بازار سهام در روزهای اخیر با گارد نزولی قابل توجهی دنبال می شود و ما شاهد افت قیمت در عمده نمادهای بزرگ و شاخص ساز هستیم و این در حالی است که نماگر بورس تهران هم با افت قیمت های حاکم شده در مسیر سرازیری قرار گرفت و نه تنها سطح 1.500 واحد را شکست بلکه در محدوده پایین تر از این سطح قرار گرفت. در معاملات روز سه شنبه 21 تیر ماه 1401 آغاز معاملات همسو با روند روزهای گذشته با افت قیمت رقم خورد اما دیری نگذشت که با بازگشت توجهات و اخباری که از بلوک خودرویی ها دوباره به گروه تزریق شد، جان دیگری به خریداران در این گروه داد و شاهد رشد قیمت و برتری آنها در نمادهای این گروه بودیم.

 

در ادامه رشد نسبی تقاضا در خودرویی ها، نمادهای پالایشی هم با افزایش تقاضا و در مدار مثبت به کار خود پایان دادند و از ریزش شاخص کل اجتناب کرد. شاخص کل ‌هم‌وزن نیز هم راستا با شاخص کل،1درصد از ارزش خود را از دست داد. ارزش معاملات خرد بازار امروز با ثبت عدد 2 هزار و 800 میلیارد تومان، کمترین مقدار را در 4 ماه گذشته را نشان داد. قدرت نقدینگی در بازار سهام در حال کاسته شدن است و هر روز این موضوع خودش را بیشتر از قبل به نمایش می گذارد و نبود نقدینگی و پول در کلیت بازار سهام معظل و ترس برای سهامداران ایجاد کرده است. در بازارهای خرسی نبود نقدینگی از مشکلات اصلی بشمار می رود.

 

تداوم خروج سرمایه بزرگترین نکته منفی معاملات بورس در هفته‌های اخیر است که بارها به ان اشاره کردیم. اما نمادهای شاخص‌ساز متأثر از اخبار سیاسی در حال حرکت است. میزان قابل توجهی از خروج پول نیز به نمادهای بزرگ بازار اختصاص دارد. در مقابل بسیاری از نمادهای کوچک و متوسطی که عملکرد مالی مثبتی داشته‌اند در روزهای اخیر رشد قیمت داشتند و توانسته‌اند خود را بالا بکشند اما تر و خشک با هم می سوزد. بنابراین بنظر می رسد آخرین روز معاملاتی این هفته شاهد روندی متعادل تر از روزهای قبل بازار سهام باشیم و بازار بورس تهران در 22 تیر ماه 1401 با رشد نسبی تقاضا در خودرویی ها همانند روز گذشت آغاز بکار کند.

 

کارشناس بازار: الناز جمالی

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 27 اسفند 1402 ساعت 08:42
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 26 اسفند 1402 ساعت 08:46
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 23 اسفند 1402 ساعت 08:54
معکوس شاخص با خودرویی...
توسط محمدباقر سلیمانی 21 اسفند 1402 ساعت 15:04