ندا کریمی  کارشناس بازارسرمایه در گفت و گو با "پاداش‌سرمایه" گفت: بازار تحت تاثیر اخبار داخلی روسیه و ریسک های مرتبط به آن قرار گرفت. وی در ادامه افزود: شاخص کل و هم وزن هر دو نزولی بودند؛ همچنین بانک ملت پس از بازگشایی و مجمع ضعیف و تقسیم حداقلی، بیشترین اثر منفی را بر شاخص داشت.


این فعال بازارسرمایه تصریح کرد: صف خرید عرضه اولیه شهر، در نهایت عرضه شد و این سهم منفی شده و در روز یکشنبه تا صف فروش پیش رفت؛ حجم معاملات ضعیف است و حدود 6 تا 7 همت است. به گفته کریمی؛ مهم‌ترین خبر روز، اعلام قیمت گذاری محصولات پالایشی بر اساس قیمت ارز نیما 2؛ یعنی حدود 38 هزار تومان است که سبب اقبال بازار به گروه پالایشی شد و پالایشی ها تا صف خرید هم پیش رفتند، اما عرضه در این گروه سنگین بود و نمادها متعادل شدند. 


این کارشناس بازار بیان داشت: بازار منتظر اعلام قیمت محصولات پتروشیمی بر اساس دلار 38 هزار تومانی نیز هست و حتی به این خبر واکنش نشان داده؛ سبب صف خرید در نمادهایی، مانند نوری و بوعلی بودیم. همچنین شرکت های معدنی؛ از جمله چادرملو، اخباری در خصوص کشف ذخیره اعلام کرده اند و در آستانه مجمع با رشد همراه شده اند. 


وی اظهار داشت: دلار در روز شنبه صعودی بود و نه تنها از 50 هزار تومان عبور کرد؛ بلکه از 51 هزار تومان هم عبور کرد که پس از رفع موضوع داخلی روسیه، به محدوده کم تر از 50 هزار تومان کاهش یافت و سبب شد تا اثر خاصی در روز یکشنبه بر بازار نداشته باشد. همچنین گروه ساختمانی یکی از گروه های پربازده بود و با اقبالی که به این گروه وجود دارد، انتظار می رود که روند صعودی ادامه داشته باشد.


کریمی عنوان کرد: روز یکشنبه شاهد رشد حدود یک درصدی شاخص کل و هم وزن بودیم. همچنین کگل و شپنا و کچاد بیشترین اثر مثبت را بر شاخص داشتند، اما همچنان شاهد خروج پول حقیقی ها هستیم. این تحلیلگر خاطرنشان کرد: نماد بانک تجارت در بازگشایی با فشار فروش سنگین روبرو شد؛ در حالی که برخی بانک های کوچک با صف خرید روبرو شدند. همچنین شرکت های پرداخت پس از انتشار اخبار در خصوص اخذ کارمزد از پذیرنده ها و در نتیجه افزایش درآمدها، با اقبال نسبی بازار روبرو شدند. 


وی در نهایت گفت: از نکات جالب، رشد دسته جمعی فراکاب ها بود و نماد بورس انرژی و بورس کالا در این میان صف خرید شدند و دو نماد بورس و فرابورس رشد حدود 5 درصدی داشتند؛ همچنین در شرایط حجم پایین معاملات، این موضوع جالب توجه است.

 

تهیه کننده: تیم خبری پاداش 




برتری فروشندگان در...
توسط محمدباقر سلیمانی 10 اردیبهشت 1403 ساعت 14:59
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 05 اردیبهشت 1403 ساعت 09:10
چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 08:32