افزایش بهای نفت در بازار جهانی:بهای طلای سیاه در بازار جهانی پس از چند روز روند کاهش، شاهد افزایش ۲ درصدی بود. هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال در معاملات امروز به ۷۰ دلار و ۶۳ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز با ۱ دلار و ۸۱ سنت افزایش، ۶۸ دلار و ۲۹ سنت در هر بشکه داد و ستد شد.

براساس گزارش خزانه داری کل کشور، عملکرد منابع و مصارف بودجه در دو ماهه ابتدایی امسال 973,114 میلیارد ریال بوده که 396,278 میلیارد ریال یعنی بیش از 40 درصد از رقم مذکور از محل تنخواه گردان خزانه تامین شده است.فقط 2.5 درصد درآمدهای نفتی مصوب محقق گردید.منابع مصوب حاصل از صادرات نفت و فرآورده های نفتی در سال 1400، 3,492,270 میلیارد ریال می باشد و سهم دو ماهه اول آن  593,284 میلیارد ریال می باشد که عملکرد آن طی دو ماهه اول سال جاری 15,015 میلیارد ریال می‌باشد که حدوداً 2.5 درصد از سهم دو ماهه اول مصوب آن می باشد.استفاده از 40 هزار میلیارد تومان تنخواه گردان خزانه برای جبران کسری بودجه.در بودجه کل کشور اعتبارات هزینه ای نسبت به درآمدهای عمومی پیش بینی شده دارای 4,640,174 میلیارد ریال کسری تراز عملیاتی می باشد که پیش بینی گردیده مبلغ 2,192,825 میلیارد ریال از آن از محل منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه ای و مبلغ 2,447,349 میلیارد ریال آن نیز از محل واگذاری دارایی های مالی تأمین گردد. لیکن در عمل طی دو ماهه اول کسری تراز عملیاتی مبلغ 423.415 میلیارد ریال شده است. این کسری اعتبار به میزان 15.060 میلیارد ریال از محل واگذاری دارایی های سرمایه ای، 12.077 میلیارد ریال از محل واگذاری دارایی های مالی و باقیمانده به مبلغ 396,278 میلیارد ریال از محل تنخواه گردان خزانه تامین شده است.فارس

الزام حضور بازارگردان در رفع گره معاملاتی:پارچینی، مدیر نظارت بر بورس‌ها با اشاره به الزام حضور بازارگردان در روز رفع گره معاملاتی سهم، عنوان کرد: اگر سهمی مشمول گره معاملاتی شود، بازارگردان یا بازارگردان‌های فعال آن سهم باید در روز رفع گره معاملاتی حضور داشته باشند. این امر به تعادل در سهم و همچنین نقدشوندگی آن کمک می‌کند.

پنتاگون: حمله به نفتکش "مرسر استریت" از یمن انجام گرفته / مقابله با اقدامات منطقه‌ای ایران راهکار نظامی ندارد: «دانا استرول» معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور خاورمیانه روز دوشنبه در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در خصوص امنیت خاورمیانه تأکید کرد که پایان دادن به درگیری‌ها منطقه و مقابله با آنچه وی «خشونت‌های ایران» خواند، تنها از طریق فرایندهای سیاسی امکان‌پذیر است. برای پایان دادن به درگیری‌ها در منطقه و نه برای مقابله با خشونت‌های ایران،‌هیچ راهکار نظامی وجود ندارد.

جهانپور: ۱۲۰ میلیون دز واکسن طی سه ماه آینده وارد کشور می‌شود:کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: ۱۲۰ میلیون دز واکسن وارداتی در صورت خوش قولی طرف های خارجی به کشور طی سه ماه آینده وارد می شود./ انتخاب

های_وب : شرکت پارسان لین از شرکت های تحت کنترل شرکت داده گستر عصرنوین، بر اساس ابلاغیه شماره 00/3574/101 مورخ 1400/05/19 و قرارداد شماره 00/1971/101 با بانک شهر و با نمایندگی شرکت مسکن و عمران تجارت آتیه کیش با موضوع قرارداد خرید ملک موسوم به سردخانه میدان بهمن، واقع در تهران، میدان بهمن، تقاطع بزرگراه تندگویان، خیابان دشت آزادگان به مساحت 5/29731 مترمربع و به مبلغ 12.505.066.957.592 ریال به صورت نقد و تسهیلات با هدف توسعه کسب و کار شرکت در زمینه تأسیس پارک علم و فناوری و مرکز داده منعقد نموده است که مبلغ 1.600.000.000.000 ریال بصورت نقد و مابقی در قالب اقساط 5 ساله (یکسال تنفس + چهار سال قسط) طی 8 قسط با فواصل هر 6 ماه پرداخت خواهد شد. لازم به ذکر است مجموعه شرکت های گروه، در راستای یکپارچگی جریان های درآمدی و تأمین بخشی از ثمن این معامله و تبدیل دارایی های غیرمولد به مولد، فروش اموال غیرمنقول را در برنامه های آتی خود قرار داده است.

رضوانی فر مدیرعامل شستا : سابیک تا 12 شهریور عرضه اولیه می شود.رضوانی فر در مصاحبه با اقتصاد انلاین اعلام کرد: کارهای سابیک انجام شده و تا 12 شهریور عرضه می شود. و دو شرکت دیگر هم مراحل اصلی را طی کرده است. سیمان آبیک، انتی بیوتیک ساری و افق نیروگاه توس شرکت های آماده برای عرضه اولیه است.آمادگی داریم تا 8 شرکت را در سال 1400 عرضه اولیه کنیم. تلاش داریم رایتل را در سال 1400 عرضه اولیه کنیم.رایتل منتظر برگزاری مجمع هستیم و امیدنامه آن در حال به روز رسانی است. فکر میکنم رایتل در 1400 عرضه اولیه شود.رایتل یکی از موتورهای سودآوری شستا در سال های آینده خواهد بود.اثر سودآوری رایتل هنوز دیده نشده است چرا که زیان انباشته داشته و سالهای بعد اثر شیرین آن را می بینیم.در رایتل مجموعه ای از اقدامات انجام شد تا به سودآوری برسد.در جاهایی که bts توجیه اقتصادی نداشت به جاهای پر بازده منتقل کردیم.قراردادهای خود را اصلاح کردیم.هزینه ها را کنترل کردیم.تمرکز کردیم روی دیتا. مزیت رایتل در دیتا است که کمک کرده سهم بازار بیشتری پیدا کنیم و سود اوری داشته باشیم.

قرعه‌کشی سایپا حذف شد / قرعه‌کشی ایران خودرو هم حذف می‌شود؟دبیر انجمن خودروسازان در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه قرعه کشی برای ایران خودرو هم حذف می شود یا خیر؟ گفت: هم اکنون با توجه به اینکه قیمت محصولات سایپا در کارخانه با بازار یکی شده، طرح قرعه کشی برای برخی از محصولات سایپا حذف شده است و اگر قیمت محصولات ایران خودرو با کارخانه یکی شود، قرعه کشی برای این کارخانه هم حذف می شود. نعمت بخش افزود: باید خودرو در حاشیه بازار به فروش رود تا اختلاف قیمت ها کم شود و قیمت خودرو در حاشیه بازار و کارخانه تک نرخی شود. اکنون اگر از سال گذشته تاکنون قیمت خودرو افزایش یافت، به دلیل قیمت گذاری دستوری است که اثرات آن به خودروساز می رسد.

سقف شکنی قیمت شکر با چاشنی هندی! ایندین اکسپرس گزارش داد: هند در حال پیشبرد طرح خود برای تولید خودروهای بیشتر با سوخت اتانول تهیه شده از شکر است و این اقدام می‌تواند تقاضا و قیمت شکر را در جهان افزایش دهد؛ دولت هندوستان دستیابی به ترکیب 20 درصد اتانول با بنزین تا 2 سال آینده را هدف‌گذاری کرده است. ️ همچنین شرایط اقلیمی خاص قطبی بر برزیل سبب تاثیر بر تولیدات محصولات کشاورزی از جمله نیشکر شده و باعث کاهش تولید این محصول شده است.️ کاهش عرضه شکر از سوی برزیل و افزایش پیش بینی نشده تقاضا از سوی هند، باعث شده تا قیمت شکر خام شاید به بالای 21.5 دلار صعود کرده و بدین ترتیب وارد دوران طلایی خود شود!

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.