همتی در کلاب هاوس:درباره روابط با دنیا و بحث تحریم ها من در شعار انتخاباتی هم گفته ام ما دنبال "تعامل از خانه تا جهان" هستیم. هم در داخل باید تعامل کنیم و هم خارج.حتما باید تحریم ها را رفع کنیم و با تعامل در داخل بحث رفع تحریم های خارجی را پیگیری می کنیم. تحریم باید رفع بشود. من اولین دستور کار من رفع تحریم خواهد بود. البته الان هم خبرهایی که می رسد از مذاکرات امیدوارم پیش از آن و در همین دولت مشکل تحریم حل شود ولی اگر حل نشود حتما هم رفع تحریم ها و هم تصویب FATF را پیگیری می کنیم. به من ایراد گرفتند چرا در این شرایط نرخ بهره را بالا نمی‌برید گفتم بخاطر بازار سرمایه.این وضع را کسانی به گردن بگیرند که می‌دانستند بازار در معرض سقوط است و دعوت به ورود به آن کردند.بانک‌مرکزی نمی‌تواند نرخ بهره بین بانکی را تغییر دهد و مسبب تغییرات آن کرونا بود.مسئولیتی در بورس ندارم و تاثیری در تصمیم‌گیری‌ها هم ندارم.وقتی نایب رییس مجلس می‌گوید می‌خواهیم بگیر و ببند راه بیاندازیم اینگونه بورس را امنیتی می‌کنند.می‌گویند می‌خواهیم بورس را در سه روز اصلاح کنیم؛ مگر ماکروفر است؟سفارش کردم به وضعیت بازار سهام رسیدگی شود.

جزئیات پیشنهادات خودروسازان برای قیمت‌گذاری محصولات خود/ قیمت خودرو این هفته آزاد می‌شود؟ حجت الله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس:خودروسازان تاکید دارند که قیمت گذاری ها متناسب با هزینه های تمام شده آنها نبوده و در روند تولید هر روز با زیان روبرو می شوند.در هفته گذشته انالیز قیمتی محصولات خودروسازان به کمیسیون ارائه شده و قرار است این هفته این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.در نامه کتبی خودروسازان، محاسبات آنالیز قیمتی انواع خودرو نشان می دهد شرکت ها در هر خودرو ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان ضرر می دهند. البته این رقم هنوز مورد موافقت ما نیست بلکه باید این آنالیز قیمتی را مورد بررسی قرار دهیم.پیشنهاد مشترک وزارت صمت و خودروسازان این است که وزارت صمت خودروهای سواری تولید داخل را به دو دسته پر تیراژ و کم تیراژ با متقاضیان خاص تقسیم بندی کند  به نحوی که   در خودروهای پرتیراژ قیمت گذاری ها متناسب با قیمت تمام شده به اضافه ۵ درصد سود با تایید وزارت صنعت انجام شود و در خودروهای کم تیراژ که متقاضیان خاص را دارند نیز قیمتگذاری به پیشنهاد هیئت مدیره شرکت خودروساز و تصویب وزارت صنعت صورت گیرد.این پیشنهاد هنوز در کمیسیون صنایع مورد بررسی است و قرار است این هفته به جمع بندی لازم دست پیدا کنیم. البته خودروسازان مدعی‌اند که بازار صادراتی دارند و برخی خودروها را می توانند صادر کنند که کمیسیون صنایع هم با محور حمایت از تولید، از این موضوع استقبال کرد.با توجه به صحبت های این مقام مسئول در مجلس و کسب اطلاع از منابع آگاه بحث آزاد سازی قیمت خودروهای پر تیراژ در مراحل پایانی قرار داشته و با جمع بندی لازم به زودی اعلام خواهد شد.

شریعتمداری: ۸۳ هزار تن سیمان در بورس کالا عرضه می‌شود:ایرنا - محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در توییتر خود نوشت:️برای نخستین بار در تاریخ بورس کالای ایران فردا (یکشنبه ۹ خرداد) بیش از ۸۳هزار تُن محصولات سیمانی شستا را در بورس‌کالا برای شفافیت بیشتر و سودآوری بهتر ذینفعان عرضه می‌کنیم.

نرخ سود بین بانکی به کمترین میزان 8 ماه گذشته کاهش یافت!گزارش بانک مرکزی از عملکرد بازار بین بانکی حاکی از آن است که نرخ سود در این بازار بعد از شهریور 99 که نرخ هایی نزدیک و بالای بیست درصد را ثبت کرده بود، حالا در اولین گزارش خردادماه 1400، بعد از گذشت 8 ماه به سطح 19 درصدی نزدیک شده است. نرخ همچنان بالای 19 درصد است اما بالاخره بعد از مدتها، از نیمه بالای کانال مذکور فاصله قابل توجهی گرفته است.

افزایش درآمد 324 میلیون یورویی «شپنا»:طرح بهبود فرآیند و کیفیت گازوئیل پالایشگاه اصفهان با سرمایه‌گذاری 540 میلیون یورو و 37 هزار میلیارد ریال، با هدف افزایش 10 برابری ظرفیت تولید گازوییل یورو 5 و کاهش یک‌هزار برابری غلظت گوگرد وارد مرحله پیش‌ راه‌اندازی شد. بدین ترتیب تولید گازوئیل یورو 5 در شپنا از 2 تا سه میلیون لیتر به ظرفیت 18 تا 20 میلیون لیتر در روز افزایش خواهد یافت. اجرای طرح‌های بهینه‌سازی پالایشگاه اصفهان افزایش درآمدی 324 میلیون یورویی را برای این پالایشگاه به دنبال خواهد داشت.

تمرکز آمریکا بر جنگ احتمالی با چین در بودجه ۲۰۲۲ پنتاگون : یک روزنامه آمریکایی با استناد به برنامه‌های پیشنهادشده در بودجه پیشنهادی دولت آمریکا برای سال مالی ۲۰۲۲ نوشته وزارت دفاع آمریکا تمرکزش را بر جنگ احتمالی با چین قرار داده است.

آمریکا از ایران نفت خرید :آمریکا در ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ حدود ۳۶ هزار بشکه نفت خام در روز و در ماه مارچ سال کنونی ۳۳ هزار بشکه در روز از ایران نفت خام وارد کرده است. داده‌های سازمان اطلاعات انرژی نشان می‌دهد واردات نفت آمریکا از ایران در میان انتقال قدرت از ترامپ به بایدن و در دو ماه اول فعالیت دولت بایدن انجام شده است./ ایرنا

برخی منابع آمریکایی از اسکورت سه نفتکش ایرانی در راه ونزوئلا توسط دو کشتی نظامی ارتش جمهوری اسلامی ایران از جمله ناوبندر مکران خبر میدهند.