مذاکرات وین با حضور نمایندگان بانک و بیمه و نفت ایران از سر گرفته می‌شود:این بار نمایندگان نفتی، بانکی و بیمه ای هم به مذاکرات می‌پیوندند تا برای نحوۀ آزادسازی اموال بلوکه شده و امکان فروش نفت و تبادل بانکی گفت و گو کنند.اطلاعات دریافتی عصر ایران از منابع موثق حاکی از آن است که مذاکرات احیای برجام در وین یکشنبۀ هفتۀ آینده از سر گرفته می‌شود و این بار نمایندگان نفتی، بانکی و بیمه‌ای هم به مذاکرات می‌پیوندند تا برای نحوۀ آزادسازی اموال بلوکه شده و امکان فروش نفت و تبادل بانکی گفت و گو کنند.  بدین ترتیب به جای گمانه زنی دربارۀ تبعات توقف یا شکست مذاکرات باید در انتظار دور تازه و با حضور نمایندگان نفت و بانک و بیمه بود.

تخت‌روانچی: ارائه تضمین از طرف آمریکا بدیهی و ضروری است: مجید تخت‌روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل پس از نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره بررسی یازدهمین گزارش دبیر کل این سازمان در خصوص اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ گفت: لزوم ارائه تضمین از طرف آمریکا یک اصل بدیهی بوده که در این سال‌ها مورد تاکید ما بوده است.برجام که مثل یک در نیست کسی هر وقت خواست وارد شود و هر وقت خواست بیرون برود. آمریکا بدون دلیل، غیرقانونی و غیر منطقی از برجام خارج شده است.تمام اعضای شورای امنیت واقف هستند که این کار غیرقانونی بوده است

هدف نهایی ایران از مذاکرات اطمینان از اجرای برجام توسط همه است:مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نیویورک امشب (چهارشنبه) در نشست شورای امنیت در خصوص اجرای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ طی اظهاراتی عنوان کرد: پیام امروز این شورا کاملاً روشن است: برجام باید اجرا شود و جایگزین بهتری نیز وجود ندارد.

سازمان خصوصی سازی بلوکهای بانک ملت، بانک صادرات، بانک تجارت، ایران ترانسفو و دامپروری پارس را جهت عرضه عمومی، آگهی کرد.بدین ترتیب:10 درصد وتجارت به قیمت پایه 2990 ریال/11 درصد وبملت به قیمت پایه 4685 ریال/8 درصد وبصادر به قیمت پایه 2592 ریال/15 درصد بترانس به قیمت پایه 2594 ریال/بیش از 38 درصد زپارس به قیمت پایه 150920 ریال در تاریخی که بورس اعلام خواهد کرد، برای عرضه آگهی شدند.

ایران بالاترین رشد تولید فولاد خام را ثبت کرد:مهر - علیرضا رزم حسینی، وزیر صمت در مراسم افتتاح طرح‌های صنعتی:ایران با رشد ۱۳/۳ درصد در سال ۲۰۲۰ بالاترین رشد تولید فولاد خام را در جهان را ثبت کرده که این رتبه دهم جهان را برای کشورمان حفظ کرد.

روز چهارشنبه  149 نماد (165 قبلی) دچار صف فروش بودند که ارزش این صفوف 2.3 همت (قبلی 2.3) بود. 355 نماد (قبلی 353) معادل 54 درصد بازار منفی بود.

  ارزش معاملات روز چهارشنبه  6.3 همت بود. 152 میلیارد تومان ورود پول حقیقی صورت گرفت ضمن اینکه 36 میلیارد تومان خروج پول از صندوق های درآمد ثابت ثبت شد.

 سرانه خرید و فروش حقیقی روز سه شنبه به ترتیب 154 میلیون ریال در مقابل 161 میلیون ریال گزارش شد. (روز قبل 150 به 170 )

  حقیقی ها در بازار روز چهارشنبه از گروه پتروشیمی، چند رشته ای و کانی فلزی سهم خریدند. حقوقی ها بانک و فلزات را حمایت کردند. نوری، شستا، پارس، بمپنا، سمگا، غپاک، واحیا، تاپیکو مورد توجه حقیقی ها بود. حقوقی ها وپاسار، وتجارت، غکورش، وملل، فولاد، غصینو، میدکو و برکت را حمایت کردند.

آمریکا: پیش از رسیدن به توافق با ایران چالش‌هایی وجود دارند؛ این موقعیت را قبلاً هم تجربه کرده‌ایم / ایران با آژانس همکاری کند.جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، چالش‌های موجود برای رسیدن به توافق در خصوص برجام را کوچک‌نمایی کرد.او در اظهاراتی که احتمالاً به مذاکرات میان ایران و ۱+۵ قبل از حصول برجام در سال ۲۰۱۵ اشاره داشت گفت: «می‌دانیم که پیش از رسیدن به توافق با ایران چالش‌هایی وجود دارند و ما این موقعیت را قبلاً هم تجربه کرده‌ایم.»سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری شامگاه جمعه گفت: «اعتقاد ما این است که ایران بایستی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.»

هجدهمین نشست اوپک پلاس بدون نتیجه به کار خود پایان داد:هجدهمین نشست وزیران نفت و انرژی تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به ائتلاف اوپک پلاس بدون نتیجه پایان یافت و تصمیم‌گیری درباره افزایش تدریجی تولید به دوشنبه ۱۴ تیرماه مو‌کول شد.

پورابراهیمی: اولین چالش دولت تعیین تکلیف کسری بودجه است :ئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:پیش‌بینی می‌شود در بودجه ۱۴۰۰ چیزی بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم.به عبارتی یک سوم بودجه عمومی کشور کسری بودجه ماست. اولین چالش دولت منتخب پس از ورود به عرصه اجرایی، تعیین تکلیف وضعیت بودجه‌ای و کسری بودجه است.تسنیم

خروج نام ۳ ایرانی از فهرست تحریم‌ها:سخنگوی خزانه‌داری آمریکا گفته اسامی ۳ فرد ایرانی از فهرست تحریم‌ها خارج شده اما این موضوع ارتباطی با سیاست‌های تحریمی آمریکا و همچنین مذاکرات وین ندارد. دانیل بهزاد فردوس»، «مهرزاد مانوئل فردوس» و «محمدرضا دزفولیان» اشخاصی هستند که به بهانه ارتباط با شرکت ماموت دیزل در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته بودند و اکنون از این فهرست خارج شده‌اند.

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.