بورس ایران علی‌رغم عبور از سطح 1500 واحد همچنان بی‌ثبات است و سایه‌ی ترس سهام‌داران پشت روند شاخص کل این بازار معاملاتی دیده می‌شود. 

با وجود روند جاری بازار سرمایه، چه ریسک‌هایی پیش روی این بازار قرار دارد؟ سهام‌دارن چه روندی را برای سرمایه‌گذاری در پیش بگیرند؟ 

عرفان هودی کارشناس بازار سرمایه در این خصوص به گفتگو با پاداش سرمایه پرداخته است.

 

قفل سهم‌های کوچک

وی بیان داشت: رشد بازار در چند وقت گذشته بیشتر ناشی از رشد سهم‌های بزرگ و شاخص‌ساز بورس تهران بوده است و نه در سهم‌های کوچک آن.

هنوز بسیاری از سهم‌های کوچک روندی منفی در پیش دارند و برخی همچنان در صف فروش خود قفل شده‌اند در حالی که سهم‌های بزرگ در کانال صعودی خود در حال حرکت هستند.

ریسک‌های بازار

هودی ضمن اشاره به ریسک‌های مثبت و منفی بازار گفت: همچنان ریسک‌هایی سر راه بازار سرمایه قرار دارند که با خبری کوچک می توانند سمت و سوی بازار را تغییر دهند.

از جمله این ریسک‌ها می توان به برجام و شیب تحریم‌ها اشاره کرد و می‌توان گفت که درواقع ریسک اول بازار سرمایه محسوب می‌شوند.

اکر مذاکرات برجام به نتیجه نرسد سهم‌های برجامی و سهم‌‌هایی که وابسطه به صادرات هستند دچار مشکل خواهند شد.

ریسک مثبت؟!

این فعال بازار سرمایه ادامه داد: در کنار ریسک‎های منفی، بازار سرمایه دارای ریسک‌های مثبتی نیز هست اینگونه نیست که ریسک بازار همواره منفی باشد.

افزایش قیمت دلار هم برای بسیاری از نمادهای بورس تهران نوعی ریسک به شمار می‌رود و برای بسیاری از نمادهای بازار سرمایه سودآور خواهد بود.

همچنین باید به این نکته توجه داشت که افزایش نرخ دلار از طرف دیگر می‌تواند بر برخی نمادهای وارداتی و یا صادراتی بازار سرمایه تاثیری معکوس بگذارد. در این میان شرکت‌هایی که موجب واردات ارز بشوند به سودآوری بهتری خواهند رسید.

جریان نقدینگی

او در پایان افزود: با روند کنونی سرمایه‌گذاران بهتر است تا نمادهای بزرگ و جریان نقدینگی را دنبال کنند. نمی‌توان گفت اگر در زمان کنونی پالایشی‌ها می‌توانند بهترین گروه برای خرید باشند زیرا نقدینگی در بازار سرمایه در گردش است. سرمایه‌گذاران بهتر است برای خرید نماد از یک صنعت، نمادهای بزرگ آن صنعت را خریداری نمایند به عنوان مثال در صنعت خودرو شرکت‌های بزرگ این صنعت را برای سرمایه‌گذاری انتخاب نمایند.

 

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید