با توجه به شرایط حساس منطقه از جمله افغانستان و نوسانات  نرخ ارز، بازار سرمایه ایران همچنان با قدرتی  فزاینده مسیر رو به رشدی را طی می نماید.

تداوم این روند تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ چه صنایعی در آینده رشد بیشتری را به ثبت خواهند رسانید؟

سیاوش وکیلی کارشناس بازار سرمایه در این خصوص با خبرنگار پاداش سرمایه گفتگو داشته است.

سهم‌های دلار محور

وکیلی با اشاره به حمایت دلار از بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه در چند وقت اخیر روزهای خوبی را از سر گذرانده است. شرکت‌ها و سهم‌های دلار محور موفق شدند تا لیدری بازار را در دست بگیرند و با حمایت نرخ دلار روندی افزایشی را طی نمایند.

تقریبا تمام سهم‌های دلار محور درایور بازار بودند ودر ادامه و به تبعیت از آن‌ها بخشی از سهم‌های ریالی نیز به بازار سمت و سویی افزایشی و همراه با رشد بخشیدند.

ترس بازار سرمایه

وی بیان داشت: برخی از کارشناسان نظر به تغییر روند بازار به کانال نزولی داشتند که تعطیلی‌های سراسری از جمله دلایل مهم این نظرات بود اما همان‌طور که شاهد بودیم این اتفاق حادث نشد و بورس تهران در کانالی صعودی به روند خود ادامه داد.

افزایش نرخ دلار، حوادث و فعل و انفعالات کشور همسایه تقاضا را برای دلار افزایش داده است اما این موضوع الزاما به معنای مستمر بودن روند بازار سرمایه نیست.

با وجود انتشار بیانیه از سمت طالبان مبنی بر تشکیل حکومتی بدون خشونت، کارشناسان همچنان نسبت به آینده و روند اقتصادی کشور در ابهام و ترس قرار دارند.

نقش صندوق‌ها

وکیلی خاطرنشان کرد: بررسی صندوق‌های مختلف اعم از صندوق درآمد ثابت، صندوق مختلط و صندوق‌های سهامی نشان از افزایش تحرکات خرید این صندوق‌ها می‌باشد.

  به نظر می رسد با افزایش نرخ دلار و همچنین با توجه به ابطالی‌های قابل توجه در صندوق‌ها، اعتمادی مجدد به بازار سرمایه برگشته و مبالغ موجود به سمت این بازار سرازیر و هدایت شده‌اند.

سرمایه‌گذاری در بورس

این فعال بازار سرمایه گفت: برای سرمایه‌گذاران بهتر این است که در گروه‌هایی که در بازار دارای مزیت نسبی هستند سرمایه‌گذاری کرده و آن‌ها را مورد توجه قرار دهند.

  گروه اصلی شامل کانی‌های فلزی و غیر فلزی و شیمیایی از جمله این گروه‌ها می‌باشند.

 به نظر نمی‌رسد که این شرکت‌ها و صنایع در آینده با مشکل خاصی مواجه شوند همچنین از لحاظ بنیادی نیز مزیت مورد قبولی را به ثبت رسانده‌اند.

گسترش قلمرو بازار

وکیلی بیان داشت: رشد شاخص در روزهای گذشته به سبب رشد نمادهای بزرگ و بنیادی بوده و تقاضا در این گروه‌ها بسیار مورد قبول و مناسب بوده است.

قلمرو بازار سرمایه به واسطه گسترش مارکت شرکت‌ها و همچنین ورود نمادهای جدید بورسی افزایش یافته است.

 تمام این عوامل نکاتی کلیدی و تاثیر گذار بر روند مثبت بازار سرمایه می‌باشند.

وی در آخر افزود: اگر در این چند تا شروع مجدد بازار اتفاق خاص و مهمی رخ ندهد، با وجود تحرکات نگران کننده در کشور همسایه افغانستان، به نظر می‌رسد که بازار روند مثبت خود را ادامه دهد و مسیر خود را در کانالی صعودی دنبال کند.

 

خبرنگار: مانیا جلالی مقدم

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید