رییس اتاق بازرگانی تهران می‌گوید: در ماه‌های آینده دولت با تورمی رو به رو خواهد شد که هیچگاه درکشور تجربه نشده است!مسعود خوانساری رییس اتاق بازرگانی تهران امروز در صفحه شخصی خود نوشت: طبق آمار بانک مرکزی میزان نقدینگی از ۳۷۰۰ هزار میلیارد عبور کرده و نسبت به دو سال پیش ۲ برابر شده است. اگرچه طی ماه‌های گذشته نسبت به عواقب افزایش نقدینگی بر اقتصاد و تورم هشدار داده شده «امادریغ». با این روند در ماه‌های آینده دولت با تورمی رو به رو خواهد شد که هیچگاه درکشور تجربه نشده است.

دولت رئیسی با مدل وین، مذاکرات را ادامه نخواهد داد/ سیاست رئیسی ترک میز برجام نیست: ذوالنوری با تاکید بر اینکه سیاست دولت مردمی ترک میز برجام نیست، گفت: دولت مردمی معتقد است که برجام هزینه‌ها و سودهایی داشته، جمهوری اسلامی هزینه‌های برجام را داده و حالا باید سود آن را ببرد. دولت تدبیر به مردم بدهکار است زیرا بهره برجامی را به آنها نرساند، طرف‌های غربی نیز باید بدهی خود را به ایران بپردازند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: مذاکرات برجام در صورتی ادامه خواهد یافت که حقوق ملت ایران تامین شود.

خودرو ارزان قیمت ملی جایگزین پژو ۲۰۶ تیپ ۲ می‌شود: پژو 206 تیپ 2 در حال حاضر ارزان ترین مدل از این خودرو و محصول شرکت ایران خودرو است .تولید پژو 206 به زودی متوقف خواهد شد و پژو 206 جای خود را در سبد محصولات این شرکت به یک خودرو ملی ارزان قیمت می دهد. بررسی آمار بخشنامه های پیش فروش ایران‌خودرو حکایت از آن دارد که دیگر خبری از حضور آخرین بازمانده محصولات خانواده پژو 206 یعنی خودرو پژو 206 تیپ 2 نیست.

تولید ماده اولیه سوخت سوپرجت:شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس با سرمایه‌ گذاری 55 میلیون یورویی در پروژه شیرین‌سازی بوتان پلاس، ترکیبات گوگردی این محصول راهبردی را به مرز صفر نزدیک و مواد اولیه تولید سوخت سوپرجت را تأمین می‌کند.امین‌نژاد مدیرعامل این شرکت با بیان اینکه پروژه شیرین‌سازی محصول راهبردی بوتان پلاس از مرز 75 درصد عبور کرده است، از بهره‌برداری و تولید تجاری این محصول در خردادماه سال 1401 خبر داد.

برق به سیمانی‌ها رسید:حل مشکل کمبود سیمان طی روزهای آینده:طی توافق وزارت‌خانه‌های صمت و نیرو، کارخانه‌های تولید سیمان از ساعت ۲۴ تا ۸ صبح با ۱۰۰ درصد توان و در طول روز با ۳۰ درصد توان به فعالیت خواهند پرداخت و با این روند در چند روز آینده مشکل کمبود سیمان به صورت کامل حل خواهد شد./ایسنا

رکورد شکنی در تزریق واکسن کرونا ادامه دارد... نمکی، وزیر بهداشت: آمار مسرت بخش واکسیناسیون از ساعت 8 صبح امروز تاکنون که نزدیک به 400 هزار تزریق بود رکورد تازه‌ای در واکسیناسیون کشورست که حاصل تلاش بی وقفه کلیه همکاران ارجمند در خانه‌های بهداشت، مراکز جامع سلامت، پایگاه‌های ایجاد شده، مراکز تجمیعی، سازمان اورژانس و همچنین زحمات کلیه عزیزان همراه در نیروهای مسلح، سازمان بسیج و مردم عزیز در سراسر کشورست./شبکه خبر

استقراض ۳۹ هزار میلیارد تومانی دولت از بانک مرکزی در سال ۹۹:براساس گزارش نماگرهای اقتصادی سال ۱۳۹۹ بانک مرکزی، بدهی دولت به بانک مرکزی در سال گذشته با ۵۰ درصد رشد به ۱۱۵ هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان رسیده است.رشد ۵۰.۸ درصدی بدهی دولت به بانک مرکزی در شرایطی بود که بارها و بارها فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و حمید پورمحمدی معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه در ماه‌های ابتدایی امسال، از تامین بودجه سال ۹۹ بدون استقراض از بانک مرکزی خبر می‌دادند.به نظر می‌رسد بخش عمده این استقراض ناشی از عدم بازپرداخت تنخواه بودجه بوده است. دولت طبق قانون می‌تواند معادل ۳ درصد از بودجه عمومی و در موارد خاص تا ۵ درصد از بودجه عمومی مصوب آن سال را از بانک مرکزی تنخواه دریافت کند. این تنخواه درواقع پایه پولی است و دولت طبق قانون باید تا پایان سال آن را تسویه کند.

زنگنه: اوپک پلاس نمی‌تواند بازگشت ایران را به بازار نادیده بگیرد : وزیر نفت پس از پایان  نوزدهمین نشست وزارتی اوپک پلاس: در نشست امروز همان تصمیم قبلی تصویب شد. تصمیم قبلی این بود که اوپک پلاس ماهی ۴٠٠ هزار بشکه افزایش تولید داشته باشد تا برسیم به مبنای آوریل ٢٠٢٠/در جلسه امروز خط پایه برخی از کشورها تغییر کرد؛ در مجموع ظرف ١۵ ماه، ۵.٨ میلیون بشکه به بار اضافه خواهد شد/ قبلا هم گفتم در همه این بحث‌ها بازگشت ایران به بازار مهم و تأثیرگذار است. هر وقت این بازگشت صورت بگیرد اوپک پلاس نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد

توافق کاهش تولید نفت اوپک‌پلاس تمدید شد: اعضای اوپک‌پلاس در جلسه نوزدهم خود توافق کاهش تولید را تا زمان بازگشت کامل  5.8 میلیون بشکه نفت تمدید کردند.   بر اساس توافق جدید ماهانه 400 هزار بشکه در روز از ماه آینده میلادی به تولید نفت اوپک‌پلاس اضافه خواهد شد، البته در افزایش تولید شرایط بازار در جلسات ماهانه مورد بررسی قرار می گیرد تا کل 5.8میلیون بشکه نفتی که بر اساس توافق سال گذشته اوپک پلاس همچنان از بازار خارج است، به تولید اعضا بازگردد.ایران، ونزوئلا و لیبی همچنان از این کاهش تولید معاف خواهند بود. /ایرنا

تقاضای واقعی فولاد صفر شد / انبارها تکمیل شده است: دبیر انجمن فولاد ایران می‌گوید: عرضه در کشور دو برابر تقاضای واقعی است، تقاضا تقریبا وجود ندارد و می‌توان گفت صفر است. علت امر آن است که ساخت و سازی هم انجام نمی‌شود. رسول خلیفه سلطانی در مورد خبر افزایش قیمت فولاد در بازار اظهار کرد: افرادی کالا خریده و انبار کرده‌اند؛ می‌خواهند از انبارهای خود استفاده کرده و گرانتر بفروشند. موج خبری گرانی را کسانی درست می‌کنند که کالا در انباری دارند.وی افزود: اگر به این موضوع موج داده نشود، آنقدر بازار آرام می‌شود که همه این احتکارکنندگان متضرر می‌شوند، با ارزانی کالا مواجه شده و آنچنان آسیب می‌بینند که دیگر نتوانند خود را بازیابی کنند. پیش‌بینی من این است که طی 20 روز آینده قیمت فولاد کاهش قابل توجهی برای مثال 20 درصد داشته باشد. /ایلنا

