طرح چهاربندی وزیر خارجه چین برای حل بحران سوریه:«وانگ یی» وزیر خارجه چین طی دیدار با «فیصل مقداد» همتای سوری خود، با تأکید بر حمایت پکن از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه، طرحی چهاربندی برای حل بحران این کشور ارائه کرد/ فارس

عرضه ۱۴۰ میلیون دلار در سامانه نیما:سامانه نیما امروز شاهد عرضه حدود ۱۴۰ میلیون دلار به صورت حواله ارزی به منظور تامین ارز واردات کشور بوده است. امروز مورخ ۲۶ تیر ماه ۱۴۰۰ از عرضه های مذکور حدود ۸۲ میلیون دلار معامله شده است. براساس معاملات انجام شده، میانگین موزون نرخ دلاری معاملات ۲۲۳,۰۶۴ ریال بوده است.

آمریکا: رئیسجمهور جدید ایران روی کار بیاید، آماده ادامه مذاکرات میشویم: وزارت خارجه آمریکا شامگاه شنبه اعلام کرد هنگامی که دوره انتقالی در ایران به پایان برسد،‌آماده برنامه‌ریزی برای ادامه مذاکرات در وین است. وزارت خارجه آمریکا مدعی شد که این کشور آماده ادامه مذاکرات بوده اما طرف ایرانی خواستار زمان بیشتر برای دوره انتقالی در این کشور شده است.  /انتخاب

تعمیرات اساسی پالایشگاه نفت اصفهان پایان یافت:جعفرپور، معاون تولید شپنا اظهار کرد: در این تعمیرات با اجرای سه طرح بهینه‌سازی مشعل‌های پالایشگاه، استحصال انرژی حرارتی از محصول گازوئیل واحد آیزوماکس و بازسازی عایق‌های حرارتی کوره هیدروژن موفق شدیم حدود 2 درصد در مصرف سوخت پالایشگاه صرفه‌جویی کنیم.

خبر بلومبرگ از ابتکار ایران در فروش نفت:ایران در نظر دارد هفته جاری محموله‌ای نفتی را از بندری در دریای عمان بارگیری کند که به عنوان اولین صادرات نفت خام از پایانه‌ای خارج از خلیج فارس و آن سوی تنگه هرمز به حساب می‌آید.این بندر از طریق خط لوله 1000 کیلومتری گوره – جاسک که در امتداد سواحل خلیج فارس کشیده شده، نفت را دریافت می‌کند و انتظار می‌رود در فاز نخست خود بتواند روزانه 350 هزار بشکه نفت صادر کند.

وزارت خارجه آمریکا:ماده ادامه مذاکرات هستیم اما ایرانی ها خواستار زمان بیشتر برای دوره انتقالی در این کشور شدند.هنگامی که دوره انتقالی در ایران به پایان برسد، ما آماده برنامه ریزی برای ادامه مذاکرات وین هستیم./الجزیره

شبندر با تعدیل مثبت آمد: شرکت پالایش نفت بندرعباس در گزارش جدید خود با اعلام رسمی نرخ ها توسط وزارت نفت و با افزایش ۱۶ درصدی درآمدهای عملیاتی و افزایش سایر درآمدها نسبت به گزارش قبل , سود خالص خود را از ۸۰,۷۸۴ میلیارد ریال با ۶۶ درصد افزایش به ۱۳۴,۰۷۱ میلیارد ریال رساند و با سرمایه جدید به ازای هر سهم ۹۹۸ ریال سود محقق کرد که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۴۰۸ درصد رشد داشته است. پیش از این شرکت سود خود را به ازای هر سهم ۶۰۱ ریال اعلام کرده بود.

وضعیت فروش و سودآوری شرکت های گروه سیمانی فیلتر شده برحسب کمترین نسبت قیمت به سود هر سهم: ️در حال حاضر سبزوا و ساروج سخوز به همراه ساروم و سهگمت کمترین نسبت p/e  در بین شرکت های گروه را به خود اختصاص داده اند که میانگین این نسبت در کل گروه 13 می باشد. همچنین در این گروه کمترین نسبت قیمت به فروش (P/S) مربوط به نمادهای سدور سپاها سمازن سهرمز و سهگمت می باشد. به لحاظ ریالی نمادهای سدشت و ستران و سخوز بالاترین ارزش بازاری شرکت های تولیدی این گروه را دارند.

