"ترس" و "عدم نقدینگی" موجود در بازار موجب شد تا شاهد از دست دادن مرز 1 میلیون و 100 هزار واحد نماگر بورس در معاملات امروز باشیم.

بررسی روند وقایع طی روزهای اخیر من جمله معاملات امروز، به خوبی نشان می‌دهد وضعیت تقاضا در بازار سرمایه اصلا رضایت‌بخش نیست. معاملات بورس تهران در حالی خاتمه یافت که ارزش معاملات خرد حدود 2 هزار میلیارد تومان به ثبت رسید. همان‌طور که در گزارش‌های پیشین نیز اشاره شد در حال حاضر هم کم بودن ارزش معاملات و هم بالا رفتن میانگین خالص خرید حقوقی نسبت به هفته‌های گذشته شرایطی را پدید آورده که به واسطه آن نتوان به برون‌رفت بورس از بحران کنونی دل خوش کرد. مقایسه ارزش معاملات خرد با ارزش معاملات در حال حاضر حکایت از آن دارد که تنها نیمی از ارزش کل معاملات بورس به سرمایه‌گذاران حقیقی اختصاص دارد. این در حالی است که در روزهای پر رونق‌تر بورس به طور تاریخی شاهد سهم‌گیری بیشتر سرمایه‌گذاران حقیقی از  ارزش معاملات هستیم.

وزن‌کشی عرضه و تقاضا روی نمودار شاخص کل به وضوح نشان می‌دهد میل به فروش به طور میانگین در روزهای گذشته از تقاضای سهام بیشتر است. این گفته که از آمار و ارقام موجود در سابقه تاریخی بورس نیز قابل بررسی است حکایت از شدت گرفتن فروش در روزهای اخیر دارد و به وضوح نشان می‌دهد اگر در روزهای آتی جریان تقاضا در بازار سهام تقویت نشود، جدال عرضه و تقاضا در این بازار در نهایت به نفع فروشندگان پایان خواهد یافت. در صورتی که این امر محقق شود به احتمال زیاد فشار فروش در بیشتر نمادهای بازار افزایش یافته و شاخص کل را به سمت محدوده یک میلیون و ۵۰ هزار واحد می‌رساند که بر اساس حمایت استاتیک شکل گرفته در بازه زمانی اردیبهشت سال گذشته قابل بررسی است. این سطح نخستین امید بازار به آرام گرفتن قیمت‌ها است.

شاخص بورس تهران امروز هم در محدوده منفی به کار خود پایان داد و شاهد بازگشت نماد بانک ملت "وبملت" در دقایق پایانی معاملات امروز بودیم. بطوری که بازگشت این نماد با افت 5108 واحدی بیشترین تاثیر منفی را در افت 12 هزار و 189 واحدی شاخص کل به ثبت رساند. شاخص کل در نهایت در سطح 1 میلیون و 95 هزار و 726 واحد آرام گرفت. نمادهای "وبملت"، "وتجارت"،"پارسان" و "وبصادر" بیشترین تاثیر منفی را بروی نماگر بورس داشتند.

علی رغم پایان تلخ بازار سهام امروز، شروع معاملات در اغلب نمادهای بزرگ و شاخص ساز مثبت و با افزایش تقاضا همراه بود اما ناگهان با افزایش عرضه شاهد غلبه فروشندگان بر خریداران در نیمه اول بازار بودیم ولی هر چه به زمان پایان نیمه اول نزدیک تر می شدیم، قدرت فروشندگان کاهش پیدا می کرد و ما نظاره گر بازگشت تقاضا در برخی از نمادهای بزرگ من جمله گروه پالایشی ها بودیم. پالایشی ها با سکان داری بیشترین توجهات به نماد "شتران" در مرکز توجهات سهامداران خرد قرار گرفتند و تا پایان معاملات در برخی از نمادهای این گروه شاهد داد وستد متعادل بودیم.

در گروه فلزی و معدنی هم فشار عرضه بالا است. گزارش‌های 12 ماهه منتشر شده نشان از ارزندگی اکثر نمادها (از بزرگان گرفته تا نمادهای کوچک به استثنای سهم‌های پروژه‌ای) دارد.  در این گروه "کنور" خوش درخشید. سود شرکت در بهار 2.267 ریال، در تابستان 1.021 ریال، در پائیز 1.194 ریال و در زمستان 2.962 ریال بوده است. کنور جمعا 7.444 ریال سود محقق کرده است. سود دوره مشابه سال گذشته تنها 1.548 ریال بوده است. فروش شرکت در زمستان  139 درصد بیشتر از پاییز گزارش شده است. حاشیه سود ناخالص 75 درصد و مشابه پاییز بوده است. "کنور" در شرایط طبیعی و بدون در نظر گرفتن تحولات مثبت، برای سال جاری پتانسیل دستیابی به سود بیش از 1.000 تومانی را دارد. سهم هنوز به مجمع نرفته و عملا P/E سهم با تقسیم سود پیش رو به سطوح کمتر از 4 واحدی خواهد رسید. "ومعادن" نیز از تحولات مثبت در کنور بهره می‌برد.

در گروه بانکی وضعیت تقریبا مشابه با گروه خودرویی پیش می‌رود. تحولات اخیر در "وبملت"موجب شده تا غول‌های بانکی به حاشیه بروند. متاسفانه دولت عامل اصلی وضعیت فعلی است. در این گروه "وبصادر" حمایت 200 – 210 تومانی را از دست داده است. محدوده 150 – 160 تومان حمایت بعدی خواهد بود که البته تا این سطح هم فاصله چندانی باقی نمانده است. در "وتجارت" نیز محدوده 165 – 170 تومانی می‌تواند نقطه پایان اصلاح باشد.

جمله طلایی روز

کوچک‌ترین تغییر در برنامه‌ی روزانه‌تان می‌تواند تاثیری قدرتمند در زندگی‌تان داشته باشد، چه مثبت و چه منفی...

 

کارشناس بازار: الناز جمالی