رئیسی : مذاکرات به شیوه دولت قبل را مفید نمی دانم:رئیس جمهور در دیدار با وزیرخارجه ژاپن تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران خواهان رفع کامل تحریم‌هاست و مذاکرات به شیوه قبلی را برای محقق شدن رفع تحریم‌های ظالمانه مفید نمی‌داند.رئیسی افزود دولت آمریکا باید تمام تحریم‌ها علیه مردم ایران را رفع و بعد از راستی‌آزمایی، جمهوری اسلامی ایران به تعهدات عمل خواهد کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بورس تهران به نقل از سنا، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران در میز صنعت خودرو و قطعه سازی عمده ترین مشکل صنعت خودرو و دیگر صنایع کشور را قیمت گذاری دستوری عنوان کرد و گفت: مدیران صنایع مختلف به ویژه خودرو ساز باید پیگیر موارد قانونی و حقوقی به منظور برون رفت از مشکلات مربوط به قیمت گذاری دستوری شوند. علی صحرائی با اشاره به اینکه سهامداران برای سرمایه گذاری نگاه خاص به بازار سرمایه دارند؛ افزود: مدیران با سیاست گذاری و برنامه های مدون مانع دخالت دولت در بخش قیمت گذاری شوند.او در بخش دیگری از سخنان خود افزود: با توجه به‌ وجود ابزارهای لازم در حوزه تامین مالی، گروه بهمن خودرو طی چند ماه گذشته حدود ۸۰۰ میلیارد تومان مجوز تأمین مالی گرفته که۵۰۰ میلیارد تومان آن را محقق کرده است.او تاکید کرد: برای آنکه سهامدار خرد  یا صندوق ها در تامین مالی مشارکت کنند شرکت ها موظف به اصلاح ساختارهای خود هستند.صحرائی ادامه داد: صنعت خودرو مورد استقبال سهامداران خرد است اما از آنجا که این امر دائمی نخواهد بود، اصلاح عملکردها و صورت های مالی یک ضرورت است و شرکت ها باید به این امر آگاه بوده و دارایی‌هایی که در راستای زنجیره فعالیت آنها نیست، را در شرایط مساعد بازار به فروش برسانند تا هزینه‌های تامین مالی کاهش یافته و تلاش برای ایجاد بازار رقابتی صورت گیرد.مدیرعامل بورس تهران خاطر نشان کرد: دو خودروساز بزرگ؛ ایران خودرو و سایپا طی دو سال متوالی زیان های انباشته بالایی داشتند که این زنگ خطر بزرگی برای آنها محسوب می شود،  شرکت خودروسازی پارس نیز طی سه سال متوالی زیان‌های قابل توجهی داشته که با اصلاح ساختارها می توان به بهبود شرایط آن امیدوار شد.

قالیباف: ژاپن برای آزادسازی دارایی های ایران اقدام جدی انجام دهد:رئیس قوه مقننه در دیدار وزیر امورخارجه ژاپن: روابط تجاری ما تحت تحریم های یکجانبه آمریکا بسیار کاهش پیدا کرده است و با توجه به سابقه ارتباطات دو کشور ضرورت دارد تا از این سابقه طولانی برای ارتقای روابط تجاری و حل مشکلات ناشی از تحریم های آمریکا استفاده کنیم. آمریکایی ها باید به تعهدات خودشان عمل کنند؛ کارشکنی های آمریکا باعث شده حتی خرید دارو در شرایط شیوع کرونا  ممکن نباشد و توقع داریم ژاپن به عنوان کشوری صلح دوست نسبت به این موضوع عکس العمل جدی نشان دهد.از دولت ژاپن انتظار داریم برای آزادسازی دارایی های ایران به ویژه در مسیر مقابله با شیوع کرونا، حرکت و اقدام جدی از خود نشان دهد/ تسنیم

6 اقدام فوری برای گذار از کسری بودجه امسال:احسان خاندوزی وزیر پیشنهادی اقتصاد: اقدام فوری دولت در حوزه مالیه عمومی گذار از کسری بودجه سال ۱۴۰۰ با کمترین هزینه اقتصاد کلان است. با توجه به هزینه‌های استقراض از بانک مرکزی در سطح اقتصاد کلان، فوری‌ترین اقدام در این حوزه تسهیل فروش اموال دولت، ارتقای نقش خزانه در پیوند با عملیات پولی بانک مرکزی، توسعه بازار بدهی در راستای کاهش هزینه تأمین مالی دولت، افزایش تنوع اوراق مالی اسلامی در نرخ و سررسید و افزایش نقد شوندگی اوراق، تدوین و انتشار برنامه زمانی انتشار اوراق بدهی برای کمک به برنامه ریزی خریداران اوراق و نهایی کردن لایحه مدیریت بدهی‌های عمومی است

سرمایه بانک مرکزی برای دومین بار در 6 ماهه اخیر افزایش یافت:محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور مصوبه هیئت دولت در خصوص افزایش 600 میلیارد تومانی بانک مرکزی و رسیدن به مرز 7 هزار میلیارد تومانی آن را ابلاغ کرد.بر اساس این مصوبه، سرمایه بانک مرکزی از 6 هزار و 339 میلیارد و 500 میلیون تومان به 6 هزار و 939 میلیارد و 500 میلیون تومان رسید.

فانا: شرکت فراورده‌های تزریقی و دارویی ایران (دفرا) با انتشار اطلاعیه‌ای از مجوز افزایش قیمت سرم شستشو (سالین واش) ۵۰۰ و ۱۰۰۰ میلی‌لیتری تولیدی این شرکت خبر داد و اعلام کرد: با توجه به اعلام قیمت‌های جدید از سوی سازمان غذا و دارو، فروش شرکت نسبت به آخرین پیش‌بینی معادل ۱/۷٪ افزایش نشان می‌دهد

شرکت سیمان هگمتان در گزارش شش ماهه خود با رشد ۷۶ درصدی در درآمدهای عملیاتی خود به سود ۱,۳۰۵ ریالی به ازای هر سهم رسیده است که نسبت به سود مدت مشابه سال قبل ۱۲۰ درصد افزایش داشته است. در فصل دوم فروش شرکت کاهش ۶ درصدی داشته است اما کاهش ۳۸ درصدی بهای تمام شده سبب افزایش حاشیه سود شرکت نسبت به فصل قبلی شده است و سود شرکت ۹۴ درصد در این فصل نسبت به فصل اول افزایش داشته است. همچنین شرکت طی شش ماهه تغییری در تناژ فروش خود نداشته است و فروش شش ماهه برابر فروش سال گذشته بوده است اما سهم فروش صادراتی از ۹ درصد مشابه سال گذشته به ۱۶ درصد طی این دوره افزایش داشته است.

بوعلی شگویا: بزرگ‌ترین برج‌ صنعت پتروشیمی کشور که از سوی متخصصان داخلی طراحی و ساخت شده برای نصب در واحد پارازایلین وارد مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا شد که با راه‌اندازی این واحد، سودآوری این شرکت سالانه بیش از ۵۰ میلیون دلار افزایش می‌یابد. به گفته مدیر پروژه واحد پارازایلین پتروشیمی بوعلی‌سینا واحد پارازایلین تا پایان امسال به مرحله پیش راه‌اندازی می‌رسد و محصولات پارازایلین و ارتوزایلین تولیدی این واحد به دیگر مجتمع‌های پتروشیمی کشور ارسال می‌شود و با راه‌اندازی این واحد، سودآوری شرکت پتروشیمی بوعلی سینا با تولید محصولات پارازایلین و ارتوزایلین سالانه بیش از ۵۰ میلیون دلار افزایش خواهد یافت و افزون بر آن با توجه به تولید پارازایلین و تکمیل چرخه اصلی تولید PET در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر سبب کاهش هزینه لجستیک و به‌دنبال آن افزایش سودآوری شرکت پتروشیمی تندگویان می‌شود.

قیمت فوبِ اسلب صادراتی ایران در هفته گذشته تغییری نداشت و اسلب در قیمت ۷۰۰ تا ۷۲۰ دلار به ازای هر تن معامله شد. در هفته گذشته، قیمت فوبِ بیلت صادراتی ایران در بنادر کشور ۶۱۰ تا ۶۱۵ دلار به ازای هر تن بود که میانگین این قیمت‌ها نسبت به قیمت‌های هفته قبلی کاهش ۱.۲ درصدی داشته است. در هفته گذشته شاهد کاهش قیمت شمش فولادی در بازارهای جهانی بودیم و قیمت شمش فولادی صادراتی CIS به ۶۲۰ دلار به ازای هر تن رسید. همچنین قیمت سنگ آهن در هفته گذشته افت سنگینی را تجربه کرد و قیمت سنگ آهن عیار ۶۲ درصد وارداتی چین، کاهش هفتگی ۱۳.۳ درصدی را تجربه کرد. قیمت شمش فولادی صادراتی ایران نیز همگام با این تحولات جهانی که از تلاش چین برای کاهش تولید فولاد و کاهش قیمت سنگ آهن تأثیر می‌پذیرد، کاهش یافت و قیمت اسلب و بیلت این هفته ایران به محدوده قیمت هفته اول اردیبهشت ماه سال جاری رسیده است.

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید