فرانسه می گوید؛ ایران شانس سازش در توافق هسته ای را به خطر می اندازد:وزارت خارجه فرانسه گفت: اگر ایران زودتر به میز مذاکره برنگردد، احتمال انعقاد توافق با قدرت های جهانی در مورد احیای توافق هسته ای 2015 خود را به خطر می اندازد.ایسنا

رئیسی: باید دست دلالان از بازار سیمان و فولاد قطع شود:سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور منتخب : حل مشکلات و موانع ساخت انبوه مسکن بدون قطع کردن دست سوداگران و کنترل قیمت ممکن نیست. اگر فعالیت‌های سوداگرانه در بازار مسکن کنترل نشود شیرینی ساخت مسکن برای مردم از بین میرود. اقدامات درحال انجام برای ساخت انبوه مسکن از جمله طرح اقدام ملی مسکن باید با قوت ادامه یابد. باید با روحیه جهادی تلاش کنیم تامین زمین برای ساخت حداقل یک میلیون مسکن در سال با فوریت در اولویت اقدامات قرار گیرد.

وزیر راه: باید جلوی عرضه سیمان در بورس کالا گرفته شود

عرضه شمش فولادی در بورس کالا برای سومین هفته متوالی لغو شد:چیلان -  شنیده‌ها از منابع موثق حاکی از این است که حجم عرضه شمش فولادی در بورس کالا که قرار بود طبق برنامه روز سه‌شنبه ۵ مرداد صورت گیرد، به حدنصاب نرسیده و به همین دلیل، عرضه‌های این هفته شمش فولادی به‌کلی لغو شده است. پیگیری‌ها از منابع مطلع نشان می‌دهد که حجم تجمیع‌شده برای عرضه شمش در هفته جاری زیر ۱۰ هزار تن بوده است که این حجم بسیار پایین است و به دلیل نگرانی نسبت به رقابت شدید برای خرید این حجم اندک از شمش فولادی، کلاً عرضه‌ها لغو شده است. این سومین هفته متوالی است که در نتیجه قطع برق فولادسازان، عرضه شمش فولادی در بورس کالا لغو می‌شود. آخرین عرضه شمش در بورس کالا به روز ۱۵ تیرماه برمی‌گردد. تبعات قطع برق شرکت‌های فولادی خود را در افزایش نرخ محصولات فولادی و کمبود شدید عرضه شمش و محصولات فولادی در بازار نشان داده است.

گفت‌وگوی شرمن با وزیر خارجه چین درباره ایران:ایرنا - وزارت خارجه آمریکا از برگزاری گفت‌وگوی صریح بین دیپلمات ارشد خود و رئیس دستگاه دیپلماسی چین درباره مسائل دوجانبه و موضوع هسته‌ای ایران خبر داد.وزارت خارجه چین نیز اعلام کرد «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه آمریکا از چین در زمینه حل موضوع هسته‌ای ایران کمک خواسته است.

شروط آزاسازی پول های بلوکه شده ایران:سفیر جدید کره‌جنوبی در تهران اعلام کرد: تنها شرکت‌های کره‌ای صادرکننده کالا به ایران مجاز به دریافت پول خود از منابع مسدود شده ایران هستند و این حق برداشت شامل مبادلات جدید نمی‌شود، به گفته سفیر جدید کره‌جنوبی، در شرایط جدید تنها امکان برداشت شامل اقلام بشردوستانه و دارو می شود.

در بورس کالا، استایرن بوتادین رابر 400 – 415 میلیون ریال، استایرن منومر پارس 248 – 302 میلیون ریال، اسید استیک شفن 178 میلیون ریال، ABS شبصیر 572 میلیون ریال، الکیل بنزن خطی شیران 414 میلیون ریال، PET شگویا 257-262 میلیون ریال، کریستال ملامین 445 میلیون ریال، لوب کات سبک 97.4 میلیون ریال، منو اتیلن گلایکول شاراک 150 میلیون ریال.

  روز دوشنبه  102 نماد دچار صف فروش و 84 نماد همراه با صف خرید بودند که ارزش صفوف فروش 1 همت و صفوف خرید 882 میلیارد تومان بود. 311 نماد معادل 60 درصد بازار منفی بود.

  ارزش معاملات روز دوشنبه  5.1 همت  بود. 244 میلیارد تومان ورود پول حقیقی به سهام و 233 میلیارد تومان خروج پول از درآمد ثابت ها ثبت شد.

 سرانه خرید و فروش حقیقی روز دوشنبه  به ترتیب 169 میلیون ریال در مقابل 160 میلیون ریال گزارش شد. (روز قبل 171 به 154 )

  حقیقی ها در بازار روز دوشنبه  محصولات شیمیایی، زراعت، کانه های فلزی، دارویی و قندی خریدند. نماد تیپیکو، سپید، فسرب، جم پیلن، شغدیر، کگل، بوعلی، کچاد و شاراک مورد توجه حقیقی ها قرار گرفت. حقوقی ها سیمانی و سرمایه گذاری خریدند. برکت، کاما، کاوه، سفارس، تاپیکو، فاهواز، تنوین مورد توجه حقوقی بود.

  در خصوص بخشی از فرآیند یا تغییر وضعیت افزایش سرمایه در نمادهای بنو، دابور، غدشت، گکیش، خفولا ... گزارش جدید به کدال نشست.

فرانسه می گوید؛ ایران شانس سازش در توافق هسته ای را به خطر می اندازد. وزارت خارجه فرانسه گفت: اگر ایران زودتر به میز مذاکره برنگردد، احتمال انعقاد توافق با قدرت های جهانی در مورد احیای توافق هسته ای 2015 خود را به خطر می اندازد.

قیمت جهانی مس تحت تاثیر کمبود عرضه و شرایط تولید در معادن شیلی با افزایش قابل توجهی همراه شده است؛ کاهش شاخص دلار و تقویت تقاضا بر کامودیتی ها نیز در این رشد مس بی تاثیر نبوده است.

پیشنهاد وزارت صمت به دولت برای عدم عرضه سیمان در بورس کالا به مدت محدود و نه خروج سیمان از بورس کالا.

معاون وزیر راه از درخواست افزایش قیمت بلیط قطار به شورای عالی ترابری خبر داد.

شپدیس در گزارش 10 ماهه خود مبلغ 14714 میلیارد تومان فروش داشته که رشد 153 درصدی داشته است.

شپترو در گزارش 4 ماهه خود 339 میلیارد درآمد داشته است که رشد 1256 درصدی نسبت به مدت مشابه  داشته است.

خراسان در 4 ماهه از فروش محصولات خود 1185 میلیارد درامد داشته که رشد 182 درصدی نسبت به گذشته داشته است.

تعلیق نماد شصفها تا تاریخ 17 مردادماه ادامه دارد.

رابرت مالی: فشار حداکثری علیه ایران شکست خورد، بایدن تصمیم گرفته است به وضعیت فعلی برجام پایان دهد.

افزایش ۷ درصدی تولید محصولات فولادی و ۶ درصدی شمش در ۳ ماهه نخست سال‌جاری:براساس گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، از ابتدای فروردین تا پایان خرداد ۱۴۰۰، افزون بر ۸ میلیون و ۷۴ هزار تن شمش (بیلت، بلوم و اسلب) تولید شد. این رقم در مدت مشابه سال گذشته، ۷ میلیون و ۵۸۷ هزار تن بود.میزان تولید محصولات فولادی (تیرآهن، میلگرد، ناودانی، نبشی، انواع ورق و غیره) در کشور طی مدت مورد اشاره، حدود ۵ میلیون و ۳۹۶ هزار تن بود. میزان تولید این محصولات در کشور طی مدت مشابه سال گذشته، ۵ میلیون و ۴۲ هزار تن بود. /ایمیدرو

غول فولاد ساز خاورمیانه  سنگ آهن را  بزودی جهانی می خرد/معدن ۲۴: احتمال توافق بزرگ فولاد مبارکه اصفهان با شرکت های سنگ آهنی: غول فولاد ساز خاورمیانه  سنگ آهن را جهانی می خرد.با کمبود شدید سنگ آهن در کشور و با توجه به توافق مدیر عامل فولاد مبارکه با برخی سنگ آهنی ها این شرکت نرخ سنگ آهن را طبق قیمت جهانی خریداری خواهد کرد.با توجه به توقف طرحهای توسعه فولاد مبارکه اصفهان این مهم سبب کاهش سود دهی این شرکت در ۱۴۰۰ خواهد شد.

رکورد شکنی در زیرمجموعه شبریز: ثبت رکورد تازه در صادرات بوتن 1 پتروشیمی تبریز/محصول مازاد بر مصرف بوتن 1 این شرکت که با ظرفیت 110 درصدی تولید عملیاتی است، صادر می‌شود و پتروشیمی تبریز امسال موفق به ثبت رکورد تازه‌ای در بارگیری و ارسال این محصول شد.

رکورد مصرف برق در کشور شکست:رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق گفت: امروز میزان مصرف برق به 66 هزار و 887 مگاوات رسید که در طول تاریخ صنعت برق کشور بی سابقه بوده است. مصرف برق در سال گذشته 58 هزار و 254 مگاوات بود. ه دلیل کم بارشی نمی‌توان از حداکثر ظرفیت نیروگاه های برق‌آبی استفاده کرد.در حال حاضر توان تولید برق کشور 54 هزار مگاوات است و 12 هزار مگاوات اختلاف را باید با مدیریت مصرف جبران کنیم.

بررسی دلایل گرانی سیمان و فولاد و قطعی برق با حضور دو وزیر در مجلس: رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرد که دلایل گرانی سیمان و فولاد و مشکلات برق واحدهای صنعتی با حضور وزاری صمت و نیرو در کمیسیون صنایع و معادن مجلس بررسی شد.  اکبری گفت: صنایع بخش مهمی از اقتصاد کشور هستند و دولت برای تامین برق موردنیاز، نباید در نخستین گام، برق واحدهای تولیدی و صنعتی را قطع کند.

یک سوم بانک‌های مرکزی جهان یوان چین را به ذخایر خود اضافه می‌کنند: طبق تحقیقات موسسه گلوبال پابلیک اینوستر که توسط انجمن رسمی موسسات مالی و پولی در لندن منتشر شده، 30 درصد بانک‌های مرکزی قصد دارند  طی 12 تا 24 ماه آینده، سهم یوان را در دارایی‌های خود افزایش دهند.

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

p/e  چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.