شرکت باهارات پترولیوم هند به دنبال خرید نفت ایران:ایرنا - یک مقام شرکت دولتی باهارات پترولیوم هند اعلام کرد در صورت لغو تحریم‌های اقتصادی ایران و ارائه پیشنهادات جذاب از سوی تهران، این شرکت علاقه مند به خرید ۲ میلیون تن نفت خام از ایران است.شرکت باهارات پترولیوم پیش از وضع تحریم‌های اقتصادی ایران به طور متوسط سالانه ۲ میلیون تن نفت خام از ایران خریداری می‌کرد. نشریه "اکونومیک تایمز" به نقل از ان ویجایاگوپال رئیس مالی شرکت باهارات پترولیوم نوشت: پیش از تحریم‌ها ما سالانه به طور متوسط ۲ میلیون تن نفت خام از ایران خریداری می‌کردیم. ما علاقه مند به بازگشت به این رقم هستیم اما خرید نفت ایران به قیمت گذاری آن در مقایسه با سایر رقبا بستگی دارد.

وزیر خزانه‌داری آمریکا: آماده برداشتن مناسب تحریم‌های ایران هستیم:انتخاب - وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت: رئیس جمهوری در پی یک مذاکره است که ایران را به پایبندی برجام بازگرداند و نشان ‌دهد که آمریکا هم آماده است تا اقدام مشابهی انجام دهد. وزیر خزانه‌داری آمریکا اظهار کرد: در صورت آمادگی ایران برای بازگشت کامل به برجام، آماده برداشتن مناسب تحریم‌ها هستیم.

ژاپن: ازسرگیری واردات نفت از ایران 3 ماه پس از لغو تحریم ها :عصر ایران - رییس انجمن نفت ژاپن اعلام کرد شرکت های ژاپنی 3 ماه پس از لغو تحریم های ایالات متحده آمریکا علیه صنایع نفت و گاز ایران، واردات نفت از ایران را از سرخواهند گرفت.

در بورس کالا، آروماتیک سنگین نوری 127.7میلیون ریال، استایرن منومر 250میلیون ریال، اسید استیک شفن 202میلیون ریال، الکیل بنزن خطی 332میلیون ریال، تیرآهن 137میلیون ریال، میلگرد 131میلیون ریال، گندله 35.5 میلیون ریال، کریستال ملامین 375میلیون ریال.

  روز چهارشنبه 360نماد دچار صف فروش بودند که ارزش این صفوف 5.8همت بود. 439 نماد معادل 71درصد بازار منفی بود.

  ارزش معاملات روز یکشنبه 2.6همت بود. 236میلیارد تومان خروج پول حقیقی و 49میلیارد تومان ورود پول به صندوق های درآمد ثابت ثبت کردید.

  حقیقی ها در بازار چهارشنبه سیمانی و تایر خریدند و حقوقی ها بانکی. حقیقی ها وبملت، سبجنو، رمپنا، درازک، پکرمان، فاسمین خریدند. حقوقی ها فوکا، وپاسار، وبیمه، برکت، تنوین.

  در خصوص بخشی از فرآیند افزایش سرمایه پخش، فمراد، دلر، خلنت، هجرت، خنصیر، وتوکا، فجر، غدشت، گزارش جدید به کدال رسید.

مدیر عامل شرکت مس: ثبت فروش ۶٩٣٨ میلیارد تومانی طی دو ماهه نخست امسال محقق شد :ایضا، رشد دو برابری فروش نسبت به مدت مشابه سال گذشته :اردشیر سعد محمدی مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران، گفت: شرکت مس در دو ماهه نخست امسال در مجموع موفق به فروش ۶ هزار و ٩٣٨ میلیارد تومانی شد، که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد بیش از دو برابری داشته است..

تصمیم هفته آینده اوپک پلاس در برابر بازگشت نفت ایران:منابع آگاه در اوپک پیش بینی کردند اوپک پلاس با وجود احتمال افزایش عرضه ایران، با توجه به روند احیای تقاضا در نشست سه شنبه آینده احتمالا به سیاست فعلی تسهیل تدریجی محدودیت عرضه پایبند می ماند.

تصمیم روحانی برای عزل همتی/ مقاومت رییس کل در برابر کاهش تصنعی نرخ ارز:️در روزهای اخیر با افزایش فشارهای روحانی به همتی برای ارزپاشی ٢ میلیارد دلاری و تسعیر ٣٧۵ هزار میلیارد تومانی ارز و مقاومت همتی، رییس کل بانک مرکزی در آستانه عزل قرار گرفته است. اخبار رسیده حاکی از تشدید فشارهای روحانی به بانک مرکزی برای تسعیر ارز به میزان ٣٧۵ هزار میلیارد تومان به منظور ترازکردن بودجه دولت و تزریق ارز به میزان ٢ میلیارد دلار برای کاهش تصنعی نرخ ارز در آستانه انتخابات است. این فشارها در 6ماهه گذشته با مقاومت همتی ناکام مانده اما با توجه به نزدیک شدن به پایان دولت این فشارها افزایش پیدا کرده و روحانی تلاش دارد به هر نحو ممکن بانک مرکزی را مجبور به این کار کند. ️این در حالی است که در ماه های گذشته اقتصاددانان و کارشناسان نسبت به این کاهش تصنعی نرخ ارز در کوتاه مدت که می تواند منجر به جهش شدیدتر آن در ماه های آینده شود، هشدار داده اند. ️بر اساس شنیده ها با توجه به مقاومت رییس کل در برابر این خواسته سیاسی و غیراقتصادی، روحانی همتی را در دوراهی عزل یا کناره گیری از انتخابات گذاشته است.  شنیده میشود روحانی قصد انتصاب اکبر کمیجانی به این سمت را دارد. کمیجانی قائم مقام کنونی بانک مرکزی که در زمان ریاست ولی ا... سیف نیز این سمت را عهده دار بود، یکی از بانیان از دست رفتن منابع ارزی در دوره سیف و از اقتصاددانانی است که توان نه گفتن در برابر خواسته های سیاستمداران را ندارد. ️باید دید در روزهای آتی آیا مقاومت همتی، از کاهش تصنعی نرخ ارز که منجر به اسیب شدید به تولید کشور خواهد شد، جلوگیری خواهد کرد یا با عزل وی یک بار دیگر اقتصاد کشور در آستانه انتخابات قربانی تصمیمات سیاسی و ملاحظات اقتصاد سیاسی خواهد شد.

نفت 80 دلاری تا پاییز!بانک گلدمن ساکس اعلام کرد انتظار دارد قیمت نفت در سه ماهه چهارم امسال به ۸۰ دلار در هر بشکه افزایش یابد.به گزارش رویترز،استدلال این بانک این است که علی رغم احتمال از سرگیری عرضه نفت ایران، تقاضا افزایش می یابد.این بانک سرمایه گذاری در یادداشتی نوشت: «با توجه به واکسیناسیون گسترده که سبب افزایش تقاضا می شود، احتمال افزایش قیمت نفت به علت عدم تغییر عرضه، وجود دارد.بنا بر پیش بینی این بانک، حتی با احتمال بالای از سرگیری صادرات نفت ایران در ماه جولای، قیمت نفت برنت در سه ماهه چهارم به ۸۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید.قیمت نفت هفته گذشته پس از سخنان رئیس جمهور ایران مبنی بر آمادگی آمریکا برای رفع تحریم های نفتی، بانکی و کشتیرانی علیه این کشور، کاهش یافت.بانک گلدمن ساکس اعلام کرد تقاضا در بازارهای پیشرفته، صدمه ناشی از شیوع کرونا به مصرف نفت و احتمال روند کندتر بهبودی در آسیای جنوبی و آمریکای لاتین را جبران خواهد کرد.بر اساس برآورد این بانک، تقاضا برای نفت در جهان تا پایان سال به ۴.۶ میلیون بشکه در روز می رسد که بیشتر این افزایش در ۳ ماه آتی خواهد بود.در این یادداشت آمده است: «با سرعت گرفتن واکسیناسیون و برداشته شدن محدودیت ها و افزایش فعالیت های حمل و نقل و اقتصادی، پویایی در آمریکا و اروپا به سرعت در حال افزایش است.همچنین این بانک پیش بینی کرد اوپک پلاس، هرگونه افزایش در تولید نفت ایران را با توقف افزایش تولید خود طی ۲ ماه در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ جبران کنند.به این ترتیب، این اقدام، تاثیر منفی در بازارهای فیزیکی به دنبال عرضه ذخایر نفت ایران را جبران خواهد کرد.

کدام کالای ایرانی در ترکیه بیشترین مشتری را دارد؟  بررسی‌ها نشان می‌دهد پلاستیک و اجزای آن با سهم ۳۷ درصدی و پس از آن، اقلام مشمول فصل ۷۴ شامل مس و مصنوعات مس با سهم ۱۹ درصدی، اقلام مشمول فصل ۷۹ شامل روی و مصنوعات آن با سهم ۱۱ درصدی و اقلام مشمول فصل ۷۶ شامل آلومینیوم و مصنوعات آن با سهم ۱۰ درصد از کل ارزش صادرات، بخش عمده صادرات ایران به ترکیه را تشکیل داده‌اند./ ایسنا

پروژه افزایش تخفیف نرخ خوراک پالایشگاه ها کلید خورد: تخفیف نرخ خوراک پالایشگاه ها موضوع مهمی است که چندی پیش از سوی علیزاده نماینده مجلس و عضو شورای عالی بورس مطرح شد. او گفت باید به منظور دریافت تخفیف در نرخ خوراک شرکت های پالایشی تلاش هایی صورت گیرد.از طرفی شرکت های پالایشی که به دلیل عدم اعلام نرخ خوراک و فرآورده ها از سوی شرکت ملی پالایش و پخش صورت های مالی حسابرسی نشده سال مالی 99 خود را بر اساس نرخ های اعلامی آذر ماه 99 محاسبه و منتشر کردند، در اطلاعیه ای از توانایی تعدیل مثبت سود پالایشگاه ها برای دوره 12 ماهه سال 99 خبر دادند. زیرا نرخ های فروش نفت خام در سه ماهه پایانی سال نسبت به 9 ماهه ابتدایی رشد قابل توجهی داشت. حال اگر این صنعت موفق به دریافت تخفیف بیشتر بر روی خوراک هم شود، رشد سود پالایشگاه ها فزاینده تر خواهد بود.ناصر عاشوری قلعه رودخانی دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت در گفت و گو با همفکران اعلام کرد: ما همچنان به دنبال دریافت تخفیف بیشتر برای خوراک پالایشگاه ها هستیم. با توجه به این که نرخ خوراک پالایشگاه ها را دولت تعیین می کند و همچنین پس از فرآیند تولید، تعیین کننده قیمت فروش فرآورده ها نیز دولت است، صنعت پالایشگاه نمی تواند به عنوان یک بنگاه اقتصادی نقش چندانی در تعیین قیمت ها داشته باشد. فقط از طریق ارائه و پیشنهاد راهکارهایی به دولت می تواند بر آن اثرگذاری داشته باشد.وی در ادامه افزود: با توجه به این که هدف ما گران شدن نرخ خوراک صنایع پایین دستی مان مانند سوخت هواپیما، سوخت ماشین ها، بنزین و گازوئیل نیست، بنابراین انتظار داریم تا دولت بر روی قیمت خوراک پالایشگاه ها که همان نفت خام و میعانات گازی است، تخفیفاتی را در نظر بگیرد.او درباره علت درخواست تخفیف پالایشگاه ها بر روی قیمت خوراک آن ها تصریح کرد: پالایشگاه ها علاوه بر هزینه های جاری با هزینه های تعمیرات، حقوق و دستمزد، طرح های توسعه ای، طرح های کیفی سازی و سازوکارهای ساخت انبار برای شرایط سخت، روبرو هستند. بنابراین با توجه به افزایش هزینه های این صنعت دولت باید تخفیفات بیشتری را بر روی نرخ خوراک پالایشگاه ها اعمال نماید.عاشوری با اشاره به میزان تخفیف درخواستی پالایشگاه ها اذعان داشت: در حال حاضر میزان تخفیفی که به خوراک پالایشگاه ها داده می شود پنج درصد زیر قیمت فوب خلیج فارس است. تقاضای صنعت پالایش این است که میزان این تخفیف از 5 درصد حداقل به 8 تا 10 درصد افزایش یابد.او در پایان خاطرنشان کرد: ما در تلاشیم تا به زودی میزان تخفیف دریافتی نرخ خوراک پالایشگاه ها را افزایش دهیم. در همین راستا به مجلس و دولت نامه ارسال و درخواست خود را مطرح کرده ایم. ضمن این که از اعضای کمیسیون انرژی دعوت کردیم تا در روز جمعه هفتم خرداد ماه از پالایشگاه ستاره خلیج فارس و پالایشگاه نفت بندرعباس جهت بازدید میدانی حضور یابند. در این دیدار نیز مجددا درخواست صنعت پالایش را مطرح خواهیم کرد.