تولیدکنندگان اوپک پلاس به توافق نفتی اولیه رسیدند: منابع آگاه خبر دادند اعضای کلیدی گروه اوپک پلاس برای افزایش تدریجی تولید نفت تا دسامبر و تمدید مدت اجرای پیمان محدودیت عرضه تا پایان سال ۲۰۲۲ به توافق اولیه رسیده اند./ ایسنا

شاخص کل روند صعودی -  شاخص هم وزن روند متعادل - اصلاحی

  دلار حواله سنا  22.164 – 22.365 تومان،  اسکناس تهران 24.550 تومان.

 در بورس کالا، آهن اسفنجی 88.7 میلیون ریال، شمش فایرا 578 میلیون ریال، شمش روی 620 میلیون ریال، کنسانتره سنگ آهن 26.8 میلیون ریال، گندله سنگ آهن 36.7 – 37.23 میلیون ریال، لوب کات سنگین 95-118 میلیون ریال، مس کاتد 2077 میلیون ریال.

روز یکشنبه  140 نماد دچار صف فروش و 93 نماد همراه با صف خرید، بودند که ارزش صفوف فروش 1.1 همت و صفوف خرید 628 میلیارد تومان بود. 400 نماد معادل 70 درصد بازار منفی بود.

  ارزش معاملات روز یکشنبه  6.67 همت  بود. 260 میلیارد تومان خروج پول حقیقی از سهام و 42.5 میلیارد تومان خروج پول از درآمد ثابت ها ثبت شد.

 سرانه خرید و فروش حقیقی روز یکشنبه  به ترتیب 153 میلیون ریال در مقابل 178 میلیون ریال گزارش شد. (روز قبل 189 به 157 )

  حقیقی ها در بازار روز یکشنبه  سیمانی و پالایشی خریدند. حقوقی ها از بانک و فلزات حمایت کردند. تاپیکو، شستا، حق تقدم صبا، سیمان سپاهان، شیران و شاوان در صدر خرید حقیقی ها بود. حقوقی ها تجارت، فولاد، بانک ملت و پتروشیمی نوری خریدند.

  در خصوص بخشی از فرآیند یا تغییر وضعیت افزایش سرمایه در نمادهای خاور (پیشنهاد)، همراه (تصمیمات)، وآذر (دعوت)، لکما (تصمیمات)، فلوله (تصمیمات)، قاسم (پیشنهاد)، کویر (پیشنهاد)، فرابورس (تصمیمات) ... گزارش جدید به کدال نشست.

  عراقچی می گوید "روشن است که گفتگوهای وین باید منتظر دولت جدید در ایران بماند. این اقتضای هر دموکراسی است. آمریکا و انگلیس باید این نکته را درک کرده و ایجاد ارتباط بین یک تبادل انسانی - که آماده اجرا می باشد - با برجام را متوقف کنند. تبادل (زندانیان) را گروگان اهداف سیاسی قرار دادن،  باعث از دست دادن هم تبادل و هم توافق می شود."

  سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات عراقچی گفت "این اظهارات تلاشی برای شانه خالی‌کردن از مسئولیت بن‌بست کنونی در مذاکرات است. ما در جریان مذاکرات وین، گفت‌وگوهای غیرمستقیمی درباره موضوع زندانی‌ها انجام دادیم و تأخیر در ازسرگیری این روند، کمک‌کننده نیست."

  با توجه به بحران به وجود آمده در خوزستان "برای تامین آب شرب خوزستان 200 میلیارد تومان، برای مهار کانون‌های ریزگرد 70 میلیارد تومان، 100 میلیارد تومان برای پروژه‌های آب کشاورزی و 50 میلیارد تومان برای مشکل آب دام‌ها اختصاص یافت."

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

p/e  چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.