عرضه اولیه سهام شرکت سرمایه گذاری هامون صبا با نماد وهامون در روز سه شنبه بتاریخ 1400/04/29 انجام میشود که هرکد 840 سهم در قیمت 1750 تا 1902 ریال میتواند ثبت سفارش نماید. اگر فرضا 2.6 میلیون کد در این عرضه اولیه شرکت نمایند مبلغی حدودا 30 تا 35 هزار تومان نقدینگی نیاز دارد. حداکثر مبلغ جهت ثبت سفارش نیز در حدود 160 هزار تومان میباشد.این عرضه اولیه 80 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی ها را از بازار جمع آوری میکند.

حقیقی ها در بازار روز شیمیایی، رایانه، خدمات فنی، زراعت و خودرویی خریدند. حقوقی ها از بانک، فلزات حمایت کردند. پارس، نوری، آپ، حق تقدم صبا، شستا، شکبیر، رمپنا مورد توجه حقیقی بود. حقوقی ها وآیند، نمرینو، تاپیکو، فولاد، فملی، ومعادن خریدند.

دستورالعمل خرید و فروش متری مسکن در بورس کالا نهایی شد. به محض اینکه هیئت مدیره سازمان بورس دستورالعمل مربوطه را تصویب کند، امکان عرضه اولین اوراق در این بازار فراهم خواهد شد.

  مجوز افزایش 20 درصدی نرخ کرایه حمل و نقل ریل ویژه مخزنداران ریلی صادر شد.

بخشی از محدودیت‌های اعمال شده در صنایع فولاد و سیمان رفع شده تا این صنایع بتوانند یک شیفت کاری را در شب به تولید بپردازند.  

گزارش های خبری از چند روز گذشته حاکی از آن است که عربستان سعودی و امارات متحده عربی به توافق رسیده اند و زمینه نشست آتی اوپک را برای تولید کنندگان اوپک + فراهم کرده است تا به بلاتکلیفی که هفته ها بازار و قیمت ها را دچار کرده بود پایان دهند.

موجودی انبار روی در شانگهای و لندن، با کاهش6 هزار تنی به 283 هزار تن رسید. موجودی انبار آلومینیوم نیز با افت 71 هزار تنی به 1 میلیون 795 هزار تن رسید. موجودی انبار مس، افت 10 هزار تنی را ثبت کرد و به 356 هزار تن رسید. 

کیوان جعفری نوشت "مقامات چینی ممکن است برخی بسته های محرک اقتصادی را پس از آنکه اقتصاد چین رشد 7.9 درصدی در تولید ناخالص داخلی (GDP) در سه ماهه دوم (Q2) سال ثبت کرد، تزریق نمایند. معاملات آتی سنگ آهن در جلسه معاملاتی امروز افزایش یافت چراکه فعالان بازار انتظار معرفی اقدامات محرک بیشتری را طی نیمه دوم سال 2021 داشتند."

وزیر خزانه داری ایالات متحده جانت یلن می گوید " تعرفه های تجاری چین به دقت اجرایی نشده است.وی همچنین مطرح کرده است که توافق تجاری به مصرف کننده ایالات متحده آسیب زده است." 

.رئیس فدرال رزرو شیکاگو می گوید "پیش بینی می کنم رشد GDP امسال 7٪ باشد و سال آینده این رشد به 3٪ برسد و نرخ بیکاری امسال به 4.5٪ برسد و همچنین در انتهای سال Core PCE در حدود 3٪ باشد. انتظار دارم جهش غیر معمول فشار های تورمی موقتی باشد و سال آینده تورم Core PCE در عدد2.1٪ واقع شود. برای انجام تیپرینگ معیار های بیشتری در زمینه اشتغال مورد نیاز است. 

 پاول می گوید " همچنان با شروع تیپرینگ فاصله داریم. غیر منطقی است که به تورم بالاتر در صورتی که موقتی باشد واکنش نشان دهیم. انتظارات تورمی رشد کردند اما در سطوح مشکل زایی قرار ندارند. اگر تورم برای مدتی بیشتر از انتظارات پایدار باشد در این صورت فدرال رزرو به سرعت واکنش نشان خواهد داد. ترازنامه فدرال رزرو سرانجام می تواند به زیر 8 تریلیون دلار نزول کند."

رهبر اکثریت سنای ایالات متحده چاک شومر می گوید روز دوشنبه اقدامات لازم را جهت رای دهی به لایحه زیر ساختی دو حزبی انجام خواهد داد.وی ضرب الاجل روز چهارشنبه را برای دموکراتها جهت اقدام نسبت به برنامه3.5 تریلیون دلاری در نظر گرفته است.

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

p/e  چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.