سرمایه در گردش بازار سرمایه از صنعتی به صنعت دیگر در حرکت است و بازار معاملاتی ایران هنوز نتوانسته به روند متعادل خود دست یابد. 
سهم تعیین کابینه دولت جدید در بورس تهران چیست؟
سهم‌های مناسب سرمایه‌گذاری کدم‌اند؟

حمید رضا مهرآور در این خصوص گفتگویی با پاداش سرمایه داشته است.

 

انتصاب وزرا
مهرآور با اشاره به تصمیم مجلس مبنی بر تائید یا رد صلاحیت وزرای پیشنهادی گفت: باید منتظر انتصاب وزرا در دولت جدید ماند تا کابینه به ثبات برسد و وزیر نفت، وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی بر مسند امور بنشینند و قواعد و مقررات مدنظر را به اجرا درآورند. خوشبختانه وزرای پیشنهادی حامی بازار سرمایه هستند و امید است که روزهای بهتری پیش روی بازار سرمایه باشد.

 

عدم اعتماد به بازار
وی بیان داشت: همچنان اعتماد کامل به سرمایه‌گذاران برنگشته است. هنوز بسیاری از سرمایه‌گذاران منابع خود را در خارج از سیستم بازار سرمایه، مانند بازار مسکن و طلا و... سرمایه‌گذاری می‌کنند و به‌قول‌معروف با تمام ظرفیت خود وارد بازار سرمایه نشده‌اند. اگر اوضاع و شرایط  ایجاب کند راه برای ورود هرچه بیشتر سرمایه‌گذاران فراهم خواهد شد.


سرمایه در حال گردش
این فعال بازار سرمایه ادامه داد: سهم‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری به سیاست‌های اعمال‌شده بستگی دارد. به همین دلیل است که شاهد آن هستیم که پول و سرمایه در بازه‌ی زمانی، به‌طور مثال یک ‌ماهه، بین صنایع مختلف در حال گردش است.سرمایه‌ها یک‌بار به سمت صنعت خودرو بار دیگر به سمت صنعت پالایشی، پتروشیمی و... می‌روند و به همین منوال در بین صنایع مختلف گردش می‌کنند. 
این مبالغ در حال گردش بر اساس اخباری که از مقامات، برجام و نرخ ارز و.. به گوش می‌رسد موجب جابجایی می‌شود.

 

صنایع مناسب برای سرمایه‌گذاری
مدیرعامل کارگزاری بانک سامان خاطر نشان کرد: به‌طورقطع نمی‌توان گفت که چه صنعتی می‌تواند در حال حاضر محوریت بازار را بر عهده بگیرد.
همان‌طور که گفته شد تصمیمات گرفته‌شده در کشور به‌صورت لحظه‌ای می‌تواند بازار را تحت تأثیر خود قرار دهد. به‌ویژه سهم‌هایی که مورد اقبال بازار نبوده‌اند روند خود را تغییر داده و با حجم قابل‌توجهی از تقاضا روبرو می‌شوند. به‌عنوان مثل اگر صنعت خودرو را در نظر بگیریم خواهیم دید که خودرو در یک سال گذشته تا قیمت 800 تومان رسید اما اکنون بسیار کمتر از قیمت خود در حال معامله می‌باشد.


گشایش اقتصادی
وی در پایان افزود: اگر گشایشی در تولید رخ دهد و با توجه به بازار مصرف موجود، شتاب تولید روندی سریع‌تر به خود می‌گیرد و موجب شکوفایی این صنعت خواهد شد
در صنعت بانک نیز همین مورد وجود دارد. اگر گشایشی در سطح بین‌المللی و... ایجاد شود موجب شکوفایی و تحول قابل‌توجه این صنعت خواهد شد.
اکنون فقط باید منتظر تصمیمات مجلس و کابینه دولت ماند و بعد روند بازار را موردبررسی قرارداد.

 

خبرنگار: مانیا جلالی مقدم

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید