سفر قریب‌الوقوع وزیر خارجه عراق به ایران:روزنامه العربی الجدید: وزیر خارجه عراق در روزهای آینده، برای انتقال پیام نخست وزیر این کشور به رئیس جمهور جدید ایران، راهی تهران خواهد شد.

موافقت هیات وزیران با افزایش سرمایه بانک مرکزی از محل اندوخته احتیاطی/دولت با پیشنهاد بانک مرکزی ج.ا.ا مبنی بر افزایش سرمایه این بانک از محل اندوخته احتیاطی موافقت کرد.بر این اساس، سرمایه بانک مرکزی از مبلغ6339.5 میلیارد تومان به 6939.5 میلیارد تومان افزایش می یابد.

ژاپن تایمز: وزیر خارجه ژاپن برای تحیکم روابط با دولت جدید ایران به تهران سفر می‌کند

در بازار امروز 17 مردادماه، سرانه خرید هر کد حقیقی در بازار، در حدود 15.4 میلیون تومان و سرانه فروش در حدود 10میلیون تومان بود.

عرضه ۲۷۸ میلیون دلار در سامانه نیما:سامانه نیما امروز شاهد عرضه حدود ۲۷۸ میلیون دلار به صورت حواله ارزی به منظور تامین ارز واردات کشور بوده است. امروز مورخ ۱۷ مرداد ماه ۱۴۰۰ از عرضه های مذکور حدود ۱۳۱ میلیون دلار معامله شده است. براساس معاملات انجام شده، میانگین موزون نرخ دلاری معاملات ۲۲۶,۲۹۸ ریال بوده است.

تحولات دیجیتال در معدن‌کاری: معدن‌کاری نیز مانند سایر صنایع نیازمند تغییر و استفاده از فناوری‌های جدید است تا به کمک آن، کسب و کار خود را با افزایش سرعت و دقت فرآیندها، کاهش هزینه‌ها و کنترل کیفیت کارآمد؛ پرسودتر و نوآورانه‌تر دنبال کند.به منظور تشخیص این روندها، تیمی با توانایی بررسی این صنعت در سطوح مختلف خرد و کلان متشکل از بخش‌های مختلف در دو سال گذشته تشکیل شد تا روندهای اصلی نوآوری به خوبی رصد و به مخاطب‌ها ارائه شود.تحولات اخیر قرن ۲۱ همچون ظهور «صنعت ۴» (انقلاب چهارم صنعتی)، معدن‌کاری را نیز مانند سایر صنایع، تحت‌تاثیر تحولات حوزه فناوری و ورود روندهای بزرگ (megatrends) قرار داده است. با این حال این صنعت نسبت به صنایع دیگر همچون آی‌تی، ارتباطات، پزشکی و مالی دیرتر از روندهای تکنولوژیکی متاثر شده است و از کاربرد تکنولوژی در بخش‌های مختلف همچون ICT، سلامت و اقتصاد پیروی کرده است.

ذخایر ارزی چین از 3 تریلیون و 200 میلیارد دلار گذشت:بلومبرگ: دفتر مدیریت ذخایر ارزی چین اعلام کرده، میزان ذخایر ارزی این کشور با ۲۲ میلیارد دلار افزایش نسبت به ماه قبل به سه تریلیون و ۲۳۶ میلیارد دلار رسیده است.

کچاد:  شرکت چادرملو موفق شد از ابتدای سال 1400 تا پایان پانزدهمین روز از مردادماه، 363 هزار و 486 تن فولاد تولید کند.

موافقت هیات وزیران با افزایش سرمایه بانک مرکزی از محل اندوخته احتیاطی:دولت با پیشنهاد بانک مرکزی ج.ا.ا مبنی بر افزایش سرمایه این بانک از محل اندوخته احتیاطی موافقت کرد.بر این اساس، سرمایه بانک مرکزی از مبلغ 63 هزار و 395 میلیارد ریال به مبلغ 69 هزار و 395 میلیارد ریال افزایش می یابد.

فولاد:تولید 17,074 تن گندله در روز/ با وجود محدودیت‌های ناشی از برق، کارکنان غیور شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان (یکی از شرکت‌های تابعه فولاد مبارکه اصفهان)، موفق به ثبت رکورد تولید روزانه 17 هزار و 74 تن گندله آهن شدند.این رکورد، بالاترین رکورد ثبت‌شده این شرکت از ابتدای راه‌اندازی تاکنون می‌باشد.

توانمندی فولاد مبارکه برای صادرات اسلب گازترش:عظیمیان مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان: طرف‌های خارجی به‌دلیل تحریم‌ها، از تحویل ورق‌های موردنیاز شرکت نفت برای اجرای پروژه انتقال نفت گوره به جاسک خودداری کردند؛ اما شرکت فولاد مبارکه اسلب مخصوص انتقال گازترش را از سال 98 تولید کرده و هم‌اکنون نیز با افتخار می‌تواند صادرکننده این محصول باشد. فولاد مبارکه اصفهان به استاندارد تولید تختال موردنیاز برای اجرای پروژه ملی انتقال نفت خام گوره به جاسک دست یافته است.

قیمت جهانی گاز در زمستان گران‌تر می‌شود:درپی تابستان داغ نیمکره شمالی که باعث کاهش موجودی ذخایر مصرف کنندگان بزرگ شد (تابستان داغ فرصت چندانی برای ذخیره سازی مجدد) ، انتظار می رود قیمت جهانی گاز زمستان امسال رکوردشکنی کند.  معامله گران پیش بینی می کنند میانگین قیمتها در زمستان از رکورد سال گذشته که یخبندان شدید در شمال آسیا باعث رشد بیش از 200 درصدی LNG شده بود، فراتر می رود.

افزایش تولید خودرو پس از واکسیناسیون: مدیرعامل سایپا گفت: وزارت بهداشت و درمان، برای گام اول واکسیناسیون کارگران صنایع خودرو و قطعه سازی کشور، 200 هزار دوز واکسن اختصاص داد.  سلیمانی افزود: طبق تفاهم نامه منعقد شده با وزارت بهداشت و درمان قرار است تا 600 هزار دوز واکسن به حوزه صنعت خودرو اختصاص پیدا کند تا کارگران صنایع خودرو و قطعه سازی بدون دغدغه فعالیت کنند.

رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران: کلیه صنایع دارویی ما نسبت به ثبات قیمت‌گذاری و عدم اصلاح قیمت دارو معترض هستند. در یک ماه اخیر برای حدود 30 تا 40 قلم دارو ارز ارز ترجیحی حذف و مشمول ارز نیمایی شدند.

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

روش‌های سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.