چرا دلار گران شد؟ رئیس سابق کانون صرافان ایران به همشهری آنلاین گفت: طولانی شدن مذاکرات مرتبط با برجام و تضمینی که طرفین از یکدیگر خواسته‌اند همزمان با تعویق مذاکرات، موجب تغییر پیش‌ بینی ها درباره نتیجه نهایی مذاکرات برجام شده است. همین موضوع موجب شد تا موجی در بازار ارز ایجاد شود که ما از پنجشنبه گذشته شاهد تاثیرگذاری بیشتر آن  بر بازار ارز بودیمسلطانی زاده افزود: متوقف شدن مذاکرات به طور موقت یا حتی پیش بینی برای طولانی شدن آن و یا هر مسئله و روند دیگری که بر برجام اثر بگذارد و آن را به مخاطره بیندازد، به شدت بازار ارز در کشور را تحت تاثیر قرار می دهد. این مسئله اینچنین به بازار القا می کند که احتمالا تحریم ها برداشته نمی شود و یا حتی ممکن است تشدید شود، پول های بلوکه شده ایران آزاد نخواهد شد و یا اینکه احتمالا باز هم نخواهیم توانست نفت را با قیمت مناسبی به فروش برسانیم.

استفاده از اهرم فشار برای بازگرداندن ایران به تعهدات برجامی : وبگاه آمریکایی «هیل» وابسته به کنگره گزارش کرد که دولت بایدن قصد دارد در دوران فعلی توقف مذاکرات «وین»، فشارها به ایران را تشدید کند تا این کشور را وادار به بازگشت به تعهدات برجامی کند.  طبق این گزارش، گزینه‌هایی که برای تشدید فشار به جمهوری اسلامی روی میز امریکا قرار دارد، ظاهراً شامل تشدید محدودیت‌های صادرات نفت ایران و همچنین وضع تحریم‌های جدید بر برنامه‌های موشکی و پهپادی ایران می‌شود.

گفت‌وگوی بلینکن و لاپید درباره حادثه برای کشتی صهیونیستی:وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با همتای آمریکایی خود ایران را به نقش‌آفرینی در حمله به نفت‌کش این رژیم متهم کرد و خواستار «پاسخ بین‌المللی» به آن شد. وزیر خارجه رژیم صهیونیستی: ایران بارها تصمیم اسرائیل برای دفاع از خودش و منافعش را تضعیف کرده است./فارس

پیشنهاد ۳۵ تا ۷۰ درصد عوارض صادراتی برای زنجیره فولاد:سعید عسکزاده، دبیر انجمن سنگ آهن ایران:وزارت صمت در نامه ای به معاون اول رییس جمهوری، درخواست افزایش تعرفه صادرات مواد معدنی را از ۳۵ تا ۷۰درصد برای سنگ آهن، کنسانتره، گندله سنگ آهن وسایر مواد معدنی داده است. عدم توجه به اختیارات دولت، عدم توجه به بروکراسی لازم برای وضع عوارض، نبود نگاه کارشناسی لازم و عدم توجه به نظرات بخش خصوصی و تشکل‌ها از ایرادات اصلی نامه است و این نکته در نظر گرفته نشده است که تعرفه صادراتی  تنها مانع صادرات نیست بلکه اساسا تنظیم گر قیمت نهاده در داخل است.در روزهای پایانی دولت، این انتظار از وزارتخانه وجود نداشت که مانند هشت سال گذشته که استراتژی خوش خدمتی به بخش فولاد را جایگزین خدمت رسانی به زنجیره آهن و فولاد کرده بود، در ساعات آخر دولت، باز هم چنین سیاستی را پیش بگیرد و چنین نامه‌ای را به هیات وزیران بزند.

