عرضه ۱۱۷ میلیون دلار در سامانه نیما:سامانه نیما دیروز شاهد عرضه حدود ۱۱۷ میلیون دلار به صورت حواله ارزی به منظور تامین ارز واردات کشور بوده است.  مورخ ۵ تیر ماه ۱۴۰۰ از عرضه های مذکور حدود ۹۲ میلیون دلار معامله شده است. براساس معاملات انجام شده، میانگین موزون نرخ دلاری معاملات ۲۱۴,۳۴۷ ریال بوده است.

پورابراهیمی: اولین چالش دولت تعیین تکلیف کسری بودجه است :رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:پیش‌بینی می‌شود در بودجه ۱۴۰۰ چیزی بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم.به عبارتی یک سوم بودجه عمومی کشور کسری بودجه ماست.اولین چالش دولت منتخب پس از ورود به عرصه اجرایی، تعیین تکلیف وضعیت بودجه‌ای و کسری بودجه است.

افزایش سرمایه 1200 درصدی شستا از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها :رضوانی فر: شستا بزرگترین افزایش سرمایه در تاریخ بورس را رقم می‌زند. مدیرعامل شستا گفت:در خردادماه 99  سرمایه 3 هزار و 900 میلیارد تومانی را به 8 هزار میلیارد تومان رساندیم. درپایان سال 99 نیز از محل انباشته به 14 هزار و 200 میلیارد تومان افزایش سرمایه رسیدیم.رضوانی فر افزود:ما یک افزایش سرمایه 1200 درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی ها را در دستور کار داریم که رکورد افزایش سرمایه را خواهد شکست.خبرنگاران جوان

ایران احتمالا روز شنبه پاسخ آژانس برای تمدید توافق را خواهد داد:شبکه خبری "ان.اچ.کی" ژاپن در واکنش به انقضای توافق فنی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی مدعی شد که یکی از مقامات دولت ایران به این شبکه گفته است احتمالا در روز شنبه، پاسخی از سوی ایران به این درخواست داده خواهد شد.

روسیه: امیدواریم توافق ایران با آژانس تمدید شود :نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین:آژانس هنوز پاسخ مثبت ایران را دریافت نکرده که توافقات موقت فنی همچنان ادامه داشته باشد.من امیدوارم که این پاسخ مثبت باشد تا از بروز موارد نامشخص و به دنبال آن عواقب منفی این وضعیت جلوگیری شود.

شستا: مدیرعامل شستا: در راستای ارتقای شفافیت و افزایش سودآوری، عرضه محصولات تولیدی گروه شستا را بورس‌محور می‌کنیم.رضوانی فر ضمن تاکید بر اینکه در راستای  ارتقای شفافیت و افزایش سودآوری عرضه محصولات تولیدی گروه را بورس محور می‌کنیم افزود: در این راستا در سال جاری محصولات جدیدی همچون سیمان، تیشو، MDF، نمک تصفیه، تایر، کاغذ و MEK را با پیگیری در بورس کالا پذیرش و عرضه کردیم.وی تصریح نمود: در حالی که رشد ارزش معاملات بورس کالا در بهار 1400 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2 برابر بوده رشد معاملات گروه شستا در این مدت به 4.8 برابر رسیده است.رضوانی فر در ادامه  با اشاره به افزایش چشمگیر حجم مقداری و نیز ارزش معاملات گروه شستا در بورس کالا گفت: حجم مقداری معاملات گروه شستا در بورس کالا با رشد 4.3 برابری از 234 هزار تن در بهار 1399 به یک میلیون تن در بهار 1400 افزایش یافته است.وی افزود: همچنین ارزش معاملات گروه شستا در بورس کالا با رشد 4.8 برابری از 840 میلیارد تومان در بهار 1399 به 4000 میلیارد تومان در بهار 1400 افزایش یافته است.

روز شنبه  168 نماد (187 قبلی) دچار صف فروش بودند که ارزش این صفوف 2.5 همت (قبلی 2.6) بود. 320 نماد (قبلی 310) معادل 51 درصد بازار منفی بود.

  ارزش معاملات روز شنبه  7.05 همت بود. 334 میلیارد تومان ورود پول حقیقی صورت گرفت ضمن اینکه 340 میلیارد تومان خروج پول از صندوق های درآمد ثابت ثبت شد.

 سرانه خرید و فروش حقیقی روز شنبه  به ترتیب 165 میلیون ریال در مقابل 182 میلیون ریال گزارش شد. (روز قبل 166 به 173 )

  حقیقی ها در بازار روز شنبه  شیمیایی، چند رشته ای و دارویی خریدند. حقوقی ها بانکی، انبوه سازی و فلزات اساسی خریدند. شستا، بوعلی، تاپیکو، سیتا، ختور توسط حقیقی ها خریداری شد. حقوقی ها وبملت، فوکا، وساخت، اپال، ونوین خریدند.

  در خصوص بخشی از فرآیند افزایش سرمایه خمحور، تیپیکو، گکیش، ولصنم ... گزارش جدید به کدال نشست.

چرا دلار گران شد؟آنطور که بازاری‌ها می‌گویند: افزایش قیمت درهم بعد از خوابیدن تب انتخابات و اخبار مذاکرات هسته‌ای در کنار کاهش عرضه ارز در نیما موجب شده تا مدار ارز در بازار صعودی شود.یکی از صراف‌ها تأکید دارد که چنانچه عرضه در سامانه نیما اصلاح نشود، می‌تواند تبعات جبران ناپذیری در نرخ داشته باشد و منجر به افزایش پایه نرخ ارز نیمایی و قیمت تمام شده کالاهای وارداتی خواهد شد.آنطور که فعالان بازار ارز می گویند هم اکنون وضعیت عرضه و تقاضا در بازار الاکلنگی شده و عرضه کنندگان ترجیح می‌دهند ارزهای خودرا در قیمت‌های بالاتری بفروشند.همین امر احتمالاً موجب ادامه دار شدن سیرصعودی قیمت‌ها می‌شود مگر اینکه فرایند عرضه ارز در نیما با تغییراتی همراه شود.

قطعه سازها: دبیر انجمن قطعه سازان خودرو در نامه ای به رئیس کمیسیون صنایع مجلس خواستار «جلوگیری از واردات بی رویه قطعات خودرو در صورت لغو تحریم ها با توجه به ارزهای انباشته شده پشت سدهای تحریم»