فرایند انتقال نماد ذوب از فرابورس به بورس در حال انجام است:مدیرعامل ذوب آهن اصفهان، ضمن بیان مطلب فوق ،گفت: اگر ذوب آهن را برای واردات زغال سنگ خارجی آزاد بگذارند از نظر کیفیت و ارزش اقتصادی بازدهی بیشتری خواهد داشت.یزدی زاده با تشریح دلایل تمرکز این شرکت بر صادرات شمش، بیان کرد: محدودیت در صادرات محصولات نهایی به دلیل تحریم‌ها و وضع تعرفه‌های سنگین بر واردات محصولات نهایی فولادی با عنوان حمایت از صنایع داخلی توسط سایر کشورها، تعدد کارخانه‌های نورد در کشور و رقابت منفی قیمتی آن‌ها در بازار‌های هدف صادراتی به دلیل دسترسی به شمش ارزان قیمت داخلی بسیار دشوار است. به همین منظور بیشتر کشور‌ها تمایل دارند تا تنها شمش فولادی را وارد کشور خود کنند تا محصولات نهایی.مدیرعامل ذوب آهن اصفهان چالش‌های این شرکت را عنوان کرد و گفت: بحران آب در اصفهان، تحریم ها، ویروس کرونا، محدودیت ظرفیت تولید زغال سنگ کشور، عدم تناسب قیمت گذاری زغال سنگ داخلی در مقایسه با زغال سنگ خارجی از چالش‌هایی است که این شرکت با آن مواجه است.یزدی زاده درباره برنامه‌های آتی این شرکت گفت: افزایش تولید با راه اندازی کوره بلند شماره یک، کاهش مصرف کک، تملک معادن سنگ آهن، تکمیل زنجیره تامین آب، افزایش موجودی مواد اولیه، تأسیس شرکت حمل و نقل ریلی برای حمل و نقل پایدار مواد اولیه، خرید برق از بورس انرژی، آغاز بازسازی باتری شماره ۲ کک سازی، تداوم انتقال پساب شهری به کارخانه، انتشار اوراق مرابحه و استفاده از توان شرکت‌های تابعه خارج از کشور از جمله برنامه‌های این شرکت است.

فردا با فشار دلالان به وزارت صمت، مصوبه خروج سیمان از بورس کالا صادر می‌شود!  ️مرتضی حیدری امروز در بخش میز اقتصادی بخش خبر ۱۴ شبکه یک سیما از برگزاری نشست مهمی در وزارت صمت خبر داد که قرار است با فشار دلالان، دوباره سیمان از بورس کالا خارج شود!حیدری گفت: فردا در وزارت صمت جلسه ای برگزار می شود تا سیمان از بورس کالا خارج شود! سیمانی که پس از سال ها تلاش برای رهایی از دست دلالان در بورس عرضه شد تا سود اصلی به جای دلال به صاحان صنعت و تولید یعنی بازنشستگان و مردم برسد، فردا قرار است «مصوبه خروج از بورس» با فشار دلالان صادر شود! حیدری اظهار داشت: از وزارت صمت این توقع می رود که زیر بار این فشار نرود.

خبر مهم رئیس سازمان بورس در خصوص سهام عدالت:رییس سازمان بورس گفت: اکنون درصدد هستیم، آزادسازی سهام عدالت را دوباره از صفر شروع کنیم تا دیگر شاهد تاثیر منفی این اقدام بر روند معاملات بازار نباشیم و به دنبال این اتفاق آزادسازی سهام عدالت را از یک درصد آغاز خواهیم کرد. ظرفیت بازار جوابگوی فروش سهام عدالت نیست؛دهقان دهنوی به ریزش بازار سهام در تابستان سال گذشته اشاره کرد و افزود: شروع ریزش بازار سهام در تابستان سال 99 در مقطعی بود که فرآیند آزادسازی سهام عدالت از 30 به 60 درصد اجرایی شد.رییس سازمان بورس تاکید کرد: اکنون در این مرحله از آزادسازی سهام عدالت دقت خواهیم داشت تا به هیچ عنوان آزادسازی به شکلی نباشد که تاثیر منفی بر روند معاملات بازار داشته باشد و دوباره شاهد تکرار روند نزولی سال گذشته در بازار باشیم. /ایرنا

واکسن پاستوکووک در برابر همه جهش‌ها مقاوم است:رئیس انستیتو پاستور ایران:نتایج کار آزمایی‌ها نشان می‌دهد واکسن پاستوکووک ۹۱.۲ درصد در مقابل جهش‌های مختلف ( که در کوبا عمدتا جهش‌های آفریقای جنوبی و کالیفرنیایی که بدترین نوع ویروس هستند) موفق بوده است.

