نماینده دائم ایران در وین: بزودی اولین صفحه سوخت سیلیساید در ایران ساخته می‌شود:کاظم غریب آبادی: برنامه سازمان انرژی اتمی برای تولید یک صفحه سوخت سیلیساید برای استفاده در رآکتور تهران، ۹ روز قبل به اطلاع آژانس رسید و بلافاصله امور عملیاتی آن آغاز شد.سوخت سیلیساید، نوعی مدرن از سوخت هسته‌ای است که فناوری آن صرفا در اختیار تعداد انگشت شماری از کشورهاست.فعالیت تحقیق و توسعه در این خصوص با اورانیوم طبیعی حدود سه ماه قبل شروع شده بود.در فرایند جدید، یک صفحه سوخت جدید با استفاده از اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد تولید می‌شود.این اقدام که کیفیت و کمیت تولید رادیوداروها را به طور قابل توجهی ارتقاء خواهد داد، جمهوری اسلامی ایران را به یکی از کشورهای پیشرو در حوزه فناوری هسته ای تبدیل می‌کند

طی روز گذشته انجام شد؛عرضه ۲۲۲ میلیون دلار در سامانه نیما:سامانه نیما امروز شاهد عرضه حدود ۲۲۲ میلیون دلار به صورت حواله ارزی به منظور تامین ارز واردات کشور بوده است. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، امروز مورخ ۱۵ تیر ماه ۱۴۰۰ از عرضه های مذکور حدود ۱۷۰ میلیون دلار معامله شده است. براساس معاملات انجام شده، میانگین موزون نرخ دلاری معاملات ۲۲۱,۴۷۹ ریال بوده است. این امر حاکی از این است که نرخ ارز موثر در واردات کشور نرخ مذکور بوده است.

در بورس کالا، استایرن بوتادین رابر 370-385 میلیون ریال، ABS شبصیر 564 میلیون ریال، الکیل بنزن خطی 402میلیون ریال، اسلب 159-169 میلیون ریال، تختال SM مبارکه 155میلیون ریال، سیمان تیپ 5 فله 3711 هزار ریال، شمش فایرا 559 میلیون ریال، شمش فولاد 130-133 میلیون ریال، ورق گالوانیزه 253 میلیون ریال.

  روز سه شنبه 124 نماد (132 قبلی) دچار صف فروش بودند که ارزش این صفوف 1.8 همت (قبلی 2) بود. 268 نماد (قبلی 257) معادل 43 درصد بازار منفی بود.

  ارزش معاملات روز سه شنبه 7.3 همت بود. 414 میلیارد تومان ورود پول حقیقی صورت گرفت ضمن اینکه 255 میلیارد تومان خروج پول از صندوق های درآمد ثابت ثبت شد.

 سرانه خرید و فروش حقیقی روز سه شنبه به ترتیب 185 میلیون ریال در مقابل 161 میلیون ریال گزارش شد. (روز قبل 163 به 148 )

حقیقی ها در بازار روز سه شنبه از گروه چند رشته ای صنعتی، فلزات اساسی خرید کردند. حقوقی ها از بانک و بیمه حمایت کردند. حقیقی ها شستا، فملی، فولاد، وصندوق، پارسان، فارس، وغدیر، فولاژ، تاصیکو خریدند. حقوقی ها از تاپیکو، وپاسار، رنیک، آریا، افق، شبریز، برکت حمایت کردند.

  در خصوص بخشی از فرآیند افزایش سرمایه ولتجار (دعوت به مجمع 300درصد آورده نقدی)، میدکو (لغو مجمع 33 درصد آورده نقدی)، فلوله (دعوت به مجمع 1240درصد تجدید)   ... گزارش جدید به کدال نشست.

مدیرعامل بورس انرژی: چون قیمت برق زیاد نشده، بخش خصوصی رغبت به تأسیس نیروگاه ندارد: علی نقوی: ۶۰ درصد تولید برق کشور توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد؛ وزارت نیرو کمی دیر به بازار بورس توجه نشان داد و حجم معاملات برق در بورس انرژی بسیار پایین است.وزارت نیرو و شرکت توانیر هم تولیدکننده‌اند، هم خریدار و هم رگولاتور. این در حالی است که بخش رگولاتور باید جدا شود؛ قیمت برق در سال های گذشته تغییر نکرده است و این باعث شده بخش خصوصی نسبت به ایجاد نیروگاه جدید رغبتی نداشته باشد

اخذ مالیات از مالکان خودروهای میلیاردی کلید خورد:رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: آئین نامه اجرایی مربوط به مالیات بر خودروهای لوکس که قبلاً به دولت فرستاده شده بود دیروز در کمیسیون اقتصادی دولت به تصویب رسید. پارسا افزود: اطلاعات کامل خودروهای لوکس بر اساس قانون بودجه امسال برای دریافت مالیات در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفت.

فاسمین افزایش سرمایه  از تجدید دارد ؟مدیر مجمع شرکت کالسیمین در پاسخ به پرسش سهامداران در مورد افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی اظهار کرد: افزایش سرمایه در دستور کار امروز نیست و  برای تجدید ارزیابی مقدماتی لازم است که در صورت فراهم شدن در کدال اطلاع رسانی می شود. او با بیان اینکه اسناد کارخانه و اراضی شرکت را بررسی می کنیم اظهار کرد: پس از اخذ مجوزهای لازم اقدامات مقدماتی برای افزایش سرمایه انجام خواهد شد.

عرضه بلوک وبصادر: اطلاعیه عرضه 8 درصدی سهام شرکت بانک صادرات ایران به صورت عمده

دستور توقف فعالیت شرکت‌های فولادی و سیمانی به دلیل کمبود برق صادر شد:«مصطفی رجبی مشهدی» سخنگوی صنعت برق: صنایع فولاد و سیمان می‌توانند در بازه زمانی کنونی به مدت ۲ تا ۳ هفته تولید خود را متوقف کرده و به تعمیرات بپردازند، از سوی دیگر با گذر از زمان اوج بار از تسهیلات صنعت برق بهره‌مند شوند. دامنه طرح مرتبط با همه صنایع فولاد و سیمان است و هر ۲ بخش دولتی و خصوصی باید مصرف برق خود را در قالب این طرح از روز سه‌شنبه کاهش دهند.

عرضه بلوک زپارس توسط سازمان خصوصی سازی:اطلاعیه عرضه 38/13 درصدی از سهام شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس به صورت عمده

ورود بانک مرکزی به کاهش نرخ سود بین بانکی؛ پول‌های پارک شده روانه بورس می‌شوند؟تحلیلگر بازار سرمایه از تطبیق یافتن بانک مرکزی با سیاست‌های رئیس‌جمهور منتخب درباره نرخ سود بین بانکی خبر داد و گفت: سرمایه‌ گذاران تشویق به سرمایه‌گذاری در تولید از طریق بازار سرمایه شده‌اند.همایون دارابی با اشاره به برنامه‌های دولت سیزدهم برای کاهش نرخ سود بانکی گفت: البته هنوز دولت جدید مستقر نشده است؛ اما به نظر می‌رسد که بانک مرکزی خود را با این سیاست‌ها هماهنگ کرده و ظرف روزهای گذشته، نرخ سود بین بانکی، حداقل دو درصد کاهش یافته است؛ این در حالی است که نرخ سود بانکی و روند کنونی آن حکایت از آن دارد که سخنان رئیس کل سابق بانک مرکزی مبنی بر اینکه این بانک دخالتی در نرخ سود بانکی نداشته، صحت ندارد؛ در غیر این صورت اکنون دلیلی بر کاهش نرخ سود وجود ندارد؛ اما بانک مرکزی همگام با سیاست‌های رئیس‌جمهور منتخب، در حال تلاش برای کاهش نرخ سود بین بانکی است.