مروری بر جزئیات عرضه ٩٤١ هزار تنی سیمان در بورس کالا :نگاهی به اطلاعیه عرضه بورس کالای ایران برای امروز (شنبه ۱۶مردادماه) نشان می‌دهد که شرکت‌های سیمانی با عرضه‌های گسترده به تالار معاملات می‌آیند، به‌طوری‌که امروز ۹۴۱هزار و ۷۵۰تن انواع سیمان از سوی ۴۴شرکت عرضه خواهد شد که امکان خرید حداقل ۱۰تن (حجم بار کوچک‌ترین کامیون) نیز برای خریداران خرد فراهم است. به گزارش «کالاخبر»، شرکت‌های سیمانی شامل بین‌المللی ساروج بوشهر، آذرآبادگان خوی، آرتای اردبیل، اردستان، ارومیه، بجنورد، بهبهان، تهران، توسعه ماهان کرمان، جوین، خاش، خزر، خوزستان، داراب، دشستان، دورود، زابل و زاوه تربت از عرضه‌کنندگان امروز هستند. از دیگر شرکت‌های عرضه‌کننده سیمان در بورس کالا می‌توان به سیمان زنجان، ساوه، سپاهان، سفید شرق، سفید نیریز، شاهرود، شرق، شمال، صوفیان، عمران انارک، غرب، فارس، فارس نو، فیروزکوه، قائن، مازندران، ممتازان کرمان، منددشتی، هرمزگان، کاوان بوکان، کردستان، کرمان، کویر کاشان، صنایع سیمان سامان غرب، مجتمع سیمان غرب آسیا و کارخانجات سیمان لامرد اشاره کرد.

  نقش عرضه‌های بورس در تعادل بازار سیمان:پس از عرضه بالغ بر ۷۳۰هزار تن سیمان در هفته گذشته، بازار سیمان کشور با آرامش نسبی مواجه شده و قیمت‌ها در بازار در سراشیبی قرار گرفته است. در این میان امروز ٤٤ شرکت سیمانی بالغ بر ٩٤١هزار تن سیمان در بورس کالا عرضه می‌کنند تا با پاسخگویی به نیاز مصرف‌کنندگان، بازار سیمان با تعادل بیشتری همراه شود.  در این میان حداقل تناژ خرید در بورس تا ۱۰تن کاهش یافته تا از این طریق مشتریان خرد نیز قادر به تامین نیاز خود از مسیر بورس کالا باشند. بنابراین علاوه‌بر اینکه مشتریان بزرگ نظیر انبوه‌سازان و شهرداری‌ها امکان خرید سیمان از بورس کالا را دارند، مشتریان کوچک هم قادر به خرید هستند. این تصمیم با این هدف اتخاذ شد که انحصاری در خرید ایجاد نشود و از سوی دیگر به نیاز تمامی مشتریان پاسخ داده شود.

  نحوه خرید سیمان از بورس:سخنگوی بورس کالای ایران درباره نحوه خرید سیمان از این بازار گفت: متقاضی برای خرید سیمان از بورس کالا نیاز به دریافت کد معاملاتی از طرف کارگزار دارد و پس از آن می‌تواند نسبت به خرید حداقل ۱۰تن سیمان از طریق کارگزاری اقدام کرده و ثبت سفارش کند.  به گفته محمد حسنی سعدی، متقاضیان باید به کارخانه‌ای که در اطلاعیه عرضه قید می‌شود توجه کنند، زیرا باید سیمان را از انبار کارخانه دریافت کنند. بنابراین باید کارخانه‌ای را انتخاب کنند که در محدوده جغرافیایی آنها باشد، در غیر این صورت باید متحمل هزینه حمل سیمان شوند که این موضوع با توجه به حجیم‌بودن سیمان صرفه اقتصادی ندارد.  با پذیرش‌های هفته گذشته کمیته عرضه بورس کالا، شمار شرکت‌های سیمانی پذیرفته‌شده به ۵۴ شرکت رسیده که این امر گویای عرضه‌های وسیع‌تر سیمانی در روزها و هفته‌های آینده است.

افزایش ۱۳۷ درصدی سودآوری پتروشیمی بندرامام: رستمی مدیرعامل پتروشیمی بندر امام از تولید حداکثری بیشتر واحدهای این پتروشیمی خبر داد و گفت: سودآوری این مجتمع بزرگ ‏پتروشیمی کشور نسبت به پارسال ۱۳۷ درصد رشد داشته که بیشترین مقدار سودآوری بندر امام در ۱۰ سال گذشته است.‏

تخت روانچی، سفیر ایران در سازمان ملل:امروز اسرائیل و حامیانش اطلاعات جعلی در مورد حوادث اخیر در آبهای منطقه ارائه کرده تا شورای امنیت را متقاعد کنند ایران را محکوم کند و شکست خوردند.ما این ادعاها را به شدت رد می‌کنیم. شورای امنیت بایستی با ماجراجویی اسرائیل در منطقه برخورد کرده و فریب و جعل سازی های آن را رد کند.