پرداخت 1000 میلیاردی بدهی دولت به صندوق‌های بازنشستگی تصویب شد: شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در توئیتر خود نوشت: ایام‌ عید است و وقت خبر خوب کاری از جنس کارستان! بدهی بعضا چند ده ساله دولتها به صندوق های بازنشستگی برای بار دوم پس از سال 99 با واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در دولت به تصویب رسید. سهم سازمان تامین اجتماعی 89 صندوق کشوری 30 و صندوق روستاییان 1000 میلیارد تومان است

برجام امضا نشود، قیمت‌ها قابل کنترل نخواهد بود:️ اعظمی، عضو کمیسیون کشاورزی با اشاره به دلایل افزایش قیمت مرغ در روزهای اخیر تاکید کرد که اگر تمهیداتی اندیشیده نشود، قیمت مرغ تا عید افزایش پیدا خواهد کرد و اگر دولت آینده تدبیر نکند و برجام امضا نشود قیمت‌ها در سال آینده غیرقابل کنترل است.

رشد اقتصادی سال گذشته ۳.۶ درصد بود:رییس کل بانک مرکزی گفت: سال گذشته به موجب تدابیر و اقدامات اتخاذ شده و مدیریت و مهار آثار تحریم‌ها، رشد اقتصادی و رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص داخلی به ترتیب به ارقام ۳.۶ و ۲.۵ درصد رسید.

احمد خاتمی: مذاکرات یکی از عوامل گرانی‌های افسارگسیخته است!عضو شورای نگهبان می‌گوید: ذلت‌پذیری یعنی اینکه همه مسائل کشور را به مذاکره با آمریکا ربط دهند؛ حتی آب خوردن را به مذاکره با آمریکا ربط می‌دهند.

روغن موتور خودرو 41 درصد گران شد:رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک‌ و روغن تهران: روغن ماشین با موافقت سازمان حمایت تا 41 درصد افزایش پیدا کرده است.با این تغییرات قیمتی تولید افزایش پیدا می‌کند و با افزایش سطح عرضه احتمالا مشکل کمبود روغن خودرو در بازار حل می‌شود.

70 درصد سیمان خریداری شده در یک سال گذشته در اختیار 15 نفر در کشور بوده است!️ سیمان 16 هزار تومانی را به مصرف کننده 60 هزار تومان فروختند.جمارانیان، رئیس انجمن صنفی صنعت سیمان: ما به عنوان صنعت و طبق قانون، اجازه خرده فروشی نداریم و باید به صورت عمده سیمان بفروشیم؛ حذف واسطه‌ها (بخوانید سلاطین سیمان!) وظیفه وزارت صمت و زیرمجموعه های وزارت صمت است.

رئیس انجمن صنفی صنعت سیمان: ما در سیمان، سلطان نداریم، سلاطین سیمان داریم و مشخص است چه کسانی هستند. از وزارت اطلاعات می‌خواهیم بررسی کند که در دهه گذشته این سلاطین در بحث سیمان چه کرده‌اند و چه کسانی بهره‌مند شده‌اند.قوانین دستوری به جز رانت و فساد برای عده‌ای خاص، هیچ عایدی برای تولیدکننده و مصرف کننده نداشت.

برق سیمانی‌ها قطع نمی‌شود: رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق کشور: صنایع سیمان طی محدودیت تامین برق اخیر حداکثر به مدت ۲۵۰ ساعت محدود شدند و از دو روز گذشته بدون محدودیت در حال تولید هستند. البته در این مدت با ظرفیت کناری تولید داشتند. برق صنایع سیمان قطع نخواهد شد، ولی محدود می‌شود.از اواخر هفته گذشته، محدودیت‌های صنایع سیمان و فولاد کاهش یافته و فعالیت این صنایع یک شیفت کاری در شب، بدون محدودیت اعلام شده بود.

آمریکا اعمال سختگیری بیشتر علیه صادرات نفت ایران را بررسی می‌کند: خبرگزاری رویترز به نقل از یک‌ مقام آمریکایی گزارش داد که واشنگتن اعمال سختگیری‌های بیشتر علیه صادرات نفت ایران به چین را مورد بررسی قرار خواهد داد؛ ایالات متحده در حال انجام بررسی‌های لازم برای جلوگیری از فروش نفت ایران به چین است/ فارس

انتقاد تند رحیم اسماعیلی دانا رییس مجمع از شورای رقابت در مجمع سالیانه خساپا : دشمن ما ترامپ نیست بلکه قیمت گذاری دستوری و شورای رقابت است. این به نفع مردم هم نیست و سود آن به جیب عده ایی دلال می رود. دولتمردان پول را از تولید خارج و به دست دلال صفتان می دهند. مانع زدایی اصلی تولید شرکت سایپا، آزاد سازی قیمت است. ما قول می دهیم قیمت بازار آزاد را پایین بیاوریم ولی شما قیمت گذاری دستوری را حذف کنید.حتی اگر نتانیاهوی صهیونیست هم در شورای رقابت بود با اصرار به شیوه غلط قیمت گذاری دستوری انقدر به صنعت خودروی و اقتصاد کشور ضربه و لطمه نمیزد!!خطاب به شورای رقابت : همه در این کشور متوجه روش غلط قیمت گذاری دستوری شما طی این ۱۶ سال شده اند با تورم سال قبل قیمت سال بعد خودرو را تعیین نمی کنند نرخ نهاده های تولید به روز است بهتر است پای خود را از صنعت خودرو کنار بکشید تا این صنعت نفس بکشد.

اختصاص ۲ هزار مگاوات برق به صنایع سیمان و فولاد:باشگاه خبرنگاران - طبق گفته‌های سخنگوی صنعت برق طبق توافق میان صنعت برق و وزارت صمت، قرار است ۲ هزار مگاوات برق به صنایع اختصاص داده شود.

رئیس بورس: آزادسازی سهام عدالت را از صفر شروع میکنیم:فارس - ظرفیت بازار جوابگوی فروش سهام عدالت نیست. اگر اجازه داده شود تا همه سهامداران مستقیم، اقدام به فروش سهام خود کنند حجم گستردهای از عرضه وارد بازار شده و بازار نزولی میشود.شروع ریزش بورس در مقطعی بود که فرآیند آزادسازی سهام عدالت از ۳۰ به ۶۰ درصد اجرایی شد. الان میتوان برای جلوگیری از تاثیر منفی فروش سهام عدالت بر معاملات، در هر مرحله یک درصد از آن را در بازار آزادسازی کرد.

وزیر بهداشت:از این هفته، هر هفته یک میلیون و دویست هزار دوز واکسن برکت تحویل وزارت بهداشت می‌شود./ انتخاب

ارزش معاملات روز دوشنبه  5.3 همت  بود. 68 میلیارد تومان وورد پول حقیقی به سهام و 20 میلیارد تومان ورود پول به درآمد ثابت ها ثبت شد.

سرانه خرید و فروش حقیقی روز دوشنبه  به ترتیب 171 میلیون ریال در مقابل 154 میلیون ریال گزارش شد. (روز قبل 153 به 178 )

  حقیقی ها در بازار روز دوشنبه  چند رشته ای، سرمایه گذاری، غذایی خریدند. حقوقی ها از سیمان، فلزات و بیمه حمایت کردند. حق تقدم صبا، وصندوق، شستا، قشرین، وپستر، شبصیر توسط حقیقی ها خریداری شد. حقوقی ها برکت، پاکشو، ثبهساز، شگویا، وبانک، فخوز خریدند.

  در خصوص بخشی از فرآیند یا تغییر وضعیت افزایش سرمایه در نمادهای سمگا، کمینا، گکیش، رنیک، خعمرا، فولای، بورس، آپ، البرز، ولتجار، فمراد، غصینو، وحافظ، فلوله، ولیز، دابور، بکاب، کنور، وپویا، میدکو ... گزارش جدید به کدال نشست.

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

p/e  چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.