فرید شعبانی کارشناس بازارسرمایه در گفت و گو با "پاداش سرمایه" گفت:  شاخص کل در شروع آخرین هفته آذرماه 1401 تقریبا بدون تغییر باقی ماند که می‌توان علت آن را در عدم اطمینان بازار نسبت به ادامه رشد شتاب زده دلار دانست؛ هرچند در ساعات پایانی بازار و با کشف قیمت دلار که در حال عبور از کانال 39 هزارتومان است، تقاضا در بازار به طور مشهودی بهبود یافت. همچنین انتظار می‌رود تا در ادامه هفته جاری و با رشد نرخ دلار بازار با پیشروی سهام دلاری روند رو به رشدی را سپری کنید؛ بخصوص آن که برخلاف دفعات پیشین که رشد دلار با چشم انداز گشایش‌های اقتصادی، مانند اخبار برجامی و یا رشد نرخ نفت کنترل می‌شد.


به گفته وی؛ در هفته‌های اخیر رشد دلار همراه با چنین اخباری نبوده که منجر به تشدید انتظارات تورمی شده، بازارسرمایه نیز در سطوح قیمتی مناسبی قرار گرفته و در حال حاضر توان جذب سرمایه‌های سرگردان را دارد؛ به طوری که بسیاری از نماد‌های بزرگ و تعیین کننده بازار؛ مانند فولاد مبارکه و ملی مس در سطوح پی بر ای پایین تر از 4 قرار گرفته اند و رشد دلار می‌تواند به رشد قیمتی این سهام و به تبع آن رشد شاخص کل منجر شود. 


این فعال بازارسرمایه تصریح کرد: معاملات روز‌های اخیر بورس کالا نیز که با رشد نرخ دلار روند رو به رشدی را به خود گرفته‌، تایید کننده این موضوع است؛  بخصوص معاملات خودرو و گروه فلزات که طی هفته جاری و هفته گذشته با افزایش چشم گیر تقاضا همراه بوده و رشد نرخ‌ کامودیتی‌ها در بورس کالا خود یکی دیگر از محرک های بازار سرمایه است.


شعبانی در نهایت گفت: لازم به ذکر است که در سایر گروه‌هایی که همبستگی کم تری با نرخ دلار وجود دارد؛ مانند گروه مواد غذایی و یا دارو و بانک انتظار می‌رود که رشد با شیب ملایم تری نسبت به سهام دلاری در ادامه هفته آتی دنبال شود.

 

تهیه کننده: تیم خبری پاداش 







کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 17 دی 1402 ساعت 08:55
پیش بینی بازار/ افزایش تقاضا در انتظار...
توسط الناز جمالی 13 آبان 1402 ساعت 08:20
بررسی بازار و سهام عدالت / هیچ کس در...
توسط مرسده گونه 28 تیر 1402 ساعت 13:39
انتظار کاهش هیجان در...
توسط الناز جمالی 10 تیر 1402 ساعت 13:06