افزایش ۱۳۷ درصدی سودآوری پتروشیمی بندرامام: رستمی مدیرعامل پتروشیمی بندر امام از تولید حداکثری بیشتر واحدهای این پتروشیمی خبر داد و گفت: سودآوری این مجتمع بزرگ ‏پتروشیمی کشور نسبت به پارسال ۱۳۷ درصد رشد داشته که بیشترین مقدار سودآوری بندر امام در ۱۰ سال گذشته است.‏

چرا قیمت شکر گران شد؟قیمت جهانی شکر به دلیل شرایط اقلیمی نامساعد حاکم بر کشورهای تولید کننده این ماده خوراکی افزایش یافت. شرکت بازرگانی دولتی ایران هم در نشست پایش بازار کالاهای اساسی، قیمت شکر را همچنان افزایشی پیش بینی کرد.️ کاهش شدید دما در برزیل شرایط اقلیمی خاص قطبی را بر برزیل حاکم کرده که سبب تاثیر بر تولیدات محصولات کشاورزی از جمله نیشکر شده و با کاهش تولید، قیمت شکر را در بازارهای جهانی افزایشی کرده است.

رییسی: مقاومت تنها راه پیروزی در مقابل صهیونیست‌ها است: رییس جمهور ایران در دیدار دبیرکل جبهه خلق برای آزادی فلسطین: کسانی که بدنبال عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند به اشتباه خود پی خواهند برد./فارس

ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور امکان‌پذیر است:نایب رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور با اشاره به عقب ماندگی سالیانه ساخت ۷۰۰ هزار واحد مسکونی گفت: سخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، در صورت تامین زمین و منابع مالی، قابل اجرا است.  به گفته ایرج رهبر اکنون نقدینگی عظیمی در دست بخش خصوصی است که باید بکار گرفته شود اما راه اصلی آن تضمین دهی دولت به بخش خصوصی است که از سرمایه آنها بعد از مشارکت در ساخت مسکن حمایتی، کاسته نشود. /ایرنا

آمادگی کامل فنی ایران برای بازگشت به بازار نفت:️ وزیر نفت از آمادگی کامل فنی ایران برای بازگشت به بازارهای جهانی نفت خام در بالاترین سطح پس از توافق سیاسی و لغو تحریم خبر داد.️ بیژن زنگنه امروز در دیدار با محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با بیان اینکه پس از خروج آمریکا از برجام (مه ۲۰۱۸ تاکنون) ایران از صادرات حدود ۲ میلیارد بشکه نفت خام محروم شد، تصریح کرد: این مقدار معادل حدود ۱۲۰ میلیارد دلار است.

چین: ایران در دوران آیت‌الله رئیسی به پیشرفت‌های عظیمی دست خواهد یافت!️ خبرگزاری شینهوا نوشته است «هووا چان‌یینگ»، سخنگوی وزارت خارجه چین معتقد است ایران در دوران ریاست‌ جمهوری ابراهیم رئیسی به پیشرفت‌های عظیم‌تری در زمینه ملت‌سازی و توسعه اقتصادی-اجتماعی دست خواهد یافت.️ سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین تصریح کرد چین برای توسعه روابط دوجانبه اهمیت زیادی قائل است و آماده است تا از فرصت پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک در سال جاری برای ارتقاء روابط دوجانبه به سطحی جدید استفاده کند.

ذوب:برای اولین بار در کشور، ذوب آهن اصفهان در کارگاه نورد ۶۵۰ یا همان کارگاه تولید ریل ملی موفق به تولید ریل ۵۴E۱ مطابق با استاندارد EN-۱۳۶۷۴ برای بهره برداری در مترو کلانشهر تهران شد.تولائیان معاون ذوب آهن اصفهان در این خصوص گفت: پیرو تولیدات ریلی ذوب آهن، از جمله ریل‌های ۶۰E۱ و U۳۳ برای خطوط راه آهن، ریل S۴۹ برای متروی بهارستان، ریل R۱۸ برای معادن و ریل زبانه سوزن، ۱۲ مردادماه ریل ۵۴E۱ نیز برای مترو کلان شهر تهران تولید شد تا کشور از واردات این نوع ریل بی نیاز شود.

خبرنگار وال استریت ژورنال: امیرعبداللهیان به مقامات اروپایی گفته است که ایران متعهد به بازگشت به مذاکرات وین است.امیرعبداللهیان دو ساعت با معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفتگو کرده است.انتخاب

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری شب گذشته اش از ایران خواست که به وقفه ایجاد شده در مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین پایان بخشیده و با بازگشت به آن امکان به نتیجه رساندن این مذاکرات را فراهم کند.

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

p/e  چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.