آلمان: گزینه بازگشت به برجام تا ابد در دسترس نیست:«هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان که کشورش در عمل به وعده‌های خود برای اجرای کامل برجام ناکام مانده روز جمعه از تأخیر پیش آمده در مذاکرات احیای برجام ابراز ناخرسندی کرد.

کاخ سفید: انتقال ریاست‌جمهوری ایران به پایان برسد آماده ادامه مذاکرات هستیم

سخنگوی کاخ سفید: زمان برگزاری دور هفتم مذاکرات هنوز اعلام نشده و ما در این باره اینکه زمان مذاکرات در خصوص توافق هسته‌ای ایران چه زمانی خواهد بود گمانه‌زنی نخواهیم کرد.هر وقت فرایند انتقال ریاست‌جمهوری ایران به پایان برسد ما آماده‌ایم.

خبر تعلیق دو هفته ای عرضه سیمان در بورس کالا از طرف بورس کالا تایید نشد. شنیده ها حاکی از آن است که این طرح توسط وزارت صمت ارائه شده بود اما به تصویب نرسید. هدف وزارت صمت از ارائه این طرح آرام سازی بازار سیمان تا بهبود وضعیت برق است.این جلسه با حضور نمایندگان بورس کالا و وزارت صمت ادامه دارد.

افزایش ۴۷ درصدی ارزش تجارت خارجی ایران: رئیس کل گمرک ایران از افزایش ۴۷ درصدی ارزش تجارت خارجی ایران در چهار ماه اول سال خبر داد و گفت که افزایش ۶۵ درصدی صادرات و ۳۲ درصدی واردات در این دوره ثبت شده است./ منبع: ایسنا

بازگشت حقیقی‌ها به تالار شیشه‌ای:سهامداران خرد پس از دو هفته دوری، مجددا در سمت خرید سهام فعال شدند.هفته گذشته در حالی که بورس تهران تنها 3 روز کاری داشت، شاخص کل با رشد 0.4 درصدی همراه شد و ضمن ثبت ششمین هفته پیاپی صعودی، سرانجام پس از حدود 10 ماه تغییر فاز داد و بر مبنای مفاهیم مالی – رفتاری وارد فاز گاوی یا صعودی شد. در این هفته بازیگران خرد نیز مجددا به زمین خرید سهام بازگشتند و در مجموع شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش 183 میلیارد و 830 میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بودیم. به این ترتیب پس از دو هفته دوری حقیقی‌ها، مجددا شاهد تحرک این دسته از بازیگران بورسی در سمت تقاضا بودیم. کمرنگ شدن احیای برجام در ما‌ه‌های آینده و به دنبال آن رشد نرخ دلار از مهمترین دلایلی بود که مجددا بورس‌بازان را به تالار شیشه‌ای کشاند. جایی که دلار در مجموع دادوستدهای هفتگی خود رشد بیش از 4 درصدی را ثبت کرد و حتی روز چهارشنبه وارد کانال 26 هزار تومان نیز شد. در این شرایط سهامداران با رجوع به تجربیات گذشته خود، تورمی شدن فضای اقتصاد را عامل رشد قیمت سهام ارزیابی می‌کنند.

وزیر خارجه عراق: در گفت‌وگوها میان تهران و ریاض نقش داریم:«فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق در مصاحبه خود با شبکه خبری العربیه با اشاره به مذاکرات اخیر میان تهران و ریاض گفت: «ما در گفت‌وگوها میان عربستان سعودی و ایران نقش داریم». وی افزود که روابط میان آمریکا و ایران به صورت مستقیم بر عراق تاثیرگذار است. انتخاب

روسیه: هدف احیای برجام است نه بیشتر و نه کمتر:نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی:هدف توافق شده مذاکرات وین عملاً احیای شکل اولیه برجام است، نه بیشتر و نه کمتر.همه مشارکت‌کنندگان باید مراقب باشند که حتی به‌طور غیرعمد این تصور ایجاد نشود که آنها در حال منحرف شدن از این هدف مشترک هستند و تلاش می‌کنند چیز جدیدی را به توافق بیفزایند.منبع: تسنیم

۲۷شرکت سیمانی عرضه کننده در بورس کالا در اولویت وصل برق قرار گرفتند:با توجه به تصمیمات متخذه در ستاد فرماندهی اوج بار و هماهنگی وزارت نیرو و صمت، شرکت های سیمانی زیر که اقدام به ارائه محصول در بازار نموده اند تا اطلاع ثانوی از ساعت ۲۴ الی ۸ صبح ۷۰% دیماند مصرفی و از ساعت ۸ صبح الی ۲۴ معادل ۳۰% دیماند مصرفی مجاز به مصرف هستند.براساس این اطلاعیه شرکت های سیمان ساوه،صوفیان، آذرآبادگان خوی، ارومیه،آبیک، فارس نو، کردستان، فیروزکوه، شمال، مازندران، درود، شاهرود، توسعه ماهان کرمان، خوزستان، سپاهان، بجنورد، تهران، دشتستان، قائن، منددشتی، خزر، اردستان، داراب، شرق، خاش، کرمان و بهبهان مشمول این اطلاعیه می شوند. اقتصادآنلاین

مقام آمریکایی: چند ماه دیگر شاید بازگشت به برجام ارزشی نداشته باشد:انتخاب - مقام آمریکایی: تهران زمان زیادی ندارد.امیدواریم دولت جدید ایران فکر نکند به این خاطر که سر سخت تر هستند چیزی بیش از دولت قبلی به دست می‌آورند.

وال‌ استریت ژورنال: آمریکا به دنبال تحریم پهپادها و موشک‌های ایران است:ایرنا -  یک روزنامه آمریکایی بر طبق گفته مقام‌های آمریکایی گزارش کرد که واشنگتن قصد دارد تحریم‌هایی را علیه توانمندی موشکی ایران وضع کند.

نرخ لحظه ای دلار تهران:به گفته فعالان، در هفته‌ها و ماه‌های گذشته، به طور کلی، معامله‌گران تصور می‌کردند که مذاکرات هسته‌ای در شرایط خوب یا معمولی قرار دارد. همین عامل موجب می‌شد بی‌گدار به آب نزنند و به راحتی اقدام به خرید دلار نکنند. با این حال، از هفته گذشته، معامله‌گران از سمت داخل و خارج کشور، سیگنال‌هایی را دریافت کردند که احتمال احیای برجام را برای آنها ضعیف کرد.

جدا از برهم خوردن تصورات معامله‌گران نسبت به آینده مذاکرات هسته‌ای، وضعیت و آمارهای متغیرهای پولی نیز چندان جالب توجه نبوده است. به نظر می‌رسد سیاست‌گذار باید در روزهای ابتدایی هفته جاری اقدام به مدیریت بازار ارز کند، در غیر این صورت، رشد قیمت دلار ادامه خواهد یافت.

مدیرعامل شستا:معضل «رانت» با عرضه حداکثری محصولات در بورس کالا حل می شود.مدیرعامل شستا گفت: از ابتدای امسال، مجموعه بزرگ شستا مقید شده که هر کالایی که قابلیت و ظرفیت عرضه در بورس کالا و بازار سرمایه را داشته باشد، تنها از طریق این بازار عرضه کند.رضوانی فر تلاش برای شفافیت بیشتر و عرضه حداکثری محصولات در بورس را در راستای مقابله با رانت‌خواری ارزیابی و اظهار کرد: وجود رانت در فروش محصولات و خرید مواداولیه یکی از مهمترین مشکلاتی است که در مجموعه‌های تولیدی وجود دارد و لذا عرضه حداکثری محصولات در بورس به رفع این مشکل و شفافیت بیشتر کمک می‌کند.

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

p/e  چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.