنابراین کف سود امسال 600 ریال خواهد بود. لذا خرید سهم در قیمت‌های 280 – 300 تومانی کم‌ریسک خواهد بود. در کنار "پتایر"، دو نماد "پیزد" و "پکرمان" هم شرایط خوبی دارند. به نظر با بهبود روند بازار تحرکات قوی‌تری را در گروه تایرسازی داشته باشیم.

در گروه پالایشی فشار عرضه تحت تاثیر برآورده نشدن انتظارات در گزارش‌های 12 ماهه بالا است و این در شرایطی است مدیران مالی شرکت‌ها اعتقاد به تعدیل سود پس از اعلام نرخ واقعی فرآورده‌ها توسط مجموعه پالایش و پخش دارند. به لحاظ تکنیکی، "شپنا" با یک افت 10 درصدی دیگر به سطح حمایتی 850 تومانی برابر با خط روند صعودی بلندمدتی و همچنین کف ماژور دی ماه سال گذشته می‌رسد و انتظار می‌رود با برگشت سهم از این نقاط شاهد بهبود روند معاملات در نمادهای گروه پالایشی باشیم. در این گروه "شاوان" و "شبندر" هم از نظر تکنیکی موقعیت نسبتا خوبی دارند.

جمله طلایی روز:

اگر از چیزهای کوچک زندگی نتوانید لذت ببرید، هرگز معنوی نیستید. شما ممکن است به زیارت خانه‌ی خدا و اماکن مقدس بروید، ولی در هیچ کجا معنوی نمی‌شوید.

 

کارشناس بازار: الناز جمالی