بیانیه بانک خلق چین: مبارزه با ارزهای دیجیتال ادامه دارد: بانک خلق چین که تحت عنوان بانک مرکزی این کشور شناخته می‌شود، در بیانیه روز شنبه خود اعلام کرد که این نهاد فشار شدید خود بر تبلیغات غلوآمیز ارزهای دیجیتال را ادامه خواهد داد. این بیانیه در حالی منتشر می‌شود که سیاست‌گذاران بانک خلق چین، در جلسه روز جمعه خود اولویت‌های این نهاد برای نیمه دوم سال جاری را تعیین کردند.این نهاد در بیانیه‌ای که منتشر کرده، دست به ستایش عملکرد خود در زمینه سرکوب ارزهای دیجیتال زده و می‌گوید که مانند گذشته نظارت بر پلتفرم‌های مالی و مبارزه با تبلیغات معاملاتی ارزهای دیجیتال را ادامه خواهد داد.

عربستان قیمت نفت خام خود را افزایش می‌دهد:رویترز: عربستان سعودی، برترین صادرکننده نفت خام جهان، قیمت درجات مختلف نفت خام خود برای فروش در آسیا در ماه سپتامبر را افزایش خواهد داد. این دومین ماه متوالی افزایش قیمت نفت عربستان است که به دنبال بالا رفتن شاخص‌های نفت خاورمیانه اتفاق می‌افتد.

عرضه‌کنندگان بورسی در اولویت تامین برق قرار دارند:سعید زرندی، معاون طرح و برنامه وزارت صمت:شرکت‌هایی که روز چهارشنبه محصول خود را در بورس عرضه کردند در اولویت تامین برق قرار گرفتند که شامل ۳۶ شرکت است.روز چهارشنبه هفته گذشته ۷۰۰ هزار تن سیمان توسط شرکت های یاد شده در بورس عرضه شد که متوسط قیمت هر پاکت سیمان ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان بود. به این ترتیب هم از ظرفیت بورس استفاده و هم قیمت‌ها به واقعیت نزدیک شد.اگر تامین برق صنایع سیمانی به روال عادی بازگردد، ذخایر کلینکر زیادی در این شرکت‌ها وجود دارد که می‌تواند تبدیل به سیمان شده و به کاهش بیش از پیش قیمت‌ها بیانجامد.

افزایش قیمت سکه همزمان با افزایش تقاضا در بازار:کشتی آرای؛ نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر گفت:امروز قیمت انواع سکه به دلیل رشد نرخ ارز، با روند صعودی مواجه شده است.هر قطعه سکه تمام طرح قدیم به رقم ۱۰ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) نیز امروز با افزایش یک میلیون تومانی نسبت به هفته قبل، به نرخ ۱۱ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان معامله می‌شود.هر نیم سکه نیز امروز به رقم ۵ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و هر ربع سکه به رقم ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسیده است. همچنین هر سکه یک گرمی بانک مرکزی نیز، دو میلیون و ۳۵۰ تومان قیمت گذاری شده است.

فارس - سفیر آمریکا در دیدار با الکاظمی: از هرگونه تلاش دیپلماتیک که به بازگردانی روابط طبیعی با ایران منجر شود، استقبال می‌کنیم. ما تمایلی به تنش با ایران به‌ویژه در عراق نداریم.

تقویت احتمال عرضه خودرو در بورس کالا بعد از نامه رئیس سازمان بورس:دهقان دهنوی،  رئیس سازمان بورس در نامه‌ای به رئیس شورای رقابت از وی خواسته تا مجموعه‌هایی که در جریان امور مربوط به قیمت گذاری خودرو هستند را معرفی کند. این درخواست در حالی مطرح شده که موضوع عرضه خودرو در بورس کالا مدتی است در جلسات مجلس، دولت و خودروسازان مطرح است و در عین حال تمام معاملات در بورس کالای ایران تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار انجام می‌شود. به این ترتیب نامه رئیس سازمان بورس می تواند احتمال عرضه خودرو در بورس کالا را تقویت کند.

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

p/e  چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.