نرخ سیمان واقعی می شود:معدن ۲۴:با تأمین برق کارخانه‌های سیمان و افزایش تولید قیمت در بازار کنترل خواهد شد و به روال عادی بر می‌گردد. این را معاون وزیر صمت خبر داد. اما آیا این رویه قیمت سیمان را به واقعیت نزدیک می‌کند.

رشد 5 درصدی تولید مس وکاهش 5 درصدی تولید نیکل غول معدنی انگلو امریکن:معدن24: داده های منتشر شده از سول غول معدنی انگلو امریکن نشان می دهد که میزان تولیدات مس در نیمه اول سال تا 5 درصد افزایش سالانه داشته است در حالی که تولیدات نیکل کاهش 5درصدی را تجربه کرده است.بر اساس این آمار، تولید مس واحد لس برانسس با رشد 9 درصدی به 163.200 و واحد کولاهواسی 3درصد رشد تولید اما واحد سولدادو 6 درصد کاهش تولید سالانه را داشته اند.  همچنین تولیدات نیکل این شرکت در نیمه اول سال جاری میلادی کاهش 5 درصدی سالانه داشته است.برنامه تولید برای کل سال 2021 حکایت از تولید 650 تا 680 هزار تنی مس و 42 تا 44 هزار تنی نیکل دارد که با توجه به گسترش شیوع کرونا هدف گذاری شده است. بر این اساس تولید مس این شرکت در نیمه اول سال 2021 عدد 330 هزار تنی و برای نیکل عدد 20.700 تنی و منگنز 1میلیون و 800 هزار تنی ثبت شده است. مدیر اجرایی این شرکت می گوید که برنامه سرمایه گذاری متوازن موجب افزایش سود 20 درصدی تا 3 سال آینده خواهد شد چرا که با اضافه شدن واحد کوالاوکو تا سال 2022 رشد میانگین 25 تا 30 درصدی حاصل خواهد شد.

نرخ جدید مس در بورس کالا:به گزارش معدن 24، روز یکشنبه 10 مرداد ماه ، 5 هزار تن مس کاتد در بورس کالا به قیمت پایه 2156523 ریال توسط شرکت ملی مس ایران عرضه و 1300 تن از آن معامله شد.این فلز نسبت به قیمت 2075756 ریالی هفته گذشته 80767 ریال رشد داشته است.قیمت جهانی مس در بورس کالای لندن 9747 دلار بر تن است.

برنامه پیشنهادی انجمن فولاد برای شرایط اضطراری کمبود برق اعلام شد:تولید ۴۰ درصدی فولاد فقط با ۲۰۰۰ مگاوات ساعت برق/انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در نامه‌ای به وزیر صمت برنامه پیشنهادی خود برای تولید در زنجیره فولاد در شرایط اضطراری کمبود برق را ارائه داده که براساس آن با اختصاص ۲۰۰۰ مگاوات ساعتی که وزارتخانه‌های نیرو و صمت وعده تأمین آن را داده‌اند، تولید ۴۰ درصدی با اشتغال حدود ۹۰ درصدی در زنجیره فولاد برقرار خواهد شد.به گزارش ایسنا، برنامه پیشنهادی انجمن فولاد به‌صورت تفصیلی برای تمام شرکت‌های زنجیره فولاد و کلیه استان‌ها تدوین شده و این برنامه به نحوی است که در شرایط اضطراری کمبود برق، خسارات وارده به واحدهای تولیدی و اقتصاد ملی را کاهش می‌دهد، فضا برای ایفای تعهدات ضروری صادراتی شرکت‌ها را فراهم می‌سازد و به تنظیم بازار داخلی فولاد کمک کند.در برنامه پیشنهادی انجمن تولیدکنندگان فولاد برای تولید زنجیره فولاد در شرایط اضطراری کمبود برق، محدودیت‌های فنی تولید و همچنین شرایط بازار در هر حلقه از زنجیره فولاد درنظر گرفته شده و این برنامه براساس این دو مولفه تدوین شده است.حتی در کنار شرایط خاص هر شرکت، شرایط استان‌های مختلف در نظر گرفته شده و در برخی رسته‌ها با تقسیم شرکت‌ها به دو گروه A و B، طوری این برنامه تنظیم شده که در استان‌های مختلف مشکلی در تأمین نیازهای بازار صورت نگیرد.علاوه بر این، میزان نیاز کشور به تولیدات هر حلقه از زنجیره فولاد، مبنای برنامه پیشنهادی انجمن فولاد بوده است و در محصولاتی که کشور به آن‌ها نیاز بیشتری دارد، تولید با توان مصرف برق بیشتری پیشنهاد شده است.

خطوط تولید صنعت خودرو کشور از جمله سایپا به منظور انجام تعمیرات نگهداری سالانه از 30 تیر تا 9 مردادماه در تعطیلات تابستانی بودند. با این وجود گروه سایپا در سه هفته اخیر، حدود 23 هزار دستگاه انواع محصولات دارای کسری قطعات را تکمیل و تجاری سازی کرد. /منبع: سایپانیوز

کندترین رشد 17 ماه اخیر چین:رویترز: فعالیت‌های کارخانجات چین در ماه جولای تحت تأثیر قیمت بالاتر مواد اولیه و نگهداری تجهیزات و شرایط بد آب و هوایی، با کندترین رشد خود در 17 ماه اخیر روبرو شد نگرانی‌هایی در مورد کند شدن دومین اقتصاد بزرگ جهان به وجود آورد.طبق داده‌های اداره ملی آمار چین، شاخص رسمی مدیران خرید (PMI) شرکت‌های تولیدی این کشور در ماه جولای از 50.9 واحد به 50.4 درصد افت کرده است. (حداکثر افت در پیش‌بینی‌ها 50.8 واحد بود)

برنامه پیشنهادی انجمن فولاد برای شرایط اضطراری کمبود برق اعلام شد/ تولید ۴۰ درصدی فولاد فقط با ۲ هزار مگاوات ساعت برق:به گزارش چیلان، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران طی نامه‌ای به وزیر صمت برنامه پیشنهادی خود برای تولید در زنجیره فولاد در شرایط اضطراری کمبود برق را ارائه داد. طبق این برنامه با اختصاص ۲ هزار مگاوات ساعتی که وزارتخانه‌های نیرو و صمت وعده تأمین آن را داده‌اند، تولید ۴۰ درصدی با اشتغال حدود ۹۰ درصدی در زنجیره فولاد برقرار خواهد شد...برنامه پیشنهادی انجمن فولاد به‌صورت تفصیلی برای تمام شرکت‌های زنجیره فولاد و کلیه استان‌ها تدوین شده و این برنامه به نحوی است که در شرایط اضطراری کمبود برق، خسارات وارده به واحدهای تولیدی و اقتصاد ملی را کاهش می‌دهد، فضا برای ایفای تعهدات ضروری صادراتی شرکت‌ها را فراهم می‌سازد و به تنظیم بازار داخلی فولاد کمک میکند.

فروش املاک در اخابر:شرکت مدیریت سازمان سازه غدیر به نمایندگی از شرکت مخابرات ایران در نظر دارد تعدادی از املاک خود را طی مزایده عمومی با شرایط ویژه (به صورت نقد و اقساط و بدون کارمزد) به فروش برساند.

معاون وزیر صنعت: سیمان در بازار کیسه‌ای ۴۰ هزار تومان شد:هرچند قیمت سیمان طی روزهای گذشته در بازار به پاکتی ۱۱۰ هزار تومان هم رسید، اما معاون وزیر صمت امروز از کاهش قیمت این محصول در بازار و عرضه آن به قیمت ۴۰ هزار تومان خبر داد.

تامین مالی ۶۸۰ هزار میلیارد تومانی دولت از بازار سرمایه:وزیر اقتصاد گفت:سال گذشته ۶۸۰ هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه برای اقتصاد کشور تامین مالی کردیم که اقدامی بی‌نظیر بود.در سال ۹۹ توانستیم بودجه‌ای را تجربه کنیم که از ۵۷۱ هزار میلیارد تومان مخارج دولت فقط ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در آمد ناشی از نفت بود و بقیه را از طریق مالیات و فروش سهام دارایی دولت و اوراق تامین کردیم.

موافقت کمیسیون صنایع مجلس با عرضه خودرو در بورس کالا:فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: این کمیسیون مخالفت خود را با قیمت گذاری دستوری خودرو بارها اعلام کرده است؛ با وارد شدن خودرو در بورس کالا قیمت عرضه و تقاضا خود به خود تنظیم می شود.چنانچه خودرو در بورس عرضه شود و بازار خودرو جایگاه خود را به عنوان بازاری برای سرمایه گذاری در بین مردم از دست دهد، در آینده ای نزدیک شاهد تنظیم شدن عرضه و تقاضای بازار خودرو و همچنین خروج از قیمت گذاری دستوری خواهیم بود.

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

p/e